menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Watervasthoudendheid compost

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Hierbij een proefje hoeveel water compost kan vasthouden en wel heel nuttig kan zijn in deze droge zomers.
Deze foto toont het gewicht van compost in een grote bloempot dat helemaal uitgedroogd is, zo'n dikke 7 kg.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 11 augustus 2022 - 16:08
dries944

Dries944

Nu heb ik deze compost helemaal verzadigd met water tot er aan de onderkant van de pot geen water meer uitkwam en dit kwam uit op zo'n dikke 14 kg.
De pot met compost kan dus bijna z'n eigen gewicht vasthouden aan water wat wel opmerkelijk is. Waarschijnlijk is dit bij humus die de regenwormen uitscheiden ook het geval. Hoe donkerder de grond is hoe beter de structuur is en hoe meer water die vasthoud.

Nu is hierbij ook een nadeel verbonden als je de grond mulcht met enkele centimeters compost.
Als de mulchlaag helemaal uitgedroogd is moet je al véél water geven zodat het water de grond onder de mulchlaag bereikt en dus ook de wortels van de plant!
Bij houtsnippers of schors is dit niet het geval en loopt het er gewoon ertussen naar de aarde.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 11 augustus 2022 - 16:20
minouke

Minouke

Bedankt Dries, interessant om te weten
donderdag 11 augustus 2022 - 17:25
leerling

Leerling

Ik denk dat je redenering niet helemaal klopt.
Het is niet zo dat de compost helemaal verzadigd moet zijn voor er water kan doorsijpelen in de ondergrond. Zo snel kan compost dat water niet opslorpen.
donderdag 11 augustus 2022 - 17:39
dries944

Dries944

Ik heb hier 2 grote borders waar ik ieder voorjaar een centimeter of 4-5 compost op leg als mulch. Als ik dan bij droogte een plant 1 a 2 minuut water( 10 a 20 liter m²) geef met de tuinslang en dan kijk ik hoe ver het is ingedrongen en dan zie ik dat het nog niet helemaal is ingedrongen.
Ik spreek dus uit ervaring.

Mss is het verkeerd dat ik dit doe in het voorjaar en is mss beter in het najaar aangezien die natter is.
Bij houtsnippers komt de aarde direct vochtig als je bewaterd.
Maar als je compost gebruikt wordt dit sneller omgezet door het bodemleven dan als je houtsnippers gebruikt.
Aan iedere mulchsoort heb je eigenlijk voor- en nadelen
donderdag 11 augustus 2022 - 22:55
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Dries944
Ik vind je proef best interessant. Ik was verrast dat compost zoveel water kon vasthouden. Een reden te meer om het plantgat van nieuwe planten rijkelijk te voorzien van compost. ('t Is hier droge zandgrond.)

Heb je nog zin/tijd om verder te experimenteren?

Volgens jouw berekening kan 1 gewichtseenheid compost ruwweg 1 gewichtseenheid water vasthouden.
Je schrijft dat je tot 5 cm compost mulcht. (Zelf leg ik mulchlagen nooit hoger dan 3 cm.) Wat als je die bloempot vult met 5 cm droge compost, er een opvangbak onder zet, en dan probeert een regenbui(tje) na te bootsen met hetzelfde gewicht als die 5 cm compost? Hoeveel water zit er dan na 15 minuten in die opvangbak?

't Is allemaal wat nattevingerwerk, maar 'k ben wel benieuwd naar het resultaat.
donderdag 11 augustus 2022 - 23:43
dries944

Dries944

Ik gebruik hier bijna altijd compost bij het aanplanten,sommigen waarschuwen wel dat de compost goed verteerd moet zijn omdat anders de wortels kunnen verbranden!
Hier heb ik nooit last van gehad. Wel goed mengen met de aarde!
Bij zandgrond kun je dit veilig doen maar bij kleigrond heb je het risico dat het het water blijft staan in het plantgat da je gemaakt hebt waardoor je wortelrot kunt krijgen.

Als ik dit zo lees zou er als je hetzelfde gewicht water toevoegd aan hetzelfde gewicht compost er bijna geen water mogen staan in de opvangbak.
Komt toch op hetzelfde neer als de proef dat ik gedaan heb of zie ik dit verkeerd?
vrijdag 12 augustus 2022 - 10:01
dries944

Dries944

Heb het geprobeerd maar het gewicht is te laag voor de weegschaal,werkt dus niet.

Heb ook de proef gedaan met een klein potje droge compost met daaronder een schaal vol met water maar er is geen capillaire werking waardoor het water automatisch wordt aangezogen door de compost, bij lichtvochtige potgrond ging dit trouwens ook niet wat ik wel raar vind.
In volle goede grond is er wel een cappilaire werking waardoor het (grond)water stijgt tegen de zwaartekracht in.
Iemand die een verklaring hiervoor heeft?
vrijdag 12 augustus 2022 - 10:28
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Dries944
Dringend een nauwkeurigere weegschaal op je verlanglijstje zetten voor kerst.

Geen idee waar dat idee vandaan komt dat wortels kunnen verbranden in compost. Als compostbak 1 vol zit, schep ik hem over in bak 2 (en daarna in een vat). In bak 2 gaan spontaan planten groeien (zowel van zaden die komen aanwaaien als bv. van aardappelschillen of fruitpitten). Dat kan ik niet rijmen met compost die wortels zou verbranden.

Wortelrot in kleigrond snap ik wel.

Als ik dit zo lees zou er als je hetzelfde gewicht water toevoegd aan hetzelfde gewicht compost er bijna geen water mogen staan in de opvangbak.
Ik vermoed dat er net wel een flink deel van het water in de opvangbak zal komen.

Heb ook de proef gedaan met een klein potje droge compost met daaronder een schaal vol met water maar er is geen capillaire werking waardoor het water automatisch wordt aangezogen door de compost, bij lichtvochtige potgrond ging dit trouwens ook niet wat ik wel raar vind.
Dat is maar goed ook. Anders zou je compost niet kunnen gebruiken als mulch met de bedoeling de grond eronder vochtig te houden.

In volle goede grond is er wel een cappilaire werking waardoor het (grond)water stijgt tegen de zwaartekracht in.
Iemand die een verklaring hiervoor heeft?
Om een capillaire werking te bekomen heb je heel fijne kanaaltjes nodig. De ruimtes tussen de compostdeeltjes is daarvoor te groot.
'k Vond deze filmpjes over de capillaire werking van grond goed:
https://www.youtube.com/watch?v=40nnh9NVhGk
en
https://www.youtube.com/watch?v=afuN4P_VFtE

Ik heb tot nog toe mijn plantgaten blijkbaar altijd te diep gemaakt.
vrijdag 12 augustus 2022 - 12:38
Dany

Dany

Ik heb tot nog toe mijn plantgaten blijkbaar altijd te diep gemaakt.

Ik ook en waarschijnlijk veel anderen ook.
Heb hier veel bijgeleerd.
vrijdag 12 augustus 2022 - 13:18
dries944

Dries944

Ik heb eens een zaaibakje met droge compost van 4 a 5 cm gevuld en dan met m'n sproeislang heel lichtjes water beginnen indoen. Na nog geen 10 sec begon er al water door te sijpelen.
De compost was dan nog ver van verzadigd want als ik een beetje graafde was het nog poerdroog.
Je hebt dus gelijk leerling, door de veel kleine takjes die in de compost zitten sijpelt het snel door.
Nuja in de border is die compost wat meer aangedampt door erover te lopen en door regenval dus dit kan dan mss wel afwijken.

Heb hier ook een composthoop en daar groeit oostindische kers in dus da verbranden van de wortels lijkt mij overdreven.

Haha da eerste filmtje had ik vanochtend ook al bekeken,de tweede niet.
Mijn plantputten maak ik blijkbaar ook altijd te diep.
De regenwormen in de grond zorgen eigenlijk voor de zuurstof door al hun kanaaltjes dat ze maken alsook andere diertjes
vrijdag 12 augustus 2022 - 13:52
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Daarom dat een gezond bodemleven zo belangrijk is voor gezonde planten.
En met compost geef je die genoeg te eten en ook alle blad laten liggen in de herfst/winter.
Nu gebruik ik hier groencompost omdar hier heel weinig stikstof inzit.
Bij gft compost is die veel straffer maar die is ook meer vervuild door plastic.
Die stickertjes die ze op fruit plakken zoals kiwi is blijkbaar niet composteerbaar en is eigenlijk gewoon plastic die je nog terugvind in de compost da je besteld!
vrijdag 12 augustus 2022 - 14:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon