menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algen groei

John uit het mooie Drenthe

John uit het mooie Drenthe

Zowel in de kas als erbuiten, is een enorme algengroei. Zelfs slierten aalg zaten binnen. Wat kan hier de oorzaak van zijn en vooral, wat doe ik er tegen?
vrijdag 7 februari 2025 - 15:15
Tuinprins

Tuinprins

Zeer hoge luchtvochtigheid.

Aan het weer buiten kun je niet zoveel doen. We hebben nu al meer dan een jaar zeer veel neerslag.

Om in de kas algengroei tegen te gaan bij drogend weer de kas goed luchten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 februari 2025 - 17:20
leerling

Leerling

Omdat we vorige zomer zelf enorm veel last hadden van een hoge vochtigheidsgraad in huis, ben ik gaan opzoeken wanneer je best verlucht of de ventilatie aanzet.

Benodigdheden:
* een correcte hygrometer (We hebben onze oude (met een metalen veer) bijgesteld toen die beweerde dat de vochtigheid meer dan 100% bedroeg. Dat is fysisch onmogelijk.)
* een correcte thermometer
* een tabel zoals die op https://www.agratechniek.nl/files/pdf/Vochtgehalte-absoluut-lucht.pdf die aangeeft wat de absolute vochtheidsgraad is bij een bepaalde relatieve vochtigheidsgraad (je hygrometer) en temperatuur (je thermomter).

Meet de temperatuur en de relatieve vochtigheidsgraad zowel buiten als in je serre.
Zoek in de tabel of de absolute vochtheidsgraad buiten lager is dan in de serre.
Zo ja, dan kan je verluchten om de serre droger te maken.
Zo nee, sluit dan de serre zoveel mogelijk af.
zaterdag 8 februari 2025 - 00:29
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 3? (beveiligingscontrole) *