menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uiteengevallen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

zo voel ik me:alsof mijn lijf is uiteengevallen....
en waarom?
t was zo mooi weer en het begon toch te kriebelen...dus stukje omgespit(heel slim met mijne rug,maar soit)
beetje rijven...sjalotten en ajuintjes planten(wederom goed voor de rug ,al dat bukken)
onder bescherming al peultjes gezaaid(2 pakjes gekochte en nog wat zelf gewonnen zaad)
onder tunnelserreke met gaatjesplastiek(die eerst dus opgesteld moest)radijsjes(witte kegel,paarse kegel en gewone rode ronde)gezaaid
alsook raketsla,tuinkers en wortelen....
nog efkes een klimroos geplant in de voortuin en 2 plantjes stokroos.
2 uurkes nadat ik gedaan had en in huis zat begon het hier te gieren en te gieten(oef tunnelserreke staat er nog)rug kapot maar ikke voldaan....heb net nog een beetje sjalot geplant(kon gisteren niet want zaten nog in de auto vanachter en echtgenoot was ermee weg)
voorlopig efkes genoeg voor in de hof.
maar ga nu binnen wel reukerwten en mais en nog wa dingskes zaaien en mijn tomaatjes en peperplantjes verspenen,heb al melkflessen onderkant afgesneden wegens niet genoeg potjes......
én ik heb een pottenpersje gekocht dus die moet ik natuurlijk ook uittesten,zaai ik gelijk sla in,een per een.......
heb een haat liefde verhouding met de hof,ben er dol op,maar kan bijlange nie wa ik zou willen,maar presteer het toch iedere keer weer teveel te doen,met als gevolg ijn en platliggen voor een tijd.: zeurende familie,want als iemand zegt: waarom doe jij dat dan ook en scheef naar mijn man kijkt.....is die ook niet blij.
je loopt zo raar,zegt hij gisteren...je rug weer...eu ja...
wat heb je nu weer gedaan?? eigenlijk nie veel hoor(lieg ik).......(tuintje langs achteren is niet te zien tenzij je naar daar loopt,en hij kwam pas na donker thuis...
en nu is het weer ideaal tuinier weer,en de buurman is bezig,en ik heb dus weer kriebels.
der is ook zoveel dat ik nog wil doen...
maandag 9 maart 2009 - 11:29
printemps

Printemps

ai ai Cetinel

je moet leren doseren met uw werk
alle dagen een klein beetje
niet met pieken
maar ja dat is steeds wel gemakkelijker gezegd dan gedaan
alleee strekte,beterschap en wees voorzichtiger


mvg
lentean
maandag 9 maart 2009 - 11:39
cetinel

Cetinel

ach ne mens weet wel wat goed is voor zijn lijf,maar nen mens is ook eigenwijs en doet het dan toch niet
zijn je zwarte vioolkes al opgekomen?? ik heb hier net uitgekomen zaailingskes en die zien er gezonder uit dan vorig jaar met dat gekochte zaad......
zal mischien wel aan de grond kunnen liggen,deze keer weer zelf gerecycleerde grond gebruikt in plaats van gekochte zaai en stekgrond...
heb ook zaad van zwarte(bijna) stkroos(enkel) gekocht,die ga ik ook zaaien vandaag...
die zou dan wel normaal pas vanaf volgend jaar bloemen.
en hele donkere reukerwten heb ik ook(zaad dus,moet ze nog zaaien)
word een donkere bloemekestuin dit jaar.
maandag 9 maart 2009 - 11:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel,
Ik heb dit weekend ook gezaaid en probeer opnieuw de Mucuna uit. (Geweekt en met een hamer bewerkt). Hoe is het met de Vigna-zaden?
maandag 9 maart 2009 - 11:48
cetinel

Cetinel

ik heb nog geen nieuwe vigna zaden ontvangen...
had van vreeken antwoord gekregen dat ze op zoek waren naar de juiste en dat wie reageerde(en dat heb ik dus gedaan per mail) er nieuwe zou ontvangen.
nog steeds niks vernomen dus.
heb jij al de goeie ontvangen?
maandag 9 maart 2009 - 12:00
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nee, nog geen Vigna-zaden.
Heb jij wel weer zeebonen?
maandag 9 maart 2009 - 12:03
cetinel

Cetinel

nope...
weet niet of ik ze dit jaar ga zaaien....mischien toch weer wel wie weet.
maar keb hier nie genoeg plaats om alles te overwinteren,vroeger had ik een ruime veranda waar alles zat te overwiteren,die heb ik hier niet.....
maandag 9 maart 2009 - 12:06
Matabish

Matabish

Amai Martje...in de plaats van die 'Mucuna'-zaadjes kwam ik ook niet meer boven
na zo'n 'hamer-behandeling'!!!

Lachende groetjes, Matabish.


Moedige Cetinel...jij hebt héél veel gedaan in de tuin, voordat je 'uiteen' valt!
Ik heb gisteren alleen maar mijn 'Buddleja's' gesnoeid en dat was al teveel van het goede!
Maar mijn tomaatjes, die ik vorige zondag gezaaid heb, doen allemaal héél flink hun best!
Da's dan een mooie troost, maar wanneer mogen die de koude serre in?? Nadat ze verspeend zijn?

Lieve groeten,Matabish.
maandag 9 maart 2009 - 13:03
cetinel

Cetinel

zou ze nog niet uitplanten hoor de tomaatjes...
toch best nog wachten tot eind april begin maart,ook in de serre.
de mijnen gaan in volle grond dus moet ik wachten tot half mei.
mijn tomaatjes moeten dringend verspeend.
doe ik vandaag of morgen,valt te bezien,nu vooral druk met "zittend tuinieren"
zaadjes sorteren en zo meer....
maandag 9 maart 2009 - 13:07
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja Matabish, wat kan een plantenliefhebber dan wreed zijn he Ik noteer bij elk zaadje de precieze behandeling (mishandeling) om er achter te komen hoe de zeeboon het beste kiemt.
maandag 9 maart 2009 - 13:10
andreash

Andreash

@cetinel

Als chronisch rugpatient weet ik precies wat je doormaakt hoor. Ik heb onlangs iets gekocht voor m'n rug wat wonderwel goed werkt. Het is niet echt goedkoop maar als je met dit ding WEL doorkunt zonder al die vage blikken van mensen die er niks van begrijpen.... Dan is het het zeker waard....

http://www.meijers.com/nl/3-lichamelijke_klachten/4-Rugklachten/316-Bac_Correc_Supportbelt
maandag 9 maart 2009 - 13:27
cetinel

Cetinel

ik heb al een speciale (en dure)ruggordel om het maar even te noemen....
het probleem bij mij is dat tengevolge van een ongeval een hele tijd geleden 2 botjes aan weerskanten van een van mijn wervels zijn gebroken.
dit heeft als gevolg dat de wervel kan gaan "schuiven" met alle pijnlijke gevolgen van dien..en daar helpt behalve platliggen,af en toe vloeken en pijnmedicatie slikken niks tegen....
de artrose en de geknelde tussenwervelschijf zijn in vergelijking daarmee een peulschil(ja die heb ik dus ook)in pijnkwestie...
ben nie echt een kleinzerige,maar bij tijd en wijle lig ik soms ook te janken,vandaag is dat gelukkig niet het geval,niks wat een paar dagen rust niet kan oplossen.
maandag 9 maart 2009 - 13:39
andreash

Andreash

Aaaah, ok. Tja. Ik ken het. Onlangs had ik nog dat ik niet kon opstaan van de pijn in m'n rug. Toen heb ik ook wel even een potje zitten janken. Gelukkig kon ik nog diezelfde dag bij de fysio langs en die hebben met z'n tweeen aan me staan sjorren tot het kraakte. Nog 'n hele week last van gehad maar nu is het gelukkig weer rustig daar aan de achterkant (afgezien van de gevolgen van een frietje speciaal met extra uitjes gisteren)

Mijn voornaamste vloek: "En ik ben nog maar 32!!"
maandag 9 maart 2009 - 13:51
cetinel

Cetinel

bij mij is mijn vaakst gehoorde kreet(echt vloeken doe ik niet hoor,slecht voorbeeld)
aaah!! weeral,waarom toch!!
maandag 9 maart 2009 - 13:57
andreash

Andreash

Hmmm... Het "waarom" daar ga ik toch geen antwoord op krijgen. Dat hebben ze geprobeert maar na weet ik hoeveel duizenden euro's wisten ze nog niks. Toen had ik er genoeg van om testpoppetje te zijn.
maandag 9 maart 2009 - 14:31
Jose47

Jose47

Ai ik dacht hier de oplossing te vinden om te kunnen tuinieren met een zere rug (zware operatie gehad in 2000) maar die steunband heb ik ook maar dat helpt spijtig genoeg niet, enkel niet téveel te doen en op tijd rusten en de dagen na wat tuinwerk heel kalmpjesaan doen met veel liggen erbij.
Oh ik droom ook weleens van al die dingen die ik niet meer kan doen spijtig hoor.
Josée
maandag 9 maart 2009 - 18:56
andreash

Andreash

Hee Jose,

Dat geluk heb ik dan weer. Als je het geluk wil noemen tenminste. Ik weet niet beter. Ik zit al 32 jaar met rugklachten dus tuinieren gaat bij mij gewoon niet zonder last van m'n rug. Ach, ik geniet gewoon maar wat extra lang van de pauzes die ik neem (om de 20 minuten ongeveer). Dat werkt ook best goed. Dan kun je tenminste goed zien wat je gedaan hebt en ondertussen de vogeltjes horen fluiten ((-:
maandag 9 maart 2009 - 20:40
Jose47

Jose47

Hoi Andreas,
Ik ben wat de rug betreft ook wel een beetje een oude rot in't vak sinds mijn 22e (word er nu 50!) zit ik ook al met rugklachten, en je leert er wel mee omgaan maar soms zijn de kriebels toch weleens tè groot en ga je òver die 'bekende grenzen'
Josée
maandag 9 maart 2009 - 22:04
LauraK

LauraK

Heel herkenbaar allemaal, rugklachten en dan tóch over je eigen grenzen heen gaan,
omdat het tuinieren nu eenmaal zo leuk is... Al moet ik zeggen dat ik er in de loop
der jaren wel steeds beter mee om leer gaan, zij het noodgedwongen. Ik probeer
nu zoveel mogelijk de werkzaamheden af te wisselen, en vooral niet steeds in één
houding te blijven staan of zitten. Vooral gebukt op de hurken zitten is funest, dat
kunnen jullie vast ook wel beamen. Elke vijf minuten van houding veranderen, af
en toe even pauzeren, wat oefeningen tussendoor (wat de buren daarvan denken
interesseert me minder) en niet al te lang doorgaan. Moeilijk als tuinieren je passie
is, maar ook dat geldt voor ons allemaal hier!

Groeten van Laura.
dinsdag 10 maart 2009 - 11:33
ulanka

Ulanka

Hello iedereen met rugklachten ,

Al ooit eens een Chiropractor geprobeerd ? Doen, die helpt echt en kent alles van rugpijnen !

suc6

Ulanka
dinsdag 10 maart 2009 - 12:02
andreash

Andreash

Hey Ulanka,

Chiro, fysio, mensendieck, manueel..... I've had it all. Bij mij zijn m'n wervels vergroeid en afgesleten. Dus dat kan alleen met een stalen staaf langs m'n ruggewervel 'hersteld' worden. Geen zin in. Dan kan ik me helemaal niet meer bewegen..... Dus tot die tijd dat het echt niet meer anders kan doe ik het wel MET pijn.... Maar toch bedankt!
dinsdag 10 maart 2009 - 12:15
cetinel

Cetinel

ook hier vanalles de reveu gepasseerd en ook ik pas voor gefrummel aan mijn rug(voor t zelfde geld ligt ge volledig lam) dan nog liever zagen en klagen en pijn en af en toe afgeremd worden...
ook ik wil het zoveel mogelijk "natuurlijk" laten.
ondertussen is de ergste pijn al weer wat gesleten(ook al sleep ik nog wel met mijn ene been) en nu wacht ik op weer beter weer(het regent ouwe wijven hier,en ik wacht op beter weer:its raining men of zo,dan kom ik gelijk buiten!)
dinsdag 10 maart 2009 - 14:04
printemps

Printemps

@ cetinel

heb net de viooltjes gezaaid
en ook voor de 2é keer de lotussen
ze waren de 1ste keer goed vertrokken en nadien zijn ze gerot

mvg en het beste hé
lentean
dinsdag 10 maart 2009 - 14:26
cetinel

Cetinel

hopelijkhebt ge deze keer meer geluk met de nelumbo...
ik ga seffens die mini kalebassen zaaien in perspottekes(ne mens moet zijn speelgoed ook gebruiken hé )
dinsdag 10 maart 2009 - 14:31
printemps
dinsdag 10 maart 2009 - 14:33
Jose47

Jose47

Hoi Ulanka,
bedankt voor de tip maar dat heb ik vroeger ook allemaal uitgeprobeerd, maar sinds min rug is 'vastgezet' mag er geen chiropractor meer aankomen
dus de enige weg is het rustig aan te doen en afwisselen, hoe moeilijk dat soms ook is als je eenmaal bezig bent.

Fijne dag, geniet van het zonnetje vandaag
Josée
woensdag 11 maart 2009 - 11:00
summerspookje

Summerspookje

man man man toch en ai ai ai , ,ik wist niet wat al dat gekraak was, maar het zijn jullie ruggen , wees toch maar voorzichtig hoor , ze hebben me vroeger altijd geleerd door de kniéen te gaan als ge u bukt, of iets zwaar oppakt , ik heb dat altijd netjes gedaan en mijn rug gespaard,dus heb ik god zij dank geen last van mij rug, maar in de tuin werken kan soms heel zwaar zijn , vooral als ge spit, dat zijn hele zware bewegingen voor de rug, een steunband zal dan zeker niet slecht zijn , ik wens jullie allemaal dan ook beterschap , en hoop dat ge iets vind dat toch zal helpen, maar eens ge sukkelt met de rug , zit ge wel in een straatje zonder einde , spijtig genoeg

sterkte dus allemaal

groetjes

annie
zaterdag 14 maart 2009 - 00:21
printemps

Printemps

hallo

heb ook jaren last gehad met mijn rug
maar nu niet meer
nu heb ik veel meer pijn in mijn ellebogen,tussen mijn schouders,heup en ook mijn knieen
dus door de knieen gaan gaat niet meer hoor
en misschien heb ik nog wel rugpijn maar voel ik die niet meer door de andere pijnen

mvg lentean
zaterdag 14 maart 2009 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon