Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zou graag een lelijke muur laten overgroeien . Zonder klimrek,op muur zelf. Muur heeft enkel smorgens zon
2 vragen hieromtrent. Zou iets willen dat ook in de winter blijft. Andere voorstellen buiten klimop?
2de vraag. Kan ik iets op muur bovenaan bevestigen om te zorgen dat de plant een aantal cm van dakrand buren wegblijft?
Er zijn weinig groenblijvende klimplanten die het in de halfschaduw goed doen en waarmee je een lelijke muur echt aan het zicht kunt onttrekken zonder hulp van rek of draad. Toscaanse jasmijn / Trachelospermum jasminoides is een plant voor de volle zon en hecht zich niet aan de muur. Groenblijvende kamperfoelie en Clematis hebben geen dichte groei en hebben een klimrek nodig.
Klimop heeft hechtwortels waar mee het zich aan de muur 'vasthoudt'. Deze hechtwortels zijn moeilijk te verwijderen. Als de muur niet jouw eigendom is dan kan dit problemen opleveren met de eigenaar van de muur.
Klimop klimt overal op, langs, onder, doorheen. Het enige wat je kunt doen is om regelmatig te snoeien. De ervaring leert echter dat de meeste mensen dat aanvankelijk doen maar later laks worden en de plant zijn gang laten gaan. Gevolg: bonje met de buren.
Of de Hydrangea serratifolia die ik al een jaar of 20 heb staan tegen een noordenmuur. Kan bij strenge vorst lelijk blad krijgen, wat trouwens bij de seemannii en de 'Semiola' ook kan gebeuren.
Ik heb ook al een jaar of 6 de Pileostegia viburnoides staan, heeft verleden jaar voor het eerst gebloeid. Loopt trouwens mooi rood uit. Is niet betrouwbaar zelfhechtend. Staat bij mij tegen de noordkant van een schutting.