menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare vraag misschien

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinkenners

Ik heb gehoord dat je een zak shag (van sigaretten) goed kan gebruiken om een bladluisdodend middel te maken,
je zou dit materiaal kunnen doen in een bak water, enige dgen laten trekken, om daarna op de bladluizen te spuiten,
dit zou biologisch verantwoord zijn,
heeft iemand hier ervaring mee?
graag advies
zondag 16 maart 2008 - 22:37
Matabish

Matabish

idd corrielat,

ik liet vroeger de tabak van de sigarettenpeukjes in water weken en sproeide dat dan over de planten met bladluizen. Wèl oppassen dat je het niet te dikwijls na elkaar doet, want de nicotine zou je plantjes kunnen verbranden.

Groetjes,

Matabish.
zondag 16 maart 2008 - 22:53
Kent

Kent

Hmm goed om te weten , kan ik mischien in de zomer ook eens proberen

Gr. Rita
zondag 16 maart 2008 - 22:57
hannibal

Hannibal

Cigaretten zijn slecht voor de gezondheid dus zeker ook voor de bladluizen.Ik zal het ook eens proberen, je weet maar nooit hé!
Bedankt voor de tip!
maandag 17 maart 2008 - 14:01
corrielat

Corrielat

Als ik het goed begrijp kan ik dus bij juist gebruik de shac gaan gebruiken,

bedankt hoor voor jullie adviezen
maandag 17 maart 2008 - 19:13
an

An

ik heb er ook meer van gehoord en ook gedaan, maar moest er niet ook groene zeep bij?
maandag 17 maart 2008 - 22:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Nicotne was ooit een insectenbestrijdingsmiddel met een doodshoofd als waarschuwing voor de giftigheid. Tegenwoordig is het een verboden middel. En nu zouden wij het weer zelf gaan maken?????
maandag 17 maart 2008 - 22:42
Matabish

Matabish

Een sopje maken met groene zeep is ook efficïent, maar je moet de 2 middeltjes wel apart gebruiken!
Dat nicotinemiddel van vroeger was idd gevaarlijk, maar dat was dan ook erg geconcentreerd zoals alle smeerlapperij om insecten te bestrijden. Wij gebruiken geen pure nicotine, maar tabak waarvan we een paar knijpjes oplossen in een liter water, die we dan vóór gebruik nog eens aanlengen met meer water.

Groetjes,

Matabish.
dinsdag 18 maart 2008 - 00:24
corrielat

Corrielat

Daarom wilde ik het maken, mdat ik dacht dat het biologisch verantwoord was,

Want normaal gebruik ik inderdaad groene zeep, maar dat is niet voldoende om mijn rozen bladluisvrij te krijgen.

De meeste luizen haal ik er met mijn vingers af, maar dat is niet genoeg om de meeste weg te krijgen,
dinsdag 18 maart 2008 - 08:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Als de rozen nog in knop zitten, dan kun je ze met een stevige stral wterer ook af krijgen. En je moet bedenken, dat luizen ook eitjes leggen, die na 8 dagen weer uitkomen en je hebt weer nieuwe luizen, daarom moet je je behandelingen ook herhalen. Ik ben niet zo voor zelf uitgedachte middeltjes, Ik ben voor uitgeteste middelen. Uit getest op gezondheid, residue, werkzaamheid, milieu enz. Het duurt tegen woordig door de strenge eisen al 8 jaar voor een nieuw middel op de markt wordt toegelaten. En daaromzijn die middelen ook erg duur geworden. En dus gebruik je ze maar met mate. We leven niet meer in het DDT tijdperk.
dinsdag 18 maart 2008 - 09:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Er stond ook geen gebruiksaanwijzing op en was niet getest op: mileu, gezondheid, werkzaamheid, residue enz. enz. Ik houd niet van zelfverzonnen middeltjes. Een keer geprobeerd en alles afgeleerd. Ik had hele mooie Amaranthus caudatus in de tuin en er kwamen zwarte bonen luizen in: Dus zeep sop en spiritus. Resultaat Luizen dood. En mijn Amaranthus caudatus ook dood. Geen gebruiksaanwijzing op spiritus (chemmische stof) en groene zeep ( ook chemische stof) en geen goedgekeurd (getest) middel. Dus nooit meer. Het is mijn opvatting een ander mag het gerust anders doen van mij.
dinsdag 18 maart 2008 - 10:58
annd6

Annd6

Misschien overbodig maar toch maar even zeggen: gebruik het alsjeblieft niet op sla of iets anders dat voor consumptie bestemt is.....

Groetjes
Ann
dinsdag 18 maart 2008 - 11:43
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

sorry hoor, de nicotine heb ik ooit gebruikt op mijn kamerplanten en rozen. Telkens twee keer, met mate gespoten met 14dagen tussentijd. De luizen weg en mijn planten gezond!!
Het is bewezen dat je een product tot het uiterste mag verdunnen, zonder dat de werking nalaat!
De groene (of bruine) zeep is een natuurproduct. Mijn nicht gebruikt al jààààren haar kuiswater van bruine zeepsop om over haar groententuin uit te zwieren, zij gebruikt niks anders. Daar heb ik nog nooit een bladluis gezien, en haar groenten groeien boven je oren uit! Bovendien deelt ze haar groenten met de ganse familie en er is nog nooit iemand ziek van geweest. Bruine zeep is zeker véél minder ongezond dan al die chemische kuisdoekjes die ze tegenwoordig om je oren slaan en waarvan je huisdier vergiftigd wordt omdat het zijn pootjes likt!!
Het beste is nog altijd niks gebruiken, maar dan kan je beter ook niks meer planten natuurlijk, want je houdt toch geen plantje over met al dat ongedierte. Ikzelf ben als de dood voor al dat chemische gif tegen ongedierte. Dan nog liever, met mate, een beetje tabak.

OH JA!! BRANDNETEL ZOU OOK EEN HEEL EFFICIENT ÉN BIOLOGISCH VERANTWOORD MIDDEL ZIJN TEGEN BLADLUIZEN!!! (zelfde procedure als met tabak, dus makkelijk te bereiden!!)
Groetjes,

Matabish.
dinsdag 18 maart 2008 - 14:03
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Zeep wordt gemaakt met al of niet organische vetzuren (zover is er niks mis mee) maar dan komt er natroloog of kaliloog bij en dat zijn zeker geen natuurlijke stoffen. Spiritus staat ook bekend als gif.
Ik heb meer vertrouwen in middelen die getest zijn. En het verhaal van parodias over resistentie daar dient men zeker over na te denken, wat doet men daarmee anderen aan?
De middelen die ik gebruik zijn wettelijk toegestane middelen voor bepaalde doeleinden, die keurig op de verpakking vermeld staan. Die dient men ook ter harte te nemen.
dinsdag 18 maart 2008 - 21:19
corrielat

Corrielat

Allemaal heel erge dank voor jullie antwoorden,

Ik ga er de beste tips uithalen en hoop op een succesvol resultaat.

woensdag 19 maart 2008 - 09:27
Rita1960

Rita1960

Spruzit werkt heel goed en is een natuurlijk product. Je kunt het ook zelf maken van de pyrethrumplant. Gebruik het al jaren met mate.

groetjes,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon