menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog lekker verse eigen groenten in putje winter

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

De tuin ligt er triest bij maar in de kelder heb ik nog een paar potten met heerlijk witloof staan. Dit jaar zijn ze wel erg uitzonderlijk goed gegroeid en superlekker!

De foto is zelfs van anderhalf week geleden, ze zijn nog groter enne....ook al met minder

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mooi om zien toch


Groetjes
Ann
donderdag 8 januari 2009 - 18:48
Rita1960

Rita1960

Mooi hè Ann,

Je hebt ze op grond staan, ook al eens geprobeerd op water?

groetjes,

Rita
donderdag 8 januari 2009 - 19:37
Jeannette1

Jeannette1

Hai dames, in wezen ben ik niet zo gek op witloof (wij zeggen witlof).
Ger echter is er bezeten op, wij eten het dus héél weinig wat ik sneu vind voor Ger.

Nu na deze foto's gezien te hebben, wil ik het toch eventueel door Ger in de schuur laten kweken/telen.
Wij hoeven geen bergen witloof, maar zo'n enkel emmertje lijkt ons wel iets.
Ook lekker in een of andere salade (mits piepfijn gesneden) hahaha

Maar, hoe kom ik aan eventuele zaden of hoe moet Ger dit op gang brengen, ik heb hier echt geen verstand van.
Heb altijd mijn hoofd omgedraaid als het woord witloof ten gehore gebracht werd.
Kunnen jullie ons enige uitleg geven A.U.B.
Ook eventueel op water zoals Rita opperde?

Vast bedankt dames voor jullie medewerking, Ger lacht al in zijn knuistje!

Groetjes, Ger en Jeannette
donderdag 8 januari 2009 - 20:22
annd6

Annd6

Op water heb ik het nog niet geprobeerd.....zou niet weten hoe ik dat moet aanpakken.

Jeanette,
witloof zaai je eerst in de volle grond, dan wordt er een peen gevormd met groen loof aan. Op het einde van de zomer oogst je de wortels, snij je het loof af op een 2 cm en leg je het witloof in. Dat kan volledig in de grond of zoals hier enkel de wortel. Dan hang je er een doek over om het loof mooi wit te houden, drie tot vier weken later heb je mooie kropjes witloof.
Dus misschien kan je tegen volgende winter een aantal wortels ergens vinden en die inleggen?

Groetjes
Ann
donderdag 8 januari 2009 - 21:07
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Ann, hoop maar met mij mee, dat het ons gaat lukken!
Nogmaals bedankt,

Groetjes, Ger en Jeannette
donderdag 8 januari 2009 - 22:02
annd6

Annd6

Ik duim ervoor enne....qua smaak...ik lustte vroeger ook geen witloof, nu ben ik er verzot op. Dat komt in de eerste plaats door mijn man, zijn overgrootvader was één van de eerste witloofkwekers in Oost-Vlaanderen, maar ook door te blijven proeven.
Nu vind ik het zalig, rauw, gestoofd, in een hartige taart met spekjes, gerold in hesp met kaassaus, soep,.....njam.
Zelfgekweekt witloof is ook iets minder bitter.

Mijn man maakte net ook de bemerking dat witloof gekweekt op water aan smaak inboet.

Groetjes
Ann
donderdag 8 januari 2009 - 22:09
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ann, bedankt voor de fijne uitleg, hopelijk en dat zal wel, lust ik het eind van dit jaar ook wel witloof!
Ik heb alles van je opgeslagen, zodat ik ook wat ideetjes heb qua koken etc.
Ger zei al JAMMIE JAMMIE JAMMIE

Groetjes, Jeannette
donderdag 8 januari 2009 - 22:43
annd6

Annd6

Nog één bemerking: de doek die je over de wortels hangt moet donker zijn anders heb je groen loof ipv witloof

Ger, jongen, jij zou hier gelukkig zijn! Wij eten dit seizoen tot drie keer per week witloof
donderdag 8 januari 2009 - 22:49
Jeannette1

Jeannette1

SSSSSSSTTTTTTTTTTTTTT Ann, ik zal hem dit stukje maar niet laten lezen!!!


Ook dit print ik weer uit, Ger doet alles bij elkaar in een map, zodat hij het geregeld even na kan kijken!

Bedankt, ook namens mijn Gerritje.

Jeannette
donderdag 8 januari 2009 - 23:08
hannibal

Hannibal

Ja Jeannette, er kan niks boven lekker Belgisch gekweekte witloof!
MOET je leren eten hoor! Ger zal blij zijn en jij ook zeker weten, dan zullen al je andere groenten jaloers zijn en slapjes worden [afbeelding verwijderd niet-https]


Ja, Belgen zijn nu eenmaal Bourgondiërs en Hollanders lusten rookworst

In noodgevallen hebben wij hier ook Piet Huysentruyt (van het programma SOS Piet)
Groetjes
vrijdag 9 januari 2009 - 08:45
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hannibal, ik denk ook wel dat ik jullie witloof lekker ga vinden als het zo ver is!

Wat die rookworst betreft, daar heb ik wel een leuke anecdote over...

Ik was vroeger gek op HEMA worst, kon er niet voorbij zonder een stuk te kopen!
Op redelijke jonge leeftijd, ca. 40-45 jaar moest mijn mond leeggetrokken worden vanwege reumatische vergroeiïngen in de kaken.
Daar ik nooit onder narcose mag heb ik ook daarvoor maar een klein beetje verdoving gehad, wat ik zeker niet erg vond.
De speciale tandarts zei tegen Ger: Je kunt 2 dingen doen, of je brengt Jeannette naar bed zodat zij even kan rusten, of je gaat de stad of zo in, zodat Jeannette even haar gedachten kan verzetten.

Wij kozen later voor het laatste!

Rotterdam was de dichtsbijzijnde stad, dus gingen wij daar naartoe.
Ja hoor!!!... een HEMA en niet zo'n kleine ook.
Je raad het al, niet langs lopen vóór je een stuk worst op hebt.

Zowel Ger als ik hadden totaal vergeten dat mijn mond net leeggetrokken was!

Heb je wel eens iemand horen gillen na een hap van een stuk overheerlijke ZOUTE HEMAWORST???????????
ALLE Rotterdammers wel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DOM, DOM en nog eens DOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het kan mij gelukkig NOOIT meer gebeuren, alles is al weg!

Later thuis, hebben wij er héél erg om gelachen, zoiets gebeurd je gelukkig maar Éénmaal in je leven!

Nu mag ik helaas geen HEMA-worst meer, vanwege het zout en de vochtophoping!

Piet Huysentruyt zal ik in ieder geval wel noteren!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 9 januari 2009 - 11:13
minouke

Minouke

Jeannette,

probeer toch maar eens witloof in de oven, echt lekker en als je het dik stuk onderaan uitsnijdt dan is het minder bitter.

8 struiken witloof, 8 plakken ham, 2 kg aardappelen, 140 gr boter, 6 eetlepels bloem, 5 dl melk, 200 gr gemalen gruyére kaas

Het witloof 20tal min stoven in boter.
Wikkel iedere struik in een plak ham.

Maak een béchamel saus met 100 gram boter, 6 eetlepels bloem en 4 dl melk. Meng alles goed en breng het aan de kook. Voeg 150 gram gruyère kaas toe.

Schik het witloof in een vuurvaste ovenschaal en overgiet het met de béchamel saus. Overstrooi dit alles met gruyère kaas, met klontje boter bovenop.

Gratineren onder de grill en opdienen met aardappelpuree.
En als de cholesterol geen probleem is Een klontje echte boter en room gebruiken voor de puree ....


* je kan het witloof ook koken maar dat vind ik te waterig


vrijdag 9 januari 2009 - 11:56
annd6

Annd6

Probeer het ook eens met Oud-Brugge kaas te bestrooien en dan een klein beetje paneermeel, dan krijg je een mooi korstje. Echt superlekker!

Groetjes
Ann
vrijdag 9 januari 2009 - 11:58
Adrienne

Adrienne

Ja Watte ...... het water loopt me zowaar uit de mond.
Dames toch
Maar ge hebt gelijk ... SUPER lekker.
Allez weet al wat we morgen eten

Vandaag niet ben nog van den ouwe trant dus vrijdag visdag

Aspergeroomsoepke
visvidee met puréé en lekkere verse spinazie met room
en als toetje hi,hi er staat een lekkere fragipanne cake in de over
jamie,jamie,jamie
gtjs adrienne
vrijdag 9 januari 2009 - 12:34
minouke

Minouke

Adrienne toch !!! zo wraaklustig vooral dat toetje maakt me helemaal
vrijdag 9 januari 2009 - 13:19
Jeannette1

Jeannette1

Lieve dames, ik sla alle ideeën en receptjes op over de witloof, ik zou er haast nu al trek in krijgen.

Ik heb wel een vraagje aan Adrienne, zou jij dat recept van het toetje waar bij Minouke het water van uit den (be.) mond loopt, even naar mij willen sturen?

Ik houd wel van kwijlen, als het om iets lekkers gaat

Allemaal lieve groetjes, Jeannette
vrijdag 9 januari 2009 - 14:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon