menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oef tuinieren is er niet bij

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Oef !!!! tuinieren is er niet bij !!!


Dit zijn 25 van de gevaarlijkste voedingswaren
Eten op eigen risico

Groenten zijn goed en chips slecht? Zo simpel is het niet. Zelfs 'goede' voedingsmiddelen kunnen gevaarlijk zijn en ziek maken. Wie wist dat muskaatnoot dodelijk kan zijn voor kinderen? Dit zijn 25 van de gevaarlijkste etenswaren volgens voedingsexpert Sven-David Muller.
1 Aardappelchips

Bij de productie van chips ontstaat acrylamide, een stof die bij dieren kanker kan veroorzaken. Uit voorzorg is het af te raden om er grote hoeveelheden van te eten.

2 Aardappelen (verkeerd bewaard)

Aardappelen bouwen de giftige stof alkaloïde op om zich te beschermen tegen parasieten. Bij slechte bewaring (te licht, te vochtig) neemt de concentratie alkaloïde toe. Die kan diarree en misselijkheid veroorzaken. Eet zeker nooit kiemende, groene of ingedroogde aardappelen.

3 Alcohol

Alcohol beschadigt niet alleen de lever. Ook het spijsverteringsstelsel, hart en bloedvaten, geheugen en skeletspieren lijden eronder.

4 Aspartaam

De zoetstof aspartaam wordt vooral in lightproducten gebruikt. De toegelaten dosis voor kinderen is klein - oppassen dus met lightfrisdranken voor kinderen.

5 Bakbananen

Bakbananen bevatten veel serotonine, het zogenaamde gelukshormoon. Te veel serotonine is niet goed voor het hart en kan de slagkracht ervan verminderen.

6 Barbecuevlees

Als bij het grillen vet van het vlees in de gloeiende houtskool drupt, ontstaan zogenaamde polycyclische aromaten. Die kunnen in het vetweefsel giftige verbindingen opbouwen die voor tumoren zorgen. Wikkel daarom barbecuevlees in aluminiumfolie of leg het in een aluminium grillschaal.

7 Cornflakes

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, zoals aardappelen, rijst en noedels, mogen niet te lang en niet te sterk verhit worden. Dan ontwikkelt zich acrylamide, een stof die in verband wordt gebracht met kanker. Frieten, aardappelchips, muesli en cornflakes bevatten veel acrylamide.

8 Drop

Drop is niet geschikt voor mensen met een verhoogde bloeddruk. Bij het verteren van de zoetigheid ontstaat een stof die de bloeddruk verhoogt en voor hoofdpijn kan zorgen.

9 Frieten

Frieten en koekjes bevatten veel transvetzuren. Die verhogen de schadelijke ldl-cholesterol in het bloed, verminderen de goede hdl-cholesterol en laten moleculen tegen de bloedvatwanden achter. Die kunnen tot dichtslibben leiden en het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

10 Hoestbonbons

Hoestbonbons bevatten etherische olie. Te grote hoeveelheden kunnen misselijkheid, braken en nierfalen veroorzaken. Te veel menthol beïnvloedt de hartspier en kan tot hartritmestoornissen leiden.

11 Honing

Honing is taboe voor zuigelingen. Bij de bereiding kunnen bacteriën ontstaan die voor darmverstopping zorgen. Als het gif in de bloedsomloop terechtkomt, kan het de spieren verlammen.

12 Mosterd en muskaatnoot

Mosterd kan bij allergie tot misselijkheid, braken en nierschade leiden. Muskaatnoot kan hallucinaties opwekken. Lever en nieren kunnen schade oplopen, vanaf 15 gram kan inname tot zware vergiftiging leiden. Opgelet: twee muskaatnoten kunnen al dodelijk zijn voor kinderen.

13 Kaas

Veel kaassoorten (cheddar, emmentaler, camembert) bevatten tyramine, een stof die gevaarlijk is voor parkinsonpatiënten. In combinatie met antidepressiva en geneesmiddelen tegen de ziekte van Parkinson kan tyramine bloeddrukverhogend werken. Andere kaassoorten, zoals kazen die bereid zijn met rauwe melk, kunnen listeria bevatten, een bacterie die tijdens de zwangerschap dodelijk kan zijn voor de ongeboren baby.

14 Jeneverbessen

Jeneverbessen bevatten een substantie die het darmslijmvlies prikkelt. Voor zwangere vrouwen zijn deze bessen absoluut taboe omdat ze bloedingen kunnen veroorzaken.

15 Kiwi

Gevaarlijk voor mensen met allergie, want kiwi, ananas en papaja bevatten het enzym actinidine, dat melkeiwit splitst. Het kan hevige allergische reacties uitlokken.

16 Koffie

Te veel koffie kan onrust, beven, braken en zelfs hartritmestoornissen veroorzaken. Wie regelmatig veel koffie drinkt, kan ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn krijgen als hij dat achterwege laat.

17 Noten

Heel gevaarlijk voor allergische reacties - de kleinste hoeveelheid kan ernstige gevolgen hebben. Mensen met een allergie moeten zich ver weg houden van alles wat 'sporen van noten' vermeldt op het etiket. Heel gevaarlijk is het om van amandelnoten zelf amandelolie proberen te maken: tien drupjes kunnen al dodelijk zijn voor een kind, omdat de olie waterstofcyanide kan bevatten, een kleurloze, erg giftige vloeistof. In de industrie wordt die stof verwijderd.

18 Oude conserven

Conserven mag je nooit te lang bewaren. In minder ernstige gevallen ontstaat er in het blik een chemische reactie omdat het te vol zit, maar in het slechtste geval ontwikkelen zich giftige kiemen die het ademhalingsstelsel kunnen lamleggen.

19 Rauwe eieren

Rauwe eieren vormen een risico voor salmonella-infectie. Symptomen daarvan zijn braken, buikkrampen, diarree en koorts - vooral kinderen en ouderen zijn er gevoelig voor. Eieren moeten altijd tot boven de 75 graden verwarmd worden om besmetting te voorkomen.

20 Rauwe prinsessenbonen

Rauwe prinsessenbonen zijn giftig en tasten het darmslijmvlies aan. Bij grote hoeveelheden kan zelfs weefsel afsterven. Worden de bonen gekookt, dan verdwijnen de gifstoffen volledig.

21 Suiker

Huishoudsuiker (saccharose), glucose (druivensuiker), fructose (vruchtensuiker), galactose (bouwsteen van melksuiker) en lactose (melksuiker) kunnen mensen ziek maken. Glucose wordt door insuline verteerd. Diabetici van het type 1 produceren geen insuline en moeten zich ermee inspuiten. Diabetici van het type 2 produceren te veel insuline, met gevaar op overgewicht.

22 Vlees (te heet gebakken)

Als vlees te lang en te heet gebakken wordt, verandert het weefstel en ontstaan stoffen die in verband worden gebracht met tumoren. Tip: vis en vlees worden het best niet te lang en niet warmer dan 150 graden verhit.

23 Wijn

Een klein beetje wijn kan al tot hoofdpijn leiden. De boosdoener zijn zwavelachtige zuren, die bij het houdbaar maken van wijn ontstaan door zwaveldioxide. Gevoelige personen reageren er allergisch op.

24 Wild en ingewanden

Wild en ingewanden zoals lever en niertjes kunnen sterk met zware metalen belast zijn. Als het wild geschoten is, kan het vlees in de omgeving van de schotwonden met lood vervuild zijn.

25 Zwarte thee

Zwarte thee bevat veel salicylzuur. Allergiepatiënten moeten er voorzichtig mee zijn. Het zuur - ook bekend als aspirine - werkt pijnstillend, maar kan huidproblemen veroorzaken en allergieën uitlokken.


zondag 18 januari 2009 - 08:26
hannibal

Hannibal

Ja, eet smakelijk!
zondag 18 januari 2009 - 08:45
sunjet

Sunjet

ja als je alles moest weten eet je vandaag niets meer
in alle voeding zit wel iets
zondag 18 januari 2009 - 09:14
vera2

Vera2

weerel wat bijgeleerd, ik dacht dat het toegevoegde bewaarmiddel SULFIET de hoofdpijn bij wijn verorzaakt.
is het ook niet zo dat je minder last hebt van allergische reactie bij aardbeien als je eerst eentje een tijdje op voorhand eet vooralleer de rest te verorberen ?
zondag 18 januari 2009 - 10:58
kerstkind

Kerstkind

Goedemorgen allemaal,

zijn er ook nog produkten die we wel zónder risico en gevaar kunnen/
mogen eten?

Mensen met een allergische aandoening, net zoals ik moeten zowiezo
rekening houden met vanalles en nog wat.
Ben allergisch voor noten, vers fruit zoals appels, aardbeien, kiwi's en
pruimen en nog een aantal, voor mayonaise en slagroom en metalen.
Maar overal zijn alternatieven voor......
Ben gelukkig evengoed gezond

Fijne zondag nog!!! José
zondag 18 januari 2009 - 11:52
Rita1960

Rita1960

Ach... en wat dan nog...... alles wat hierboven opgenoemd werd is "schadelijk"
Ja, als je er TE veel van neemt.
Wat ik nog mis; pindakaas, eieren, boter de echte, margarine enz. enz..

Laat je niet gek maken door dit soort dingen. Doordat de mens - lees 'geleerden" steeds betere apparatuur uitvinden om wat dan ook maar te meten, en dan krijg je van dit soort berichtgevingen.

En wie geeft nou 2 nootmuskaatnoten aan een kind?? ( Ze lusten ze vermoedelijk niet eens)

En het is wel degelijk sulfiet dat je hoofdpijn bezorgt als je er teveel van binnen krijgt

groetjes,

Rita
zondag 18 januari 2009 - 11:52
Esem

Esem

Dan zullen we maar best verhongeren,of ons toch maar beter dood eten.
zondag 18 januari 2009 - 15:23
vera2

Vera2

Parodias je hebt gelijk,
teveel water is zeer ongezond; zeker als't vuurwater is,
'k moet vandaag niet meer buiten,
dus 'k zal geen uitlaatgassen snuiven.
'k drink seffens een wijntje met sulfiet...met koppijn in 't verschiet.
ik ga dan maar wat koffie maken en zal misschien moeten braken.
daarna ga ik iets verkeerd eten ofzo en ren dan naar de po..
uiteindelijk zijn al die ongemakken voorbij en ben ik blij..
want dan kan ik van voor af aan beginnen, zonder bezinnen.
ik zal zeker niet mijn leven forceren,
door te snel gebakken bbq dingen binnen te spelen.
't leven is te kort om alles in snelthempo te verkloten,
bijna alle gekochte groenten zijn trouwens bespoten
zondag 18 januari 2009 - 15:32
Matabish

Matabish

Tof zeg!!! Ik hoef niet meer te diëeten!
IK STOP GEWOON MET ETEN!! [afbeelding verwijderd niet-https]

Wat ik wèl raar vind...hoe kan het dat de gemiddelde leeftijd alsmaar hoger wordt, bij al dat gif dat wij binnenkrijgen???
We zouden allemaal al dood moeten liggen vóór ons 20ste jaar, toch?? [afbeelding verwijderd niet-https]

Leuke groetjes,
Matabish.

zondag 18 januari 2009 - 15:44
leeuwtje

Leeuwtje

En wat betreft het wild en de ingewanden.....er mag hier al jaren niet meer met lood geschoten worden dus bang voor lood hoef je ook niet te zijn. En van wild weet je in ieder geval zeker dat ze niet met hormonen en dergelijke ingespoten zijn.
zondag 18 januari 2009 - 15:49
vera2

Vera2

leeuwtje, je vergeet dat het meeste wild gras enzo eet wat besmet is door onze industrie met lood, zink, cadmium enz... die rotzooi verdwijnt niet uit een lichaam en door deze dieren te eten worden we dankzij onze eigen schuld wegens bevuiling, zelf besmet en dit is ongeneeslijk.
zondag 18 januari 2009 - 16:14
minouke

Minouke

Matabisch : Wat ik wèl raar vind...hoe kan het dat de gemiddelde leeftijd alsmaar hoger wordt, bij al dat gif dat wij binnenkrijgen???


Zou het kunnen dat al dat gif de 'beestekes' in ons lijf doden
Ik hoor mijn grootmoeder nog zeggen dat ik mijn bord moest leeg eten had ik toen haar dat maar allemaal kunnen wijs maken
zondag 18 januari 2009 - 16:29
Thanja

Thanja

Ik denk inderdaad dat het allemaal wel wat mee zal vallen. Ik heb ook ergens gelezen dat als je dit alles niet eet, en voor het gemak al het andere eten ook laat staan, want stel je voor... Dat dat dan ook weer niet gezond is!

Zoals iemand al schreef: alles met mate (en verstand)
zondag 18 januari 2009 - 16:42
Matabish

Matabish

In den tijd van onze grootmoeders kènden ze al dat gif zelfs nog niet!
Toen kregen we een stevige bruine boterham met siroop of eieren met spek of ne lekkere stoemp met een lekker vette worst of stuk spek, goed uitgebakken.
Toen was niks zó lekker als nen boterham soppen in het vet van de pan!!
Toch werden we niet te dik omdat we toen véél meer beweging namen met spelen en werken.
Tegenwoordig wordt ons maar één gedacht opgedrongen: We moeten gezond sterven!!...DE POT OP MET AL HUNNE ZEVER!
'k Zal zelf wel beslissen wat goed voor me is en sterven zal ik omdat mijn tijd gewoon gekomen is!
't Zijn zeker geen geschifte geleerden die me de stuipen op het lijf gaan jagen of mijn plezier in het leven gaan ontnemen met hun stomme onderzoeken en schifterijen!!

Vrolijke groetjes,
Matabish.
zondag 18 januari 2009 - 16:49
Rita1960

Rita1960

Matabish

BEN HET HELEMAAL MET JE EENS!! Ik denk er net zo over

en wat te denken van een heerlijke plak eigengemaakte bloedworst met spek?

groetjes,

Rita

Beter een kort goed leven, dan een lang ongelukkig leven
zondag 18 januari 2009 - 18:13
Adrienne

Adrienne

Ha,ha jongens toch eet gewoon alles maaaar met mate !!!
Voila da's mijn visie voor de rest weg met de boekskes.
Straks wordt ik nog depri als ik ga patatjes maken
gtjs adrienne
maandag 19 januari 2009 - 18:45
hugo

Hugo

heb die 25 dingen ook gelezen in de gazet,, wat een nonsens;;
kan Willy (parodias) alleen maar bijtreden,, mijn patatjes beginnen op dit ogenblik ook al wat uit te schieten ( denk er niet aan om die 150 kg op de mesthoop te gooien hoor),, als je tegenwoordig eet wat volgens de experten????? goed is blijft er niet veel keus, niet?

hoorde enkele dagen geleden op de radio dat meer dan zeven koppen koffie per dag leid tot halucinaties,, drink al meer dan 40 jaar 'sloten' koffie en zie nog steeds geen 'beesten' lopen hoor

paar weken terug nog zo'n voedingsexpert op de radio die ging beweren dat honing nefast is voor zuigelingen,, vroeger stond de honingpot naast de wieg en werd de tutter(fopspeen) er met de regelmaat van een klok ingeduwd, en wij maar zuigen (kwestie van 's nachts niet te veel te bleiren), ongezond??

nog zoiets van diezelfde expert, verse koemelk is ongezond voor baby's, mag je pas geven vanaf het derde levensjaar;; vroeger bestonden al die melkpoederkes niet en kregen wij in de papfles verse koemelk gedikt met maizena of rijstcreme, ongezond??

ik word dit jaar 60 en heb van mijn twaalfde geen dokter meer gezien,, ongezond??

voel mij kiplekker en ga er zeker niets voor laten om nog heel wat jaartjes door te gaan,, een goe panneke spek bakken, daarna boterhammekes soppen en een goei laag bruine suiker erop, hmmmmm

groetjes

maandag 19 januari 2009 - 20:06
Rita1960

Rita1960

Moie,

Volgens mij zijn de "oudjes" -waar ik mij zo langzamerhand onder mag scharen - onder ons nog gelukig gezegend met een normaal denkvermogen!
En wij laten ons de kop niet gek maken door al die nieuwerwetse fratsen.

Het lijkt er zo langzamerhand op dat iedereen aan de leiband moet gaan lopen van de grote Nestle's, Bayer's, Unilever's en noem ze maar op.. zodat zij ons kunnen gaan dicteren wat wel en wat niet te eten.
En maar frisdrank promoten met al dat aspertaam en nog vele andere niet natuurlijke ingredienten erin die ook niet geheel koosjer zijn...
Straks zeggen ze ook nog dat onbespoten groenten slechter zijn dan hun producten met conserveringsmiddelen blablabla...

Dus gewoon met mate... lekkere patatten.. gewoon gebakken in de olie van 180 gr C blijven eten niet te vaak en ook van de heerlijke pannekoeken met spek erin
en vooral niet te vergeten je eigen onbespoten en eerlijke groenten blijven eten.
en voor mij.. 1 x in de twee weken een heerlijke plak bloedworst!
groetjes,
Rita
maandag 19 januari 2009 - 20:34
Matabish

Matabish

ze willen vooral al hunne zever promoten!
een potje per dag voor de darmflora...een potje per dag voor de weerstand...een potje per dag voor de stoelgang...een potje per dag voor de cholesterol...een potje per dag voor.......enz...enz...enz...
Als ge elke dag al die potjes drinkt zoals het volgens hèn zou moeten, kàn je toch niet meer eten!! Dan ben je zo vol als een ei, zonder iets degelijks binnen te hebben.
We moeten tóch gaan, dan liever met een buik vol lekkers!
Ik hoef echt niet mooi en gezond te zijn om te sterven!! [afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Matabish.
maandag 19 januari 2009 - 23:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat te denken van spinazie en andijvie uit de kassen, die gegroeid zijn bij te weinig licht? Dat blijkt ook niet gezond. Ik eet geen andijvie en spinazie meer. Want ik lustte dat spul al niet als kleine jongen en ik moest dat eten, want dat was zo gezond. Ik zou nooit een grote jongen worden als ik dat niet at. Ik ben 1,85m geworden. Dan zou ik het wel leren eten in militaire dienst dacht men. Mooi niet. En kweken op de groenten ? Zeker geen andijvie en spinazie. Niet omdat het niet gezond is, maar ik ben er dus geen liefhebber van. Lijd ik nu honger? Ook niet.
dinsdag 20 januari 2009 - 10:00
vera2

Vera2

ik ben sinds van kindsbeen af vol gepropt met alles wat eetbaar was en als gevolg dat ik nu alles vreet; zelfs CALLOS gaan erin.
mijn moeder teelde toen wat asperges en heeft mij geleerd dat als ze boven de grond uitgroeien de kop groen word en giftig is.
hoe zit dat dan met die groene asperges die men nu overal verkoopt ?
[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 20 januari 2009 - 13:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik moest ook en had zo graag brood. Nee geen brood eerst spinazie op.
dinsdag 20 januari 2009 - 13:24
Matabish

Matabish

Ik ben gek op spinazie, maar laatst las ik dat spinazie, in combinatie met een bepaalde vissoort, een giftige stof ontwikkelde en dus hoogst gevaarlijk was!!!
Bovendien mag je spinazie nóóit opwarmen???
Als dat waar is, had ik allang weduwe, of zelf dood, moeten zijn!!
Maar nee, hoor, da's ook weeral van dat wetenschappelijk gezwets!!
Vroeger werd de spinazie in je strot geduwd tot het je oren uitkwam, lusten of niet vanwege het 'ijzer', en je ging er toch niet dood aan, naar mijn weten!
Zoals we eigenlijk allemaal weten...zéééééver in zakskes!!!

Zo hebben ze ook een excuus om de hongerige mensen van deze wereld niet te voeden, want da's ongezond!!

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 20 januari 2009 - 16:08
minouke

Minouke

Spaghetti Bolognese zou je ook niet mogen opwarmen

Waarom ? weet ik ook niet , maar enkele jaren terug is er toch een kind gestorven na het eten van opgewarmde spaghetti

't Zal ook zo iets zijn als met spinazie
dinsdag 20 januari 2009 - 16:39
printemps

Printemps

hallo

spaghetti nie opwarmen dikke kwatch
het was op etentje zeker voor téén of ander goed doel zekers
en da gehakt effe gaan halen 100km verder want daar was het goedkoper
onderweg nog efkes stoppen bij een café want het is toch zooooo warm in den otto
salmonella olé
dan alles 2 dagen op voorhand klaarmaken
maar de frigo vant café is te klein wa nu
ohh we laten allles hier zo staan da zal wel goe komen
nog eens salmonella

mvg
an
dinsdag 20 januari 2009 - 16:46
Thanja
dinsdag 20 januari 2009 - 16:53
minouke

Minouke

Wie weet of het niet zoiets was.
Want ik ben daar juist eens gaan googlen en vond juist iets positief aan opgewarmde spaghetti.



dinsdag 20 januari 2009 - 16:55
printemps

Printemps

misschien viel ze flauw
en is ze erin gestikt
dinsdag 20 januari 2009 - 16:55
piet1

Piet1

Ik leef van de liefde, van het eten dat de vrouw maakt en van de lucht. En ik ken geen enkele wetenschappelijke studie die dit tegenspreekt.
Oh ja en dadelijk een helder jeneverke ... voor het slapen gaan.
Schol!
dinsdag 20 januari 2009 - 22:16
Rissie

Rissie

Ik vraag mij wel af of er vroeger ook geen mensen waren met een voedselallergie/intolerantie (hoor je nu dikwijls van) Ik zelf ben er ook mee gezegend o.a. voor bewaarmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, steen en pitvruchten... Ligt die vermeerdering van allergieen nu echt aan de industriele toevoegingen of niet???
woensdag 21 januari 2009 - 14:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Door producten uit eigen tuin krijgen we veel minder bewaarmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, geurstoffen, teveel zouten, aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen, E-toegestane stoffen binnen. Mag je zeggen: " Waarom zijn we zo gezond?" Omdat we een eigen groentetuin hebben? Nee, dat mag niet, want je krijgt ook veel gezondheid (door erfenis) en andere omstandigheden. Maar ik mag wel gelukkig zijn met mijn eigen tuinproducten.
woensdag 21 januari 2009 - 15:13
schuurmans

Schuurmans

na dit allemaal gelezen te hebben snap ik niet meer hoe ik aan de leeftijd ben gekomen die ik nu heb. was toch maar van plan om door te gaan zoals al die voorgaande jaren.

grt
henk
donderdag 22 januari 2009 - 22:04
kerstkind

Kerstkind

Hee Henk,

dan zul jij de 100 wel halen.....
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes José
donderdag 22 januari 2009 - 23:13
JovanDreumel

JovanDreumel

Nou ik ga voor 104 en tot en met 103 tuinieren. Maar of je het krijgt???????

De mens is nog nooit zou oud geworden als nu en nog nooit zo lang geworden als nu. Vroeger had je wel de reus van klein duimpje, maar dat was maar een enkeling. Tegenwoordig lopen er heel wat reuzen rond.
vrijdag 23 januari 2009 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon