menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden samen zetten in een pot

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Lieve tuinvrienden,

Ga het nog eens proberen, want ik heb geen enkele reactie gekregen op mijn vraagje, snif, kan ik gewoon alle kruiden combineren of waar moet ik op letten?

Met bloemekes lukt het al aardig, maar kruiden zijn nog een beetje onbekend terein voor mij. Zou dus enorm gelukkig zijn als iemand me een handje helpt.

Zou graag minder gekende kruiden samenzetten in een grote pot + hierin 1 eenjarig bloempje.
Kan iemand me hier raad en tips geven aub.
Welke kruiden + bloemen gaan goed samen.

Kijk alvast spannend uit naar reacties.

Thanks
donderdag 9 april 2009 - 16:12
an

An

volgens mij kan je alle tuinkruiden in groepejs bij elkaar zetten in 1 pot (grote) succes

gr an
zondag 12 april 2009 - 17:15
Ed50

Ed50

Je kan misschien kruiden die van veel warmte houden zoals tijm, bonekruid, rozemarijn, lavendel, salie, hyssop en dragon samen zetten met bijv. een bloeiende eenjarige salvia zoals Salvia farinacea erbij zetten.
Pepermunt kan je best alleen in een pot zetten omdat het veel te hard woekert ofwel met andere sterke kruiden zoals citroenmelisse. Als je daar een eenjarige bloem wilt mee combineren moet je toch ook al een sterke forse plant zoeken zoals misschien zinnia of cosmea of zo. Je kan ook fijn en grof bieslook samen in een pot zetten en eventueel nog andere looksoorten.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 14 april 2009 - 09:30
svoffel

Svoffel

Dank je wel voor de reactie, inderdaad, dit zijn dingen waar ik moet letten.

Zo nu kan ik me weeral uitleven mijn mijn geurige plantjes, heerliijk toch.

groetjes
Simone
dinsdag 14 april 2009 - 13:25
Lysianthus

Lysianthus

Best Simone,

Spijtig dat je zo weinig reactie gekregen hebt.
Het is dan ook een hele drukke periode voor de forumleden want na de lange winter, dient het zonnetje zich eindelijk aan en dan moet er veel in orde gebracht worden om weer ten volle te kunnen genieten in de zomer hé.
Misschien heb je iets aan onderstaande aanklikbare link.
http://http://www.mothernaturesgarden.be/eetbare%20bloemen.htm

Sommige planten geuren zo fel en specifiek dat ze ongedierte zoals de wortelvlieg aantrekken. Je kan dat ongedierte foppen door aromatische kruiden tussen je groenten te zetten zoals: boerenwormkruid, brandnetel, duizendblad, marjolein, peterselie en tijm. Daar houden die ondieren niet van en je groente kan opgelucht herademen. Laten we elk van die kruidjes eens van dichterbij bekijken.

Alsem is een goed middel tegen roestziekte en preimot, als je hem bij rode bes en prei zet.

Basilicum weert vliegende insecten (zoals de witte vlieg) bij tomaat, augurk en kool. Basilicum weert ook meeldauw.

Bieslook voorkomt zwarte vlekken op rozen

Bonenkruid hoort uiteraard bij bonen. Niet alleen om er smaak aan te geven als je ze klaarmaakt. Het kruid helpt de bonen ook, als het er mag tussen groeien. Bonenkruid stimuleert de groei en weert zwarte bonenluis.

Brandnetel weert bladluis en bevordert de algemene gezondheid van fruitbomen.

Citroenkruid bij kool helpt tegen koolwitjes. Die flippen op de geur van citroenen en maken onmiddellijk rechtsomkeer.

Dille plant je best in de omgeving van wortel, rode biet en kool. Dille bevordert het kiemen. De geur van het kruid houdt schadelijke insecten op een afstand.

Dragon heeft een algemeen gunstige invloed op de tuin

Goudsbloem tussen tomaten, dat weert motluis. Geef de goudsbloem ook een plaatsje bij aardappelen en kool. Zij voorkomt nematoden en draadwormen. Bovendien verbetert ze de bodem. Kijk maar eens: de planten rond de goudsbloem doen het meestal beter.

Heiligenbloem (Santolina chamaecyparissus) houdt de wacht bij rozen om indringers de pas af te snijden.

Hysop helpt door zijn geur koolwitjes verjagen. Je kolen varen er wel bij.

Kervel helpt de sla door de luizen op afstand te houden.

Knoflook tussen aardbeien en rozen, je zal verbaasd zijn over hun goede samenwerking. Knoflook doodt namelijk de bacteriën.

Lavendel verjaagt luizen en mieren uit de omgeving van rozen .

Mierikswortel plant je best onder fruitbomen. Deze plant zorgt voor een natuurlijk antibioticum.

Munt zet je bij je kool, want munt weert koolrupsen.

Oost-Indische kers zet je best onder jonge bomen. Zij zorgt voor een natuurlijk antibioticum en trekt de zwarte luis naar zich toe.

Pepermunt beschermt je druivelaar en kolen tegen meeldauw en koolwitje.

Poreiplantjes bewaken je groenten als waren het professionele cipiers.

Radijs helpt prei tegen preimot op te boksen.

Rammenas helpt perzik en kers. Schimmels en krulziekten krijgen niet vlug de kans om toe te slaan.

Rozemarijn houdt graag de wacht bij worteltjes. De wortelvlieg neemt dan de vleugels.

Salie en rozemarijn houden van elkaar.

Salie tussen je kool bombardeert het koolwitje weg.

Ui en sjalot horen tussen de aardbeien en wortels. Ze helpen tegen schimmels, wortelvlieg en spintmijt.

http://www.kruidjes.be/kruidenartikels/kruidenartikels.php?recipeid=261
http://www.dse.nl/~biotuin/Mengkultuur.html#top

http://www.marjanka.nl/kruiden/planten_AZ.htm

Het is me niet erg duidelijk waarom je bloemen en kruiden samen wil zetten? kan je dat even toelichten pls?
Fijne dag
Groetjes
Lysianthus
dinsdag 14 april 2009 - 16:18
svoffel

Svoffel

Beste Lysianthus,

Heel veel dank voor al deze informatie.
Waarom ik er bloemen bij wil zetten, wel ik zie ook heel graag bloemekes, wil daarom alles samen.
Maar niet alles is gelukkig samen en via dit forum wou ik vermijden dat het tegenvalt.

groetjes

Simone
woensdag 15 april 2009 - 20:41
Matabish

Matabish

Kruiden geven ook heel mooie bloempjes hoor.
woensdag 15 april 2009 - 23:28
svoffel

Svoffel

Matabish,

Ja dat is ook zo, heb nog heel heel te ontdekken met de kruiden.
Boeiend is het in elk geval, heb nu al zoveel om te lezen en te bezien. Heerlijk is dat.
Een Cameleon is ook een tof beestje, ik hou ervan hoe ze hun ogen naar alle kanten kunnen draaien.

Wie weet, nog een beetje en ik zwier al mijn bloemekes buiten en hou enkel nog kruiden.... maar ik zou het niet over mijn hart krijgen om mijn kleine bloememiekes weg te doen.

groetjes

donderdag 16 april 2009 - 15:04
Lysianthus

Lysianthus

@ Matabish,

Helaba, onderschat je mij misschien kan je nog eens meedoen aan mijn kwiskes waarvan er drie over kruiden en prachtige onkruiden gingen
Natuurlijk weet ik dat kruiden , zelfs onkruiden , prachtige bloemekes hebben.
Mijn vraag aan Simonne was meer uit nieuwsgierigheid ( één van mijn minder goede eigenschappen
medicinale interesse of culinaire interesse of ecologische interesse.
Lieve groetjes
Lysianthus
donderdag 16 april 2009 - 17:13
Matabish

Matabish

???????????

[afbeelding verwijderd niet-https] Ik heb dit alleen maar gezegd voor svoffel hoor Lysianthus!
Jij weet echt wel veel meer van kruiden en planten dan ik.

Lieve groetjes,
Matabish.


donderdag 16 april 2009 - 18:21
Lysianthus

Lysianthus

Alleé Matabish, ik ken er helemaal niet veel van, mijn kennis beperkt zich tot het internet de bibliotheek online.
Ik weet dat je dat zei voor de grap hoor Matabish................en ik grap terug, maak je géén zorgen hoor.
Lieve groetjes
Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 16 april 2009 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon