menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera - klimop vol zwarte beestjes

Ga naar meest recente reactie

beertje

Beertje

Hallo,
elk jaar koop ik klimop (hedera)voor buiten en elk jaar zit het vol met zwarte beestjes
en gooide ik ze weg,maar nu heb ik ze besproeid met water en dreft erin (heb ik hier op het forum gelezen)is dat goed en moet ik ze meerdere malen besproeien ,er staan ook andere plantjes bij ,het is zo in een houten plantenbak waar ik de klimop laat omhoog klimmen of zo.
Mvg beertje
donderdag 14 juni 2007 - 01:52
Plantadvies

Plantadvies

Dit zijn luizen. Er bestaan namelijk verschillende luizen. Ik knijp ze dood tussen mijn vingers en bij grote aantallen gaat de harde waterstraal er op. U kunt bij dat mengsel ook nog spiritus toe voegen, dat werkt beter en is niet schadelijk voor de beplanting. U dient dit alleen niet in de felle zon te doen. Door het water zullen de bladeren echter verbranden. Het bespuiten van de luizen is meestal na eenmaal al voldoende. Helaas zullen er andere luizen zijn die weer op de beplanting terecht komt. U dient dus regelmatig te controleren.
donderdag 14 juni 2007 - 04:55
compostmeester

Compostmeester

Naast dit alles kan je eventueel bespuiten met het biologische middel "Pyrethrum",zorg dat je de bladeren overal raakt,je zal dit wel een paar malen moeten herhalen,wat je ook kan doen is het zaaien van Oost-Indische kers,in de buurt van de planten,de Oost-Indische kers is een waarde plant voor de bladluizen,deze luizen zullen in grote getalen op die planten zitten en laten de andere planten ongemoeid,ik zaai steeds Oost-Indische kers in de buurt van mijn bonen,met resultaat dat ik zeer weinig aantasting heb van de luis op mijn bonen.Wat men hierboven schrijft over het doodknijpen van luizen,kan ik er nog bij vermelden,dat de luizen weg blijven door de geur van de dood geknepen luizen,die laten immers een lijkgeur na.
donderdag 14 juni 2007 - 18:35
keeskwekerij

Keeskwekerij

dat is bloedleus daar kan je tegen spuiten kost veel hoor kan zo 50 euro zij voor een fles
dinsdag 29 mei 2012 - 19:47
Polplastron

Polplastron



Gewoon laten zitten is ook een optie hé! De vogels maken er wel komaf mee.
Al dat gespuit en bestrijden is echt voor niets nodig. Bladluizen doen veel minder schade dan gewoonlijk wordt aangenomen.

De bladluis is een erg belangrijk dier in de tuin gezien ze dient als voedsel voor vogels en lieveheersbeestjes. Verder gebruiken heel wat sluipwespen bladluizen om er hun eieren in te leggen.

Eens je natuurlijke vijanden in je tuin hebt, zullen toekomstige plagen snel worden aangepakt zonder dat je er iets aan moet doen.

Eens je echter begint met bestrijden, zal je dat ook de rest van het seizoen moeten blijven doen. Waar geen eten is, komen geen natuurlijke vijanden.

Een beetje (eco)LOGISCH tuinieren is echt niet moeilijk hoor.

Waarom gooide je overigens de planten telkens weg? Je gaat me toch niet vertellen dat die kapot gingen van de bladluis. Als ze wel kapot gingen, zal dat zijn omdat ze reeds verzwakt waren: slechte standplaats, zwak plantgoed, slechte grond, slechte bewatering en afwatering, ... dat zijn dingen waar planten aan doodgaan. Zwakke planten trekken ook veel ongedierte aan: het immuunsysteem van die planten is immers toch reeds verzwakt.

Groeten,

Pol
woensdag 30 mei 2012 - 10:28
keeskwekerij

Keeskwekerij

nee hoor door de luisen pol die maken de sap stroom kapot
woensdag 30 mei 2012 - 11:00
Polplastron

Polplastron

Als dat zo zou zijn, zou er in mijn tuin geen enkel plant meer staan.

Planten die reeds verzwakt zijn, kunnen inderdaad erg lijden onder luizen.
Gezonde planten op de juiste plek daarentegen zullen van een luizenplaag weinig te lijden hebben. Mijn rozen, klimop, beuken, ... zijn nog nooit tegen luizen behandeld en nochtans doen ze het erg goed.

Het zijn vooral de fabrikanten van bestrijdingsmiddelen die heel wat plagen hebben uitgeroepen tot grote rampen. Als de meeste onervaren tuiniers momenteel nog maar een beestje zien, grijpen ze al naar de gifspuit.

Neem van mij aan, en ik heb jarenlange ervaring in het ecologisch tuinieren, dat het best zonder kan!

Groeten,

Pol
woensdag 30 mei 2012 - 11:04
keeskwekerij

Keeskwekerij

maar niet op een grooren schal dan is dat het besten
ik ben leerraar je weet ook dat dat kan en anders moet je het maar gaan kijken
woensdag 30 mei 2012 - 11:08
Polplastron

Polplastron

Sorry, niet slecht bedoeld hoor, maar kan je je laatste bericht even rustig hertypen a.u.b.. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
woensdag 30 mei 2012 - 11:25
Roeli

Roeli

Leraar ???????
En dan zoveel spelfouten ???
woensdag 30 mei 2012 - 13:18
Polplastron

Polplastron

Ik ken veel praktijkleerkrachten die moeite hebben met typen en/of spelling, maar die heel goed lesgeven! Dus daar val ik echt niet over hoor. Maar ik begrijp de laatste post echt niet omdat alles door elkaar loopt. Hopelijk voelt de beste man zich niet aangevallen door m'n vraag want dat is zeker niet de bedoeling.

Zelf ben ik leerkracht algemene vakken dus over mijn spelfouten mag je gerust opmerkingen maken. Ieder z'n vak hé!
woensdag 30 mei 2012 - 17:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon