menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zomer- en winteruur

Ga naar meest recente reactie

Sisak

Sisak

Wie weet iets meer over het ontstaan van de zomer- en winteruren en waarom ?
Groetjes, Sisak
woensdag 30 augustus 2006 - 13:22
Adrienne

Adrienne

Sorry Ikke,

Da's verdraaid vervelend als ge dieren hebt staan
die op uur en tijd verzorging nodig hebben.
Ben elke keer met de omschakeling liters melk kwijt !!!

gtjs adrienne
woensdag 30 augustus 2006 - 18:48
hofknoeier

Hofknoeier

Hoi,

Voor wat ik er van weet is het zomeruur toendertijd ingeschakeld om energie te besparen,
het blijft een uur langer licht in de zomer zogezegd e.d.

De oorsprong ligt eigenlijk nog van in Wereldoorlog 2 en dat hebben we aan de Amerikanen te
danken,normaal gezien staan we als het zomeruur voorbij is nog altijd een uur voor op de Greenwich Mean Time(weet niet of dit juist geschreven is).
De Engelsen hebben zich gehouden aan de GMT terwijl de rest van Europa gewoon het uur voorsprong gehouden heeft,het exacte waarom weet ik ook niet,maar ikdenk dat het te maken heeft met dat uurtje langer licht in de zomermaanden.

Als je nu buitenkijkt om 21.30 is het al donker,maar als je je klok nu nog eens 2 uur zou terugdraaien dan is het al donker om 19.30.

Er is al sprake geweest om het zomeruur terug af te schaffen omdat men uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen is dat het niet echt veel besparingen heeft opgebracht,maar daar moet politiek dan weer over gestemd worden etc.etc.etc.En de politiekers kennende zal dit weer iets van lange duur zijn
tot dat er weer ééns ééntje wakker schiet binnen zoveel jaar en het dan weer gaat willen afschaffen en dan zal er waarschijnlijk uit een andere hoek weer protest tegen komen en zo gaat dat blijven duren natuurlijk,we weten allemaal hoe het daar gaat.(zolang ze niks moetten doen en hun zakken worden gevuld is het allemaal ok)

Hopelijk heb ik hiermee je vraag een beetje kunnen beantwoorden.

Mvg,

Eddy

woensdag 30 augustus 2006 - 21:51
corrielat

Corrielat

Sorry Ikke,

Da's verdraaid vervelend als ge dieren hebt staan
die op uur en tijd verzorging nodig hebben.
Ben elke keer met de omschakeling liters melk kwijt !!!

gtjs adrienne


[afbeelding verwijderd niet-https]

dit vrouwke melkt maar door zomer of wintertijd, haar koeikes blijven geven

groetjes corrielat
donderdag 31 augustus 2006 - 07:35
Sisak

Sisak

Het is voor in ons maandelijks boekje op het werk Apropo een stukje te schrijven over het waarom en wanneer het zomeruur en winteruur er is gekomen. Ik werk in een bejaartehuis en 6 personeelsleden ( waaronder ikzelf ) zorgen elke maand alle 2 jaar en half dat het boekje de eerste van de maand op de mensen hun kamer ligt en ze zien er maar uit. Maar elke maand op het internet zoeken voor artikeels en het is altijd niet gemakelijk. Dus ik roep de hulp in het jullie al bedankt aan de mensen die al antwoorden op mijn vraag.
Groetjes, Sisak.
donderdag 31 augustus 2006 - 08:21
Adrienne

Adrienne

Sisak, da's mooi werk hé.
Maar die mensen weten daar toch ook van !!!
Allez ik ondervind da hier toch, pfff ze zijn soms gewoon helemaal uit hun doen.
gtjs adrienne
donderdag 31 augustus 2006 - 09:06
Sisak

Sisak

S'avonds de uurwerken en wekkers verzetten en dan s'morgen te vroeg of te laat zijn om de eten.
We weten daar de eerst dagen ook van vindt ikzelf.
Groetjes, Sisak
donderdag 31 augustus 2006 - 10:56
martine

Martine

we hebben hier eens het uur aangepast, maar ipv 1 uur achteruit, hadden we ze 1 uur vooruit gezet, met alle gevolg dat we d' er twee uur naast zaten.
we waren op tijd opgestaan, en 't was ondertussen ongeveer 11 uur, dus ik begin aan groenten te kuisen en aardappelen te schillen, tot we de radio aangezet hebben:
"en nu het nieuws van 9 uur"... ik heb de patatten dan nog maar niet aan de kook gezet...
Martine
zaterdag 2 september 2006 - 23:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon