menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat maakt een tuin mooi

Ga naar meest recente reactie

Detuinenindemen

Detuinenindemen

Omdat ik gevraagd ben voor de jury van een tuinwedstrijd, ben ik voor de vraag gesteld, wat een tuin mooi maakt. Ik ga een lijstje opstellen met richtlijnen voor de beoordeling. Wie heeft criteria? (Ook los van deze wedstrijd ben ik benieuwd naar wat anderen vinden wat een tuin mooi maakt!)
woensdag 5 maart 2008 - 12:33
minouke

Minouke

- mooi samengestelde borders met kleuren die op mekaar afgestemd zijn
- afwisselende bloeitijden
- structuur
- en vooral sfeer en harmonie (moeilijk uit te leggen)
woensdag 5 maart 2008 - 12:42
Merel

Merel

Leuke vraag

voor mij is een mooie tuin zoals een mooie mens, hij doet je iets, en hoeft niet aan bepaalde criteria te voldoen. Karakter is belangrijker dan mooie zichten( wat vooral smaak is ) en het hoeft niet zo echt mijn smaak te zijn als er maar ach's en ooh's vallen.

groetjes Merel
woensdag 5 maart 2008 - 13:20
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Mooi is natuurlijk een heel subjectief begrip! Wat de één mooi vindt, hoeft de ander helemaal niet
mooi te vinden. Ik vind tuinen 'mooi' als je kan zien dat de eigenaar er zijn of haar ziel en zaligheid
in heeft weten te leggen, en er met veel plezier van geniet. Dat het niet altijd mijn smaak is, doet
er niet toe als iemand er met liefde aan gewerkt heeft. Maar hoe meet en vergelijk je dat???

Groeten van Laura.
woensdag 5 maart 2008 - 13:36
minouke

Minouke

en een ziel !

eigenaardig maar met de open tuinen mis ik die ziel bij de aangelegde tuinen van architekten ( ik hoop dat ik niet op zere tenen trap, het was dan zo niet bedoeld)
want eigenaardig genoeg bij diezelfde architekten hun eigen tuin vind je die 'ziel' wel
woensdag 5 maart 2008 - 13:40
annis

Tekst aangepast

Annis



-Een tuin moet jaar rond mooi zijn.
-De verhoudingen moeten kloppen.
-Voor wie is de tuin bedoeld (gezin kinderen huisdieren)

-Zijn de zichtlijnen mooi
-De tuin niet in een keer te overzien.
-Verrassende hoekjes.

Ja Chantal dat zie je vaker dat de tuin bij een architect wel de ziel herbergt maar bij de klant niet. Dit lijkt me dat er niet altijd goed wordt geluisterd naar wat de mensen willen. Je kunt als architect bijsturen maar luister goed naar de wensen van je klant. En kijk ook hoe ze in huis zijn ingericht.
woensdag 5 maart 2008 - 13:42
Jeannette1

Jeannette1

Beste Martje, wij houden van een natuurlijke tuin, waar alle dieren een veilig plaatsje kunnen vinden.

Géén showtuin dus, die gaan wij dan wel ergens anders bekijken als wij dat kunnen

Ook geen liniaalwerk, maar wel opgeruimd, kleurig maar niet te bont!

Dus onze tuin hoef je niet te jureren gelukkig, dan zouden wij voor een anders smaak misschien een 0 krijgen.

Maar wij voelen ons er dan gelukkig in, zo zal het met elke tuin zijn.

Iedereen maakt de tuin net zoals het kan, of je veel of weinig ruimte hebt scheelt ook een slok op een borrel toch.

Wij zien liever mooie rozen en andere bloemen en planten ook fruit, in plaats van alleen maar grind of tegels!

Vanaf deze plaats wensen Ger en ik jou héél veel suc6 met je jureren!

Groetjes, Jeannette
woensdag 5 maart 2008 - 14:42
lisa

Lisa

Best martje, waneer is voor mij een tuin mooi?een tuin is voor mij mooi als ik me erin
thuis voel dat ik genieten kan van alles wat erin bloeit en dat is ook de reden dat ik een aantaal
verschillende planten heb die waar ik van geniet bij mij groeit alles zo een beetje door elkaar of naast elkaar zo heb ik rosen bij salvias en heb ik ook bijzondere iris in mijn tuin niet vergeten daglelies
ik hou er wel van dat de "gewone''planten een plekje bij aparte krijgen want ze mogen er zijn
dus ik denk een mooie tuin maak ik in de eerste plaats voor mij want ik kijk er iedere dag tegen de bloemen en struiken

groetjes lisa
woensdag 5 maart 2008 - 14:56
lentemode

Lentemode

Dag Martje,
En dan nog mijn mening, met uw goedvinden.
Een tuin is voor mij een lap grond met daarboven een lap lucht.
Daartussen groeit vanalles, dat de goedheid heeft er te willen groeien en bloeien: bomen, struiken, gras, groenten, kruiden. Tussen al dat groene geweld staat een huis, waarin wij wonen, werken, denken, liefhebben en ... naar buiten kijken.
Zo'n drieëntwintig jaar al zijn groen, huis en mensen met elkaar vergroeid.
Het effect is soms ontroerend mooi, soms deprimerend gewoon, soms rustgevend, zoals het leven nu eenmaal is.

In een beschouwende bui,
Mia
woensdag 5 maart 2008 - 17:43
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wat een mooie reacties! Een tuin laat zich niet zomaar eventjes in koele criteria vatten, zoveel is wel duidelijk. Het is heel persoonlijk, heeft van alles te maken met een ziel, met passie, liefde voor de natuur en met hoe je in het leven staat. De schoonheid van een tuin is geen optelsom van mooie borders en strakke lijnen. Oei wat zal dat een moeilijke klus gaan worden, om verschillende tuinen te beoordelen!
En het gaat nog wel om een mooie prijs: een jaar-abonnement op het Magazine Tuinadvies!

Veel dank voor de reacties,
Martje
woensdag 5 maart 2008 - 18:11
cornelia

Cornelia

Hoi Martje,

Misschien helpt het als je zegt dat je iets mooi vind als je ogen er meer dan 2 x naar toe worden getrokken en je je fijn, prettig, gelukkig voelt als je dan ziet waar je naar kijkt.

Er waren plekken in mijn tuin waar ik echt heel lang naar kon kijken. Dan zat ik b.v. al weer binnen en dan ging ik toch nog even snel weer kijken. Kon er dan geen genoeg van krijgen, moest echt nog even kijken.

Soms, met het juiste licht (voor mij vaak net voor of na een regenbui) kon ik echt het gevoel krijgen dat ik verliefd was op een bepaald uitzicht.

Het blijft natuurlijk heel persoonlijk (gelukkig maar)

Heel veel succes en vooral sterkte

cornelia
woensdag 5 maart 2008 - 19:48
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hoi Martje,

Je gaat zeker winnen want je hebt het al zo mooi verwoord , in al de gevoelens hierboven beschreven , kan ik me terugvinden.
Voor mij moet een tuin ook rust uitstralen, een plaatsje waar je , na een drukke werkdag naartoe getrokken wordt en waar je met een aperitiefje kan tot rust komen of waarnaar je uren kan kijken, waar je je thuis en goed voelt, waar iedereen , die bij je hoort zijn gading vindt, zowel kinderen als dieren of wanneer er een plaatsje voorzien is voor de lievelingsbloemen van oma en opa.
IN mijn droomtuin moet ik me ook beschermd en behaaglijk voelen.
De verhoudingen moeten kloppen, dus denk ik dat een combinatie van een tuinarchitekt met je eigen persoonlijke inbreng waar je je ziel kan inleggen en er een persoonlijke toets aan kan geven het mooiste is
Ik ben zo maar wat losse gedachten aan het neerpennen, ik ben daar echt niet goed in.............
ik duim ( met beide handen ) en wens van harte dat je wint maar ook de prijs is zeer de moeite waard.
VEEL SUCCES!!!!...............en toch ook een beetje sterkte toegewenst, want voor een warme persoonlijkheid als jij,...... zal het niet gemakkelijk zijn te jureren over iets dat zo persoonlijk is voor de eigenaar en waar hij of zij misschien met hart en ziel zijn levenswerk heeft van gemaakt.

ps: laat ons iets weten hé [afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 maart 2008 - 22:44
rialle

Rialle

Jullie verwoorden het allemaal zooooo mooi, dat ik niet weet wat ik hier nog aan moet toevoegen!
Alles is gezegd, en ik kan je alleen nog veel succes wensen als jurylid Martje.

Groetjes Rialle
woensdag 5 maart 2008 - 23:13
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dank je wel! Er zijn inderdaad heel mooie dingen gezegd waar ik ook veel aan heb! Groeten Martje
woensdag 5 maart 2008 - 23:20
Adrienne

Adrienne

hi,hi zo heeft ieder toch zijn mening hé.
Wanneer ik moest kiezen aj, aj je zou me waarschijnlijk gek verklaren
Bij mij is een tuin pas super wanneer je kan zien dat er met liefde in gewerkt en geleefd wordt.
En wanneer je de liefde voor het groen uit een gesprek met de eigenaars kan halen.
Ha, ik ken er met een kei chique tuin, maar o wee als je even langs komt.
Zeker niet met je tenen op het gras komen, anders liggen de sprietjes plat.
Altijd met de kleinkinderen naar een speeltuin of gewoon weg anders ligt er een bal in het bloemenperk.
En oja zeker niet op woensdag langs komen want dan is de tuinman er !!!!
Ja zeg, zal het gaan, die mensen zijn ook al twee keer met een prijs gaan lopen, en da
is volgens mij toch niet juist.
Enfin zo zie je maar ieder toch zijn mening hé.
Ik wens je heel veel succes !!!
donderdag 6 maart 2008 - 19:04
Lilian

Tekst aangepast

Lilian

Ja Adrienne, dat ben ik volledig met je eens.
Het gazon bij ons in de tuin ... daar kan ik zeker geen prijs mee winnen en is ook zeker niet groener als mijn buren!

Hier mogen er wel de honden op ravotten, mijn zoon crost er wel eens met een trekker door (gewoon hobby hoor ... sleutelen en zich eventjes uitlaten ).
Vroeger waren dat altijd de brommerkes die rondreden op de weide, een voordeel ze waren van de straat af.

Kortom een tuin is om in te leven en ervan genieten, geen slaaf zijn van je tuin.
En als er iemand op bezoek komt is het eerste wat je hoort, wat woon je mooi en wat een prachtige tuin.

groetjes lilian
donderdag 6 maart 2008 - 19:49
cornelia

Cornelia

"Nee, tussen mijn gras staan gewoon nog 100 andere soorten plantjes en het is pas knap als je die allemaal kunt bijhouden" (dat zei ik altijd als iemand zei dat we wel veel onkruid in het gras hadden staan) Mensen waren dan meestal meteen uitgepraat over het gras.

cornelia
vrijdag 7 maart 2008 - 21:56
Matabish

Matabish

Ik ben ook helemaal akkoord met jullie,

mijn tuin was voor de kinderen en de hond, en is nu voor de kleinkinderen en de hond.
'k Ben ooit eens in die stijve tuinen (Tuileries) bij Parijs geweest!!Bah, ik kon daar niet vlug genoeg terug buiten staan!!! Géén sprietje gras of struiktakje dat scheef stond.....deed héél natuurlijk aan, moet ik zeggen.
Daar keerde mijn maag van om, vreselijk gewoon! Nee hoor, geef mij maar de natuurlijke natuur, díe
schoonheid kan niemand namaken!!!

Groetjes,

Matabish.
zaterdag 8 maart 2008 - 00:22
sylvain

Sylvain

een tuin is mooi als hij met eigen creatie en liefde is aangelegd en dat er variatie er moeten in zitten dat leg je toch aan zoals uw eigen smaak en goesting.
Laat die peperdure tuinen het maar halen tegen de zelf aangelegde tuintjes van de hard werkende man die voor elk plantje moet ruilen of werken dan heb je liefde voor te tuin.
En dat moet je in uw tuintje leggen de liefde van elk plantje dat je zelf hebt geplant en ziet groot worden zodus Maartje laat uw hart spreken en uw ogen het mooi bekijken je zult er wel uit geraken groetjes en dag

ADRIENNE IK HEB NOG IETS GEZIEN VOOR BIJ U IN DE STAL HET GAAT VERANDEREN DAN

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 maart 2008 - 02:08
lentemode

Lentemode

Zo grappig, Sylvain !

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
zaterdag 8 maart 2008 - 10:09
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Adrienne en Sylvain, ik ben het met jullie eens dat een tuin waar met liefde aan is gewerkt daardoor al mooi is! Bedankt voor jullie antwoorden, Martje
zaterdag 8 maart 2008 - 11:23
an

An

een tuin is mooi waar ieder zich voor zich in thuis voelt ,
dat kan een hele mooie tuin zijn alles pietje precies maar ook een rommelige tuin kan mooi zijn ,
wat wilder van aard
en wie kan dan zeggen dat je je de een mooier vind dan de ander,
dat zijn wij mensen omdat we allemaal een andere manier van denken en tuinieren hebben de een vind dit mooi en de andere dat.

dus iedere tuin is mooi omdat ieder voor zich is en een andere levensstijl heeft en dat geld ook voor tuinieren,en de een kan meer investeren dan de ander in zijn tuin (de een heeft meer geld dan de ander om zijn tuin op teknappen de en moet met een klein beetje geld rondkomen ,
en is al bij dat ie iets moois er in kan zetten
en de ander kan er in zetten wat ie wil om dat ie meer te besteden heeft)
zondag 9 maart 2008 - 00:21
Matabish

Matabish

An,

hier heb ik dan eindelijk, met de hulp van "parodias" (van de cactus-topic), het konijntje kunnen bewerken om er een witte achtergrond voor te hebben.
Het zal nu wel mooi zijn op je "avatar".

Byebye,

Matabish.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 10 maart 2008 - 01:15
an

An

dank je wel ,Matabish
nu is hij wel mooi,heb hem er gelijk op gezet dat zal je wel zien
dank je voor je hulp
maandag 10 maart 2008 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon