menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Europese vlinders met uitsterven bedreigd

Ga naar meest recente reactie

Spuddy

Spuddy

bron: belg.be

Europese vlinders met uitsterven bedreigd
Vooraanstaande wetenschappers uit 31 Europese landen vragen dringend acties om de dramatische achteruitgang van dagvlinders in Europa te stoppen. Deze oproep komt er naar aanleiding van het uitsterven van de eerste Europese vlindersoort en de sterke achteruitgang van algemenere soorten.

Deze onheilspellende vaststelling werd wereldkundig gemaakt op een ontmoeting van vlinderexperten uit 31 Europese landen. Verschillende landen rapporteerden het uitsterven van 10 of meer soorten binnen hun landsgrenzen. Voor het eerst werd bevestigd dat een Europese vlindersoort is uitgestorven, namelijk het Madeira groot koolwitje.

In Noordwest-Europa is de situatie voor dagvlinders het meest dramatisch. België en Nederland zijn hier de trieste koplopers. De Vlinderwerkgroep van Natuurpunt en het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) hebben aangetoond dat in België ongeveer een derde van alle dagvlindersoorten verdwenen is en dat een ander derde is bedreigd. Oorzaken van dit lokaal uitsterven en de achteruitgang is de intensivering van het landgebruik, waardoor waardevolle vlindergebieden steeds verder in de verdrukking geraken.

Dirk Maes (INBO) : “Steeds meer landen in Europa slagen erin om betere gegevens over de verspreiding en de aantallen dagvlinders te vergaren. Deze nieuwe gegevens geven steeds vaker aan hoe slecht het wel gaat met de dagvlinders in heel Europa. Deze crisis is zeker niet beperkt tot de dichtbevolkte landen en regio’s, maar strekt zich uit van vlinderrijke gebieden zoals Turkije, over Oekraïne tot de Baltische staten. Ook het intensiveren van de landbouw in vele Oost-Europese landen baart wetenschappers zorgen.”

De vlinderexperten roepen op tot meer actie van zowel de Europese als de nationale en regionale overheden. Ze zullen dit doen door samen te werken in de nieuwe koepelorganisatie Butterfly Conservation Europe, die de acties over het Europese continent zal coördineren.

Twee leden van de raad van bestuur van Butterfly Conservation Europe, Martin Warren (Butterfly Conservation Groot-Brittannië) en Chris van Swaay (Nederlandse Vlinderstichting) hebben een boek gepubliceerd met daarin de 400 belangrijkste vlindergebieden in Europa. De vlinderexperten zullen behoud- en herstelacties voor vlinders concentreren op deze gebieden, die samen ongeveer 2% van de Europese oppervlakte beslaan. Een van hun andere doelen is om vlinders erkend te krijgen als indicatoren voor het leefmilieu in Europa.

Wouter Vanreusel (Vlinderwerkgroep van Natuurpunt): “Verschuivingen in de verspreiding van soorten vertellen ons over de gevolgen van klimaatswijzigingen. Hierdoor zullen sommige soorten in onze contreien verschijnen, terwijl andere soorten verdwijnen omdat hun leefgebieden niet meer geschikt zijn of te ver uit elkaar liggen om er nog spontaan te geraken.” Bron: www.natuurpunt.be

zaterdag 10 november 2007 - 01:41
hildavw

Hildavw

Als we met zijn allen van het forum 1 vlindervriendelijke struik zouden (bij)plaatsen, staan we misschien al een heel stuk verder !

groetjes

Hilda
zaterdag 10 november 2007 - 16:07
corrielat

Corrielat

Helemaal mee eens Hilda,

Maar ik heb dat al gedaan, omdat ik graag vlinders fotografeer heb ik ook verschillende vlinderlokkers geplant,

Ook laat ik een paar netels en distels staan om vlinders in mijn tuin te krijgen,

MIJ IS VERTELD DAT HIER WEER ANDERE SOORT VLINDERS OP AF KOMEN,
dit moet ik nog afwachten.

(zie mijn topic bij allemaal beestjes over vlinders)

Nu hoop ik op nog meer verschillende vlinders in mijn tuin,

Ik moet er niet aan denken dat er over enkele jaren (door ons eigen toedoen) geen vlinders of insecten zijn.

Daarom kan ik het ook niet vaak genoeg zeggen.....

BAN DE GIFSPUIT,
zaterdag 10 november 2007 - 17:24
ines

Ines

Hoe kan het ook anders, nu ik de landerijen kan zien wat er zoal aan het gebeuren is...

Op 1 kweek spuit men niet alleen alle onkruid maar ook alle (onge)dier(te) weg, nergens is leven te bepeuren tenzij nu met de jacht laat men een hoeveelheid fazanten los en schieten ze die met een 5 tal mensen plof allemaal uiteen, mensen toch.....das wreedaardig om zien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och niet om aan te zien. het is triestig gesteld met sommige mensen
Ik denk dat ik al een boek kan schrijven met alle bevindingen...
(Heb ondertussen een 40 tal vlinderstruiken bijgezet die al een redelijke hoogte hebben zo'n 2m en een heleboel inwonende diertjes als gast )
maandag 12 november 2007 - 23:40
corrielat

Corrielat

Ines,

Je bent een vrouw naar mijn hart,
Ook al wordt ik gezien als een strijder tegen alles wat TEGEN de natuur is, ben ik blij als ik zie dat ik niet alleen sta in mijn strijd
maandag 12 november 2007 - 23:52
ines

Ines

Weet U in groep zijn we op voorhand al verloren maar individueel daar valt nog altijd iets te ondernemen... ieder een klein stukje maakt een grote brok
dinsdag 13 november 2007 - 00:12
corrielat

Corrielat

Zo is het maar net,
dinsdag 13 november 2007 - 00:15
annis

Annis

Het is ook belangrijk dat er voldoende waardplanten zijn voor de rupsen. Zonder rups geen vlinder. Iedere vlinder heeft zo zijn eigen waardplanten.
Waardplanten zijn oa. klaversoorten, schermbloemige, brandnetels, grassoorten, klimop etc.
Dan natuurlijk planten waar de vlinders volop aan kunnen snoepen zoals vlinderstruik sedum Eupatorium etc.
dinsdag 13 november 2007 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon