menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen

Ga naar meest recente reactie

phili

Phili

Hoi,
Ik heb drie kippen en twee worden steeds kaler terwijl een nergens last van heeft.
Ik weet zeker dat ze geen bloedluis hebben daar heb ik zowel de kippen als de ren op nagekeken.
Hoe oud worden kippen eigenlijk, iemand zij dat je ze na twee jaar weg moest doen maar dat krijg ik niet over m'n hart, ze leggen nog prima en de kammetjes zijn ook mooi rood, maar ik ben bang dat ze zo kaal nooit de winter doorkomen, zo zonder jasje.
Wie heeft raad.
groetjes catootje
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:51
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De kipjes zijn in de rui! Binnenkort krijgen ze een nieuw verenkleed waar ze goed de winter mee door komen.
vrijdag 3 augustus 2007 - 23:13
annd6

Annd6

Detuinindemen,
ik wil eigenlijk ook wel weten hoe oud kippen worden, weet jij dat?
Nog iets: haantjesgedrag bij jonge beestjes, kan dat uit de hand lopen?
Heb twee jonge kippen, een haantje en een hen, schitterende beestjes maar ze testen elkaar vaak uit en ik heb het gevoel dat "madam" zich niet zomaar bij de wil van "mijnheer" gaat neerleggen
Groetjes
Ann
zaterdag 4 augustus 2007 - 00:16
corrielat

Corrielat

HALLO Ann,
Dan heb jij moderne kippen, ze zijn geemancipeerd,
zaterdag 4 augustus 2007 - 01:19
Merel

Merel

wel Ann, ik heb ooit een kip gehad die 11 jaar geworden is en jammerlijk gepakt is door een vreemde hond op die leeftijd. Ze heeft eitjes gelegd tot haar dood al was dat opt laatst soms maar 1 eitje op de week, ik dacht dat de gemiddelde leeftijd van kippen zo rond de 12jaar ligt. Zou haar ook nooit vervangen hebben (wat een akelig woord) ze was een gezellige tante die heel wat recyclage werk aankon op haar gezegende leeftijd en dat eitje was een exstraatje
zaterdag 4 augustus 2007 - 01:47
minouke

Minouke

ja kippen worden erg oud maar weeral NIET de haan die leeft veeeel minder lang ..... veel te druk leven
zaterdag 4 augustus 2007 - 07:47
annd6

Annd6

Corrie,
het lijkt echt zo te zijn ja.


Merel,
dan worden ze toch oud zeg, dat is wel fijn
Dit hennetje legt (nog) niet maar het zal sowieso niet zo veel zijn bij dit ras hebben ze ons verteld maar dat is niet erg. We hebben de beestjes in de eerste plaats voor de gezelligheid en de "afvalverwerking".

Chantal,
zit je weer achter je doos?

Hoe oud wordt een haan dan gemiddeld?

Groetjes
Ann
zaterdag 4 augustus 2007 - 09:44
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ann,

vanuit mijn doos : ik denk dat een haan 8 jr word ergens ook gelezen dat als er geen haan is er een kip is dat de baas word van 't kot
zaterdag 4 augustus 2007 - 18:08
annd6

Annd6

Chantal,
dat is toch ook de moeite!
Ik heb zelfs onlangs gelezen dat er , ook al is er een haan, toch een kip de baas kan zijn
Het zal afwachten zijn, ze zijn nog erg jong en vooral de haan laat zich af en toe gelden maar het hennetje "plooit" niet echt
Toch leuk hoor,kipjes, heb je toch veel plezier van.
Groetjes
Ann
zondag 5 augustus 2007 - 10:22
minouke

Minouke

ann, ik heb mijne haan Basil weggeven want hij kwam niet toe met 6 kippen (nu heeft hij een harem vol) en van zodra hij weg was heeft de bazigste de leiding genomen .... de big Gertrude

Nu heb ik nog 4 kippen , 2 zijn gestorven toen ze opgehokt werden , het leek of ze niet in het hok mochten van de anderen , nochtans is het hok groot genoeg

't is waar dat kippen koddige dieren zijn , ze hebben zo elk hun persoonlijkheid.
Wij hebben zelfs één die graag geflodderd word, telkens we afkomen komt ze naast ons en dan moeten we ze oppakken en aaien... een lieveke ons Germaine
zondag 5 augustus 2007 - 10:50
annd6

Annd6

Chantal,
dan is het te hopen dat Chef ( zo heet de haan) genoeg heeft aan één hennetje want meer kippen kunnen we in onze kleine tuin niet kwijt
Van dat flodderen, daar is iets van, wij kunnen ze allebei gemakkelijk vastnemen en het haantje valt soms haast in slaap als je hem op zijn kopje wrijft.

Zonde van de twee die je verloren hebt
Toch raar hé dat kippen andere kippen echt kunnen uitsluiten.

Groetjes
Ann
zondag 5 augustus 2007 - 11:02
phili

Phili

Hoi,
Dus ik hoef me geen zorgen te maken over m'n kale kipjes.
Maar als ik jullie stukjes lees dan laten jullie de kippen gewoon los lopen in je tuin, m'n kipjes hebben best wel veel ruimte in de buitenren, maar het gras is altijd groener bij de buren he, dus ik laat ze regelmatig in de tuin los en dat vinden ze heerlijk, ze pikken gelijk wat schadelijke beestjes weg maar graven gelijk ook m'n jonge plantjes uit zoals m'n pas geplante aardbeienplantjes. Hoe zit dat dan bij jullie, heb ik H.D.A.D kippen ofzo?
groetjes catootje
maandag 6 augustus 2007 - 22:06
annd6

Annd6

Catootje,
onze kipjes lopen hier nog maar twee weken dus mijn ervaringen zijn nog pril.
Het is een erg klein ras op hoge poten en tot hiertoe hebben ze nog niets kapot gedaan, ik denk dat dat ook komt omdat ze overal mogen komen en dus nergens lang op één plek blijven krabben met hun pootjes. Ze liggen ook vaak te soezen in de serre of een stofbadje te nemen.
Ik denk dat jonge plantjes inderdaad wel meer gevaar lopen, ik heb een paar weken terug nog een aantal kruiden gezaaid maar die bakken heb ik veiligheidshalve toch hoog gezet.
Het is een groot voordeel dat ze de spinnetjes overal tussenuit halen, zoals in de kruidentuin enzo.
Mischien moet je eens proberen ze los te laten als ze net gegeten hebben, dan gaan ze misschien niet zo fel op zoek en krabben ze minder?

Groetjes
Ann
dinsdag 7 augustus 2007 - 10:00
minouke

Minouke

catootje, mijn kippen lopen rond op een groot stuk voor hun alleen, in begin liet ik ze in de tuin voor de gezelligheid maar ojee mijn bloemetjes....
dinsdag 7 augustus 2007 - 16:53
Adrienne

Adrienne

Alhoewel, in de late herfst en de winter hebben onze kippetjes gans het erf,
Moes en bloementuin.
Zaaalig zoals die alles mooi bijhouden.
Ik leg gewoon overal hoopjes mest en mijn vrienden
dabben lekker alles uit elkaar.
Da's een simpele manier om zelf geen mest te moeten breken hé
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:33
phili

Phili

Hoi adrienne,
mag dat wel kippenarbeid, maar ik snap 'm in de hefst en winter kunnen ze geen schade aanrichten, maar ik krijg altijd het gevoel dat ik op een boerderij zit als ik m'n kippies zie scharrellen dus ik loop maar wat vaker naar buiten om ze in het garreel te krijgen, krijg ik misschien afgerichte kippen.
Deze middag zaten ze met z'n, drietjes gezellig onder de trampoline te schuilen toen het begon te regen.
Wat voer jij jou kippie's ik geef ze gemengd graan en selectief keuken afval maar volgens mij hebben kippen altijd honger als je met iets aan komt lopen rennen ze me al tegemoet zo van he he dat werd eens tijd dat we nog iets krijgen, gekke meiden hoor.
groetjes catootje
woensdag 8 augustus 2007 - 16:11
Adrienne

Adrienne

Hoi Cotootje,

Onze kippen krijgen ook graan bij maar niet echt veel.
Voor de rest alles wat ik kan vinden.
In de zomer zitten ze in een ren, en door het scharrelen gans de dag
staat daar geen sprietje groen meer dus ....
Elke morgen ga ik een half uurke de tuin in om te wieden en gooi het in de ren.
Jongens ge moet da zien, da's een dessertbuffet voor de dames.
woensdag 8 augustus 2007 - 21:04
phili

Phili

Hoi Adrienne,
Klopt, bij mij staat in de ren ook geen sprietje gras meer, dus als er veel regen valt is het daar een modderpoel het lijkt dan wel drijfzand. Als ik het gras maaide gooide ik het in de ren maar met veel regen gaat het daar behoorlijk stinken dan dus sta ik regelmatig met de schop de ren om te spitten met drie kippen op m'n schop.
Kun je al het onkruid in de ren gooien of bepaalde soorten niet?
groetjes catootje
donderdag 9 augustus 2007 - 11:11
Adrienne

Adrienne

Catootje,

Ik denk het wel.
Maar ook weer niet te veel hé.
En zeker geen onkruit dat gespoten is.
maandag 13 augustus 2007 - 22:22
phili

Phili

hoi hoi,
Foei adrienne gespoten onkruid, wat is dat nou, ik kan de keren niet tellen dat ik op m'n knieen door de tuin kruip om al dat ongewenste groen weg te krijgen en dat terwijl manlief op z'n luie stoeltje met een heerlijk biertje me toe roept van gaat het liefje, hij houdt dus duidelijk niet van tuinieren.
Ondertussen weet ik ook dat kippen gek zijn op maden, mijn vissende zoon had z'n bakje even weggezet en in een mum van tijd zaten de meiden dus gans dat bakje leeg te pikken, bah zo goor van die vieze dingen, weeh ik hoef nu even geen eitje hoor.
groetjes catootje
dinsdag 14 augustus 2007 - 22:33
Adrienne

Adrienne

Oeps catootje, ik bedoel er niks verkeerd mee hé.
Ik durf tegen de luisjes wel eens een keer naar de groen zeep grijpen,
en ..... die uitwerking is ook niet echt goed voor de kippetjes
ze gaan er wel niet van dood maar eh tja je kan de rest wel raden hé.

En pieren tja daar zijn ze dol op,
maar als je ze niet geeft halen ze ze toch wel uit de grond.
zaterdag 18 augustus 2007 - 21:39
phili

Phili

Hoi adrienne,
oke sorry had het kunnen weten dat je geen gif gebruikt, maar ik kan de uitwerking van groene zeep op[in] kip wel raden ja.
Ik weet het die pieren zijn ook niet smakelijk maar ik heb iets tegen maden daar krijg ik kippenvel van.
Eigenlijk zijn kippen echte barbaren, bij mij kregen ze een keer een kikker te pakken en daar vochten ze gewoon om ik heb nog een poging gedaan de kikker te redden maar toen leek het meer een wedstrijd te worden tussen de kippen en mij en ik heb dus niet gewonnen.
groetjes catootje
zondag 19 augustus 2007 - 15:01
Adrienne

Adrienne

Hi, hi t' zijn speciale dames hé.
zondag 19 augustus 2007 - 16:45
Djairo

Djairo

Hallo,
Dat kippen een hierarchie hebben is normaal,maar ik heb ondervonden,toen ik er nog 2 nieuwe kippen bijhaalde dat deze door de andere kippen constant lastiggevallen werden,gepikt en uit het hok verdreven werden!
Toen ik dat vertelde aan een kennis,vertelde hij dat ik alle kippen(ik heb er 5)moest inspuiten met parfum ik dacht éérst dat hij aan het"zwanzen"was,maar heb het toch geprobeerd,moet echt geen Chanel nr5 zijn hoor maar gewoon de éérste beste parfum van m'n vrouw genomen,en....inderdaad het werkt,alle kippen hadden dezelfde geur en plots aanvaarde ze elkaar!!!
Je moet ze natuurlijk niet elke dag parfumeren,1x is genoeg!!!
Al bij al zijn kipjes lieve dieren,maar het blijven"baasmakers"zonder haan in het kippenhok(voor 5 kipjes is een haan een beetje teveel van het goede,beestjes worden constant"getrapt")is er wel een constante"machtswissel"tussen de dametjes!!
Frank
vrijdag 21 september 2007 - 11:46
minouke

Minouke

nieuwe kippen ook best om 's avonds als ze slapen de nieuwe kippen bijzetten, bij het opstaan beseffen ze het dan niet echt dat er nieuwe bijzitten.
En de hierachie tussen de kippen mag men niet verstoren hoe erg het ook lijkt

(uit mijn kippenboek gehaald)
vrijdag 21 september 2007 - 13:53
Tessaria

Tessaria

Kippen?
Het zijn soms net mensen!

(vergelijk maar eens)
vrijdag 21 september 2007 - 14:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon