menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Netels

Ga naar meest recente reactie

olivierr

Olivierr

Ik heb veel last van netels. Wat is hieraan te doen?
Als ik schoffel, zijn er binnen de week al nieuwe planten. In de lente-zomer staat de hele tuin en moestuin vol.

Groeten
maandag 6 augustus 2007 - 13:27
Helianthus

Helianthus

Olivier,

Brandnetels kunnen inderdaad een lastig onkruid zijn.
Schoffelen is in dit geval niet effectief daar netels erg lange wortels hebben.
Trek eens heel langzaam een "volwassen" brandnetel uit in losse grond (bosrand of wegberm of zo) en je zal er van versteld staan hoeveel wortel er mee komt.
Anderzijds is het zo massaal aanwezig zijn van brandnetels (ik veronderstel toch dat je het daarover hebt als je "netels" bedoelt) wel ergens positief te noemen.
Het betekent namelijk dat jou grond een goede structuur heeft en dat is op zich een goede zaak hé.
Maar ja, daarmee ben jij er nog niet van verlost.
Hetgene ik doe om van brandnetel af te raken is blijven uittrekken, hierbij zoals gezegd dus oplettende om zoveel mogelijk wortels mee te hebben.
Zeker niet frezen of zo !
Dan ga je het probleem alleen maar verergeren door die wortels in duizend kleine stukjes te hakken en op die manier evenveel nieuwe plantjes te creëren.
En als het even kan, geen herbicide gebruiken....
Het is altijd maar een tijdelijke oplossing die meer kwaad dan goed doet.
Het onkruid dat op het ogenblik van het spuiten met een product de kop boven de grond heeft staan is er inderdaad wel geweest maar de duizenden zaadjes die in de bodem zitten, wachten rustig af tot de omstandigheden gunstiger worden om dan op hun beurt de bodem te gaan bedekken en je kan van voor af aan beginnen.
Weet dat sommige zaden namelijk 50 jaar en langer kiemkrachtig blijven...
Blijven wieden dus... 't is een gezonde lichamelijke bezigheid

Groetjes, Gert.
maandag 6 augustus 2007 - 15:40
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja kan beter bij het uittrekken ook met een riek gewoon de hele wortelstok en alle wortels verwijderen dan zul je er wel rap vanaf zijn
groeten Damy
maandag 6 augustus 2007 - 15:47
olivierr

Olivierr

Maar dan zal ik bij het uittrekken wel moeten wachten tot de plant groot en sterk genoeg is om met wortel uit te trekken. Dit is ook niet echt een optie. Niet echt handig om dit tussen de groenterijen te hebben staan. Dit jaar bijna geen wortelen gehad, omdat de brandnetels deze overwoekerd hadden.

Volgens mij komen de netels er door het met wind verspreide zaad van de tegen ons liggende overwoekerde weide. Kan ik ook de draad tussen ons bedekken? Zo zou er minder zaad komen.

Groeten
maandag 6 augustus 2007 - 16:01
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

dta zou eventueel kunnen helpen maar niet zolang ja de wortels van de netels verwijderd deze zullen toch blijven terug komen zolang dit niet gedaan is dit zou je in de winter kunnen doen wanneer er niet veel in de groententuin staan
groeten Damy
maandag 6 augustus 2007 - 16:34
kurt

Kurt

Als je niet echt last hebt van grote brandnetels maar enkel van kleine verse zaailingen die massaal kiemen, dan kan dat ook liggen aan de compost die je hebt gebruikt of aan de bemesting die je hebt toegediend.

Zo kan het bemesten met kippenmest de oorzaak zijn van het massaal verschijnen van jonge brandneteltjes.

Men kan deze brandnetel vaak vinden op gronden met een hoog gehalte aan direct opneembare stikstof, b.v. waar veel kippen, konijnen of duivenmest is aangewend als bemesting. De mening die in het algemeen in landbouwkringen heerst is, dat men tegelijk met de kippenmest de netel op de akker zaait.

Mogelijks ligt daar dus de oorsprong van uw probleem, tenzij het massaal als zaad van bij de buren komt overgewaaid.

Mvg,
Kurt
maandag 6 augustus 2007 - 17:00
minouke

Tekst aangepast

Minouke

een nadeel in voordeel draaien :

1 kg netels voor 10 l water in een afgesloten emmer doen; 24 u laten trekken bij 18°C: insecticide

dezelfde hoeveelheid maar dan 15 dagen laten trekken : meststoffen goed voor de ontwikkeling vd plant en bloei

aanlengen : 5 % met water om te sproeien goed tegen luizen, roest, meeldauw en sterreroet
20 % met water om de planten aan de voet (niet op blad) te begieten

ook goed voor de moestuin , siertuin en voor het activeren van de compost

Sinds deze lente gebruik ik het en het lijk te werken, vooral roos Heritage is er steviger van geworden, maar als het sterke "thee" is opletten vr het blad


Kurt, dat is misschien wel de reden ,daar waar de kippen lopen heb ik ook veel meer netels staan...
maandag 6 augustus 2007 - 17:08
hildavw

Hildavw

Je kan netels uitsteken met een smal recht schopje.
Steek het rondom een 3-tal keren rond het plantje, wiebel er een beetje mee en meestal krijg je dan wel de volledige wortel mee.
Eventueel kan je ook een bollenplanter gebruiken, maar dan is het gat wel groter en dat gaat niet overal.
succes
Hilda
maandag 6 augustus 2007 - 17:27
olivierr

Olivierr

@ Kurt

Het kan niets te maken hebben met compost en bemesting. Heb pas sinds dit jaar een composthoop en heb als basisbemesting een product van dcm gebruikt.

Het zit zo. Onze buurman heeft een stuk bouwgrond gekocht voor zijn zoon. Deze zoon is wel nog een kind; dus het bouwen kan nog even duren. Hierdoor wordt er niets gedaan op het stuk grond. Het staat heel vol met brandnetels; sommige meer dan 1,5m groot. Volgens hem is hij alleen verplicht het te onderhouden als er distels zijn. Dit jaar zijn die er wel, inclusief berenklauw (fototoxisch). Nu hebben we de politie ingeschakeld.
Maarja dan zijn wij nog niet van het huidige zaad af
maandag 6 augustus 2007 - 17:27
Adrienne

Adrienne

Hallo Olivierr,

Ik weet niet of het voor jou haalbaar is maar .....
je kan de hulp in roepen van enkele kippen.
En je hebt nog lekkere eitjes ook.
Sedert ik in het late najaar en de winter mijn kippen
overal laat scharrelen, moet ik in de lente met een vergrootglas
op pad om neteltjes voor de soep of puree te vinden.
In het voorjaar gaan ze terug vast in de ren en kunnen we gelijk
beginnen zaaien en planten.
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:48
Merel

Merel

Leuk Adrienne, ik draai ook het meeste van mijn "onkruid" in de pot!

Merel
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:51
olivierr

Olivierr

De politie is vandaag hier geweest. De eigenaar krijgt tien dagen de tijd om iets eraan te doen. Zo niet krijgt hij een boete van 50 euro. Als hij dan nog niets doet, komt het voor het vredegerecht.

Een paar jaar geleden hebben we een paar ganzen erop gezet. Alles mooi kort gegeten, behalve de netels
Ik denk niet dat kippen helpen. In onze kippenweiden (broer is fervent liefhebber van de brahma-kip) komen ook netels voor.

Groeten Olivier
dinsdag 7 augustus 2007 - 22:23
Adrienne

Adrienne

Ja watte, moet ik beslist van ras veranderen.
Ik heb noppes netel over.
Moet werkelijk op zoek als ik ze nodig heb.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:13
Helianthus

Helianthus

Nee hoor Adriënne, ik denk niet dat er iets mis is met jou ras.
Volgens mij ligt het verschil in de bodem.
Olivier sprak in z'n laatste bericht van een kippen"weide", dus ik veronderstal dat daar gras in groeit.
Bij jou zal er naast die netels en wat ander onkruid niet veel gras groeien hé ?
Hier net hetzelfde, onze kippen scharrelen ook ieder sprietje onkruid naar de verdoemenis, of het nu brandnetels, gras of gelijk welk ander onkruidje is...
Wat overblijft is een losgewerkte, propere bodem.

Groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:36
Adrienne

Adrienne

Ja natuurlijk Gert, ha zover had ik weer niet ne gedacht hé.
Voor mij is het al middag hé, dus ben al een beetje moe
woensdag 8 augustus 2007 - 09:06
olivierr

Olivierr

Op deze kippenweiden groeit inderdaad gras.

Maar gaan de kippen niet bvb de laag compost of groenbemester omwoelen, zodat onkruid toch de kans krijgt om te groeien? Aan de andere kant zal er minder werk zijn om de grond om te spitten?

Anders kan ik dat ook eens proberen

Groeten Olivier
woensdag 8 augustus 2007 - 11:31
hugo

Hugo

ganzen grazen enkel het gras af en laten de rest gerust: het zijn de beste en goedkoopste grasmaaiers die je kan vinden

een stel kippen loslaten op je grond en binnen de kortste keren is die van alles gezuiverd, bemest en omgewoeld, een betere onkruidverdelger kan je niet vinden

groetjes
woensdag 8 augustus 2007 - 20:06
Adrienne

Adrienne

Probeer gerust, gras, netels alles is in de kortste keren ribbedebie.
En .... ge krijgt er nog echte scharrel eitjes voor terug.
woensdag 8 augustus 2007 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon