menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenziekten

Ga naar meest recente reactie

MrHolmes

MrHolmes

Hallo iedereen,

Is er iemand die weet met welk middel ik mijn rozen kan sproeien tegen ziekten en luizen zonder dat mijn bloemkleur (staat momenteel reeds in bloei) verkleurt. Mijn rozen heten "love letter" en zijn dus wit van kleur met geelachtig in het midden. Ik heb al gehad dat ze naar roze verkleurden als ik sproeide met een middel van bijvoorbeeld "gardiflor".

Dank bij voorbaat voor de tips, groetjes

Geert
maandag 21 mei 2007 - 22:55
Spuddy

Spuddy

Sproeide je daarbij ook op de bloemen?
dinsdag 22 mei 2007 - 13:46
MrHolmes

MrHolmes

Ja Spuddy, toch voor een groot deel

MrHolmes
woensdag 23 mei 2007 - 02:44
albertoke

Albertoke

Voor luizen en dergelijke gebruik ik altijd een zeepsopje.
Maak met gewone bruine zeep (je weet wel - zeep van de goeie oude tijd) een sopje en met een kleine sproeier (plastiek fles met pompje) spuit ge over je rozen en rozenknoppen met luizen.
Dat helpt bij mij altijd. Volgende dag zijn de luizen al weg. En de bladeren hebben er geen last van.


Albert
vrijdag 9 mei 2008 - 22:58
MrHolmes

MrHolmes

Dank je wel, albertoke voor de tip. Bestaan er zo'n middeltjes tegen beukenhaagbladluis ?

MrHolmes
zaterdag 10 mei 2008 - 22:11
printemps

Printemps

hallo

hetzelfde is bruikbaar op alle andere planten

mvg
an
woensdag 14 mei 2008 - 12:25
albertoke

Albertoke

Best tuinliefhebbers,

Mijn zeepsopje (gemaakt met die gouwe ouwe bruine zeep - die kunt ge nog vinden in de winkel in een plastiekefles verpakking) doet het voor alle luizen enz.

Ik gebruik die ook altijd op mijn dahlia's. Daar krijgt ge ook dikwijls van die zwarte beestjes op de toppen van de stengels en knoppen. Die zijn met een zeepsopje ook goed te bestrijden.

Vorig jaar had ik ook een dergelijk probleem op mijn Kardinaalsmuts. Die heb ik nu ook moeten besproeien.

En zijn de beestjes niet onmiddellijk weg dan moogt ge ze gerust enkele dagen nadien opnieuw eens bewerken. Meestal zijn ze nij een goede besproeing van de eerste keer weg.

Het beste is altijd s'avonds te besproeien anders droogt het sopje te vlug op en de werking is verloren en ge zoudt de bladeren van de planten in de volle zon verbranden.

Bestrijders in de natuur voor deze diertjes zijn natuurlijk de mieren en onze lieve vrouwebeestjes maar teveel van het ongedierte is ook voor hen niet haalbaar.

Wilt ge een biologisch middeltje dan kan je bij de tuinwinkel een fles kopen "Pyretrex Special"
Gebruik: pyretrex special wordt bijzonder aanbevolen voor het bestrijden van de meeste zuigende en vretende insekten bv. rupsen, kevers,luizen, witte vlieglarven enz. Pyretrex special wordt aanbevolen voor het gebruik in groententeelt, sierteelt en in liefhebberstuinen.
Dosis: Los 50 ml Pyretrex special al roerend op in 10 l water(of aangepaste dosis voor gewenste hoeveelheid ) en besproei de planten onder lage druk. Raak goed zowel onder- als bovenkant van het blad. Pyretrex special heeft geen nawerking : herhaal de behandeling bij heraantasting.
U hebt er dus niet veel van nodig en het is biologisch.



Graag geholpen.
woensdag 14 mei 2008 - 15:11
MrHolmes

MrHolmes

Beste An en Albertoke,

Hartelijk dank voor de verhelderende tips, ik ga meteen aan de slag.

Dominique
woensdag 14 mei 2008 - 22:18
Myriam03

Myriam03

Hey,

ik heb nog een goede tip tegen bladluis op verschillende planten, waaronder rozen en clematissen. Je moet gewoon een teentje look langs de plant in de grond steken en na een week zijn de luizen weg , veel succes .
zaterdag 23 mei 2009 - 19:43
printemps

Printemps

Wel opletten met die perytrex het is wel biologisch en gemaakt van een soort chrysant maar het is wel giftig voor de mens en kan opgenomen worden via de huid,dus douchen na gebruik

mvg lentean
zondag 24 mei 2009 - 21:55
Polplastron

Polplastron

Ik heb heel wat rozen in mijn tuin en spuit niet. Ook niet met huismiddeltjes of biologische middeltjes. Ik heb hiervoor op dit forum al meermaals gepleit, maar werd geregeld als idealist bestempeld (wat ik de mensen echt niet kwalijk neem hoor!) Daarom heb ik even wat foto's en uitleg op een apart draadje gezet.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=26&tid=25510

In elk geval komt het erop neer dat als je niet spuit en voldoende afwisseling in beplanting voorziet, de natuur het meeste werk voor je doet.
dinsdag 26 mei 2009 - 11:42
Etienne45

Etienne45

De klassieke bladluizen kun je verdelgen met een straal koud water van de tuinslang. Geen producten en zelfs geen zeep nodig. Toch na enkele dagen weer controleren !
maandag 1 juni 2009 - 12:35
Rita1960

Rita1960

en anders ga je toch met je vingers, al dan niet gehuld in een latexomhulsel over de luizen heen? net zo snel en geen vergif in de tuin
Kost trouwens minder tijd dan het voorbereiden van het sproeimiddel en als dan ook nog het spuiten en 't is ook nog eens goedkoper.

groetjes,

Rita
dinsdag 2 juni 2009 - 21:50
Polplastron

Polplastron

Hier zijn de luisjes weeral bijna allemaal verdwenen. Gespoten: 0 liter, inspanning 0 => De meesjes en sluipwespjes die hier van nature aan kwamen fladderen hebben al het werk weeral voor mij gedaan. Maar tja, als je nu echt geld wil uitgeven of je moe maken ...
woensdag 3 juni 2009 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon