menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Die vieze slakken toch

Ga naar meest recente reactie

Lann

Lann

Dag tuinvrienden allemaal,

Sinds 2 jaar hebben wij een stacaravan in de Vlaamse Kempen en we hebben daar een redelijk stukje "tuin" aan. Volledige zandgrond, dus goed uitkijken wat je plant.
Ons stukje grond stond vol met laurier die allemaal is uitgetrokken, en zo hebben we nu veel plaats om planten te zetten.
Wij als leken, al zo blij met de gekregen hosta's, ik fier betonnen sierbloembakken gekocht om een stukje af te maken, en dat vol lekkere kruiden gezet.
Nog allemaal andere plantjes aangeplant, vlinderstruiken, hortensia's forsytia enz. En dan de jaarlijkse plantjes ook in zulke bloembakken, JOEPIE het ging mooi worden. Want in zo'n zandgrond kan je toch niet veel houden, behalve............... juist, slakken
die lange vieze zwarte slijmerige dingen die als eerste heel de hosta's kaal hebben gevreten, en dan de afrikaantjes tot op het stammetje leeggegeten, en dan zijn ze maar aan de kruiden begonnen, enkel lavas en thym bleef gespaard.
Wij natuurlijk van die cacaobonenschelpen gaan kopen, dat stinkt wel maar met volle moed overal rond onze planten gegooid, maar dat trrokken de viezerikken zich niet aan. Ze kropen er lustig over.
Ik heb nu hier op tuinadvies allerlei raad gelezen om die vieze slakken te weren, maar ik had ook bierpotjes gezet, met dakje, en daar zijn er wel veel in verdronken, maar ze kwamen met honderden.
Nu heb ik gehoord dat zout strooien naast je planten zou kunnen helpen, heeft er iemand ervaring met dit idee? Groetjes Lann
vrijdag 16 november 2007 - 12:11
hildavw

Hildavw

Zout op de slakken strooien doet ze inderdaad oplossen, vies zicht hoor !
Maar of dat helpt als je zout strooit rond je planten, dat betwijfel ik toch.
Dat zout blijft natuurlijk niet bovenop liggen, maar het zal de slakken in ieder geval geen goed doen !
Maar dat is allesbehalve een vriendelijke en propere methode.

groetjes

Hilda
vrijdag 16 november 2007 - 15:54
Lann

Lann

Ja Hilda, het is inderdaad een vies zicht als je er zout op gooit.
maar wel doeltreffend.
Natuurlijk is het geen vriendelijke methode, maar wat doen slakken eigenlijk goed in de tuin? Dat weet ik helemaal niet.
Behalve onze planten en kruiden vernielen? Hebben ze een nuttige eigenschap misschien?

Ander vergif kan ik ook niet gebruiken, want we hebben 2 hondjes, en die wil ik nu precies niet mee vergiftigen hoor.

Maar die zogenaamde scherpe dingen waar slakken zich zouden aan snijden, daar geloof ik helemaal niet meer in, na dat ik op TV heb gezien dat een slak zelfs over een scheermesje kan kruipen, omdat de buik van de slak echt hard is, en ze daar best over kunnen.

Groetjes


Lann
vrijdag 16 november 2007 - 16:35
printemps

Printemps

je moet een afbakening maken met koperdraad
ze zouden er een soort van electrische schok van krijgen

mvg

an

vrijdag 16 november 2007 - 17:40
Lann

Lann

nee an, lukt ook niet. Heb ik verleden jaar geprobeerd rond m'n kruiden, ze kruipen er flink over.

groetjes
Lann
vrijdag 16 november 2007 - 17:54
Plantadvies

Plantadvies

Niet alle slakken eten van planten. Er zijn erbij die eten alg van o.a. de bladeren en rotte plantenresten. Slakken kunnen dus ook nuttig zijn. Strooi eens wat bladeren rondom de planten en beneden aan de bakken. Vul de bakken met schelpen en strooi rondom ook onderaan met esgar go. Vriendelijk voor de honden, niet voor de slakken. Slakken vangen en elders uit zetten. Rabarberbladeren omgekeerd neerleggen en in de vroege morgen de bladeren omkeren en de slakken vangen.

Plantadvies
vrijdag 16 november 2007 - 21:05
jj31

Jj31

naar het schijnt helpen bananenschillen onder de hosta's leggen ,en als je as van de houtkachel opspaart en dan rond de planten strooit,maar telkens herdoen na een regenvlaag.slakken houden niet van over as te kruipen,maar ze gaan er niet van dood.en er bestaan ook nog slakkenkorrels ,tekoop in tuincentra
zaterdag 17 november 2007 - 19:15
Lann

Lann

Tja als het met bananenschillen opgelost zou zijn dat zou mooi zijn, ik eet alle dagen een halve liter yoghourt met een banaan als ontbijt.
Maar een houtkachel bezitten we niet. Dus as kan niet, of we moeten opperveel beginnen roken
Ik kreeg al reactie van tuinadvies om kapotte schelpen te leggen, en ercar go te gebruiken.
Ook de professionele raad om rottende bladeren rond de hosta's te leggen en dat de slakken dat dan zouden eten i.p.v. de planten. Maar we zitten in een dennenbos, zoveel bladeren hebben we niet.
En ook kunnen we ze "vangen" met rabarberbladen in de tuin te leggen en ze zo te vangen
Maar wat doet men met "gevangen" naaktslakken van _ 10 cm lang?
We kunnen ze toch niet bij de buren gooien???

Slakkengroetjes
Lann
zaterdag 17 november 2007 - 19:38
printemps

Printemps

ik strooi aan de kanten een keer meer slakkekorrels
heb nog een grote doos staan van die gewone en die gebruik ik aan de buitenkant van mijn tuin
in het midden van mijne tuin strooi ik escar-go,maar in mindere mate
want dit is niet zo vaak nodig
later ga ik enkel escar-go gebruiken omdat je hiervan geen slakkelijken terug vindt in uwe tuin

mvg

an


zaterdag 24 november 2007 - 13:20
Lann

Lann

Ja An bedankt ik heb nogal van die escar-go gehoord, iemand die me privé mailde,
dat lijkt me toch nog wel de beste oplossing, want het is ook niet gifitg voor onze hondjes,
en hoe meer mensen zeggen dat ze het gebruiken hoe meer men het gaat geloven hé.
En als u het ook goed vind, dat is weeral een stemmetje meer.

Groetjes
Lann
woensdag 28 november 2007 - 19:30
kurt

Kurt

Ja An bedankt ik heb nogal van die escar-go gehoord, iemand die me privé mailde,
dat lijkt me toch nog wel de beste oplossing, want het is ook niet gifitg voor onze hondjes,
en hoe meer mensen zeggen dat ze het gebruiken hoe meer men het gaat geloven hé.
En als u het ook goed vind, dat is weeral een stemmetje meer.

Groetjes
Lann


Die escar-go is inderdaad de biologische slakkenkorrel. Het is nog veiliger voor uw hondjes en de vogels als je de korrels niet zomaar in het rond strooit maar onder een dakpan of zo legt. Dan liggen de slakkenkorrels ook uit de regen en gaan ze langer mee. De slakken komen toch van verre op de lokstoffen af die in de korrels werden verwerkt.
Een mooie decoratieve manier om ze in weg te vangen is onze keramieken slakkenval:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze is te koop in de tuinadvies webwinkel op http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=77

Veel succes met de slakkenbestrijding. Begin er vroeg genoeg mee op het jaar zodat de eerste generatie al weggevangen kan worden en ze hun 400 eieren niet kunnen afzetten. Dan kan het geen slakkenplaag worden.

Mvg,
Kurt
vrijdag 8 februari 2008 - 10:19
Tine

Tine

Je hoeft niet persé zo'n leuk aardewerk slakje te kopen. Als je jampotten op hun zij legt met de korrels erin, blijven de korrels ook droog en kan je de potten zo nu en dan schoonmaken.

Tine
vrijdag 8 februari 2008 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon