menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten

Ga naar meest recente reactie

Gilbert

Gilbert

Ik heb een "Solanum rantonettii" in een grote bloempot staan. Dit is een stek die ik genomen heb van de originele plant van mijn broer. Normaal moet die plant vol blauwe bloemen staan. De plant groeit weelderig maar bloemt niet, het is al groen wat ik zie. Ik dacht eerst dat het kwam omdat het een stek is van een andere plant, maar mijn broer heeft hetzelfde voor met zijn originele plant. Hij weet geen raad en ik evenmin. Vroeger bloeide de plant van mijn broer weelderig maar nu niet. Zou er soms iemand raad kunnen geven hoe het komt dat onze planten niet bloemen.
vrijdag 14 juli 2006 - 20:41
Fons

Fons

Deze solanum is inderdaad een snelle groeier en bloeien doen ze later op het seizoen.
Bij aankoop van een solanum bekomt ge een plant die gemanipuleerd is met groeiremmers en bloeistimulatoren en dus mooi compact is en in volle bloei, het tweede jaar werken deze produkten nog na en gaat weer vlot bloeien met weliswaar langere takken, de volgende jaren is het een wilde groeier.
Om toch bloei te bekomen kan je het volgende doen, in het voorjaar kan je de lange stevige takken terugsnoeien tot op drie blaadjes(nieuwe uitlopers maken de plant voller) de zwakkere twijgen laten doorgroeien,en beetje vormsnoei toepassen,de plant matig bemesten en liefst met een laag stikstofgehalte en een hoger fosfor en kali gehalte,in zo´n geval zou hij rond deze tijd moeten bloeien.
De bontbladige solanum is een minder wilde groeier en geeft dan ook sneller bloemen.
Hopelijk bent u hiermee een beetje op de goede weg;

Groetjes Fons.
vrijdag 14 juli 2006 - 22:37
Gilbert

Gilbert

Hallo Fons.

Eerst en vooral bedankt voor uw reactie, ik ben al een stuk wijzer . Maar ik zou nog iets willen vragen over de bemesting. U spreekt er over een laag stistofgehalte en een hoger fosfor en kali gehalte. Is dit verkrijgbaar bij een bepaald merk en is dit verkrijgbaar in één bepaalde doos of fles(vast of vloeibaar).

Allerbeste groetjes, Gilbert.
zondag 16 juli 2006 - 14:43
jp

Jp

Tomatenmeststof (oplospoeder), u vindt het o.a. bij de Aveve. Ook (vloei)meststoffen voor bloeiende planten hebben een hoger P & K gehalte in hun formule (staat op de doos : N = stikstof, P = fosfor, K = kalium).
Vermijd voor deze plant meststoffen voor groene (kamer)planten (veel stikstof).
Veel succes.
zondag 16 juli 2006 - 21:07
Fons

Fons

Een beetje kleur bekennen, rozekorrel, blauwe korrel,groene korrel hebben een goede verhouding en zijn min of meer oplosbaar in water.
Bij oplosmeststoffen voor watercultuur zoals tometen ezv. vind men ook goede formules aangaande meststofverhouding maar die moeten in grote hoeveelheden aangekocht worden,bij bepaalde verenigingen zoals fuchsia en kuipplanten verenigingen kan men die aanschaffen per kilo en zelfs halve kilo.

Groetjes Fons.
zondag 16 juli 2006 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon