menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid of niet

Ga naar meest recente reactie

an

An

ik zag gisteren bij iemand een hele grote bos met mooie bloemen staan ze lijken een beetje op de familie van de anjer, roze waren de bloemen met 4 bloemblaatjes
en de stengel en het blad waren een beetje zilverachtig in ieder geval niet groen zoals alle planten
ik zal er een foto van makien als ik er weer kom.
volgens mijn man is het onkruid en volgens mij is ie eenjarig of een vaste plant.
ze willen hem zo maar weg gooien ik zei dat dat zonde was en dat ze hem in een bak moesten doen ipv weg gooien.
hij is ongeveer 75 cm hoog.
gr an
woensdag 6 juni 2007 - 21:16
Jack

Jack

Hoi An,

Een mooie vraag! Als het een anjer zou zijn is ie met jouw beschrijving bjna niet te achterhalen. Het enigste wat er wel op duidt is de kleur van de stengel en het blad.
Maar de anjer (Dianthus) is een geslacht met 300 soorten eenjarige, tweejarige en overblijvende planten zijn.

Er zijn anjers met 4 bloemblaadjes en ook van ca.75 cm. hoog.
De volgende anjersoorten kunnen er aan voldoen:

Dianthus barbatus (Duizendschoon)
Dianthus carthusianorum
Dianthus carthusianorum multifloris
Dianthus caryophyllus (Chabaud-anjer). Deze anjer heeft een sterke, zoete, kruidnagelachtige geur

Meer kan ik jouw beschrijving niet doen. Echter of de plant nu in de tuin groeit of in het wild, heeft niets te maken of het onkruid is of niet. Waar ik woon vind ik in mijn buurt alleen al planten in de vrije natuur, waarvoor je bij een tuincentrum flink moet betalen.

Als je eens een foto hebt, kan ik hem voor 95% zeker determineren.

Groetjes, Jack.
donderdag 27 september 2007 - 03:50
annis

Annis

Het zou ook Bolderik ( Agrostemma) kunnen zijn. Het blad is ook iets grijzig. Dit is een eenjarige die zichzelf goed uitzaaid. Wordt 60-90 hoog.
donderdag 27 september 2007 - 09:05
cetinel

Cetinel

steenanjer???

hier wat meer uitleg een een foto:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwolse_anjer
donderdag 27 september 2007 - 09:19
Jack

Jack

Hoi Annis,

dit begint op iets te lijken. Maar ik denk aan een andere soort. Ik zal proberen om deze, de Agrostemma coronaria, zo goed mogelijk te beschrijven.

Agrostemma coronaria, oftewel Coronaria tomentosa staat bij ons beter bekend als Lychnis coronaria (Nederlandse naam is "prikneus"). De hoogte van de plant is zo'n 60 cm. en is een kortlevende vaste plant met vertakte stengels en zilvergrijze, ei- tot lancetvormige bladeren. Enkele, helder karmozijnrode tot steenrode of witte bloemen, 4 cm. groot, verschijnen overvloedig van juli tot september.

Deze zie ik hier geregeld in tuintjes, maar kom deze in het wild zelden tegen. Het is ook zeker geen onkruid!

Daarnaast heb je de plant die jij noemt, de Agrostemma githago (Nederlandse naam is "bolderik"). Deze kan wel een meter hoog worden en bloeit in juni, juli. De plant heeft echter niets grijs- of zilverachtigs. Hij heeft orse bloemen maar deze zijn meer buisachtig, terwijl de bloemen van de Agrostemma coronaria platter zijn. Dit is wel een wilde plant, maar heeft een mooie bloem.

Groetjes,
Jack.

donderdag 27 september 2007 - 09:58
an

An

zal al die namen nog eens na kijken op google en dan kijken welke plant het is ik ben daar 1 keer geweest en daar is het bij gebleven
maar hij was wel mooi ik dacht dat kan geen onkruid zijn, en anders is het wel heel mooi onkruid
gr an
donderdag 27 september 2007 - 14:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon