menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nestkastjes

Ga naar meest recente reactie

ulanka

Ulanka

Hallo,
Heb vorige week de nestkastjes voor de meesjes al opgehangen buiten,maar nu klein vraagje, in welke richting moet de opening van de nestkast hangen oost of west ? Dat maakt wel een groot verschil schijnt !

groetjes
ULANKA
maandag 4 februari 2008 - 08:59
annd6

Annd6

Ulanka,
het hangt ook af van welke vogels je wilt aantrekken: roodborstjes en winterkoninkjes bijvoorbeeld zoeken een laag nest, goed verborgen tot max één meter hoog en de mus, grauwe vliegenvanger en zwarte roodstaart willen een hoog nest met een vrije aanvliegroute. De meeste andere zijn niet zo veeleisend zoals de mezen, kwikstaart, boomklevers, enz.
In het algemeen geld dat waar je de nesten hangt:
-de zon niet te lang en te fel op schijnt
-wind en regen niet te erg op de nestkastopening komt
-katten enzo er niet aan kunnen
- ze niet schommelen in de wind.
De kleine vogels willen het liefst een leeg hokje om zelf hun nest te bouwen dus in de herfst kan je ze schoonmaken en ontsmetten.
Veel succes en vooral veel plezier met de toekomstige nieuwe logies

Groetjes
Ann
maandag 4 februari 2008 - 10:02
Esem

Esem

Ukanka,
bekijk even deze site, een duidelijke bechrijving over nestkastjes.

http://users.telenet.be/mezen/nestkasten.html
maandag 4 februari 2008 - 12:28
annis

Annis

Ulanka ik heb een nestkastje voor mezen en dat hang met de opening naar het oosten. Ieder jaar een nestje met kool-of pimpelmeesjes.Het hangt zo dat ik van binnenuit het huis op het kastje kan kijken.
maandag 4 februari 2008 - 17:44
koenh

Koenh

best naar het oosten, zodat de regen (die meestal van het westen komt) er niet te veel in kan. Opening naar het zuiden zou te veel warmte kunnen geven, en het noorden te veel koude naar het schijnt. Bij mij vorig jaar vier broedsels in vier nestkastjes (2 keer pimpelmees, 2 keer koolmees).
dinsdag 5 februari 2008 - 18:50
Lungsey

Lungsey

Een tip is ook om de nestkastje te reinigen in de herfst, MAAR ZONDER SCHOONMAAKMIDDEL (gekookt water is voldoende) en ze dan terug te hangen, zodat ze in de late herfst en in de winter gebruikt kunnen worden als beschutting. De nestjes hoeven hierna niet nogmaals schoon gemaakt te worden, omdat met name de jonge nestjes ongedierte verspreiden.

Plus: niet te veel nestgelegenheid te dicht bij elkaar aanbrengen.

Ik heb zelf o.a. een mussenkoloniekast, maar daar zitten ieder jaar weer alleen nestjes koolmezen in
woensdag 6 februari 2008 - 21:18
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] vogelminnaars,

mijn vogelnestjes hangen wel dicht bij elkaar (aan elke boom ééntje), maar elk mezenpaartje neemt er twee in beslag.....ééntje om in te nestelen en het andere om naar toe te vliegen als er gevaar dreigt.
Zo leiden ze de aandacht af van hun echte nest. Mijn man heeft wèl rond elk nestkastje een stuk kippendraad gespannen, zodat de meesjes erdoor kunnen, maar de eksters (Arthur), Vlaamse gaaien (Jozef), kauwen (Jan) en eekhoorns (Noisette en Quenotte) kunnen er niet bij om de jongen te pakken. Nu proberen ze het zelfs niet meer.
In de lente strooi ik wel eens vleesbrokken (van de hond) voor Arthur, Jozef en Jan, want hun jongen hebben óók honger hé, en zo laten mijn grote vrienden mijn kleine vriendjes met rust.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Matabish.
donderdag 7 februari 2008 - 01:24
ulanka

Ulanka

Bedankt iedereen, zal dus de kastjes moeten verhangen, teveel richting west gehangen, maar toch al bezoek gehad van mezenkoppeltjes hoor !
Poezen en eekhoorntjes krijgen geen kans om eraan te kunnen, de kastjes hangen aan de bomen in mijn hondewei met 2 Jack Russels, poezen zetten daar geen stap in en krijgen ook de kans niet , dus de vogeltjes zijn veilig .
vrijdag 8 februari 2008 - 07:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon