menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leliebollen in pot

molleke32

Molleke32

Ik zou voor de 1e keer lelie en tulpenbollen in potten willen planten, op internet lees ik vanalles door elkaar. De ene zegt leliebollen een kwartier laten weken voor planten, een andere zegt niet te nat.. Wat doe ik nu best voor de 2? Kunnen ze in de winter gewoon buiten blijven in pot? Moeten ze regelmatig water krijgen of moeten ze eerder beschut onder een afdak of in een tuinhuis en dan watergeven?

Alvast bedankt!
Vicky
dinsdag 10 augustus 2021 - 20:22
Tuinprins

Tuinprins

Lelies plant je in het voorjaar in potten. In het groeiseizoen (begin mei tot begin oktober) willen ze niet te droog staan, in de herfst en winter zeker niet te nat want dan kunnen de bollen gaan rotten. Bollen zeker niet gaan weken in water. De meeste leliesoorten zijn goed winterhard maar als het echt hard gaat vriezen dan zou ik ze in een koele garage of schuurtje zetten. Belangrijkste is echter dat ze in de winter aan de droge kant worden gehouden dus beschermen voor te veel neerslag.
Als je leliebollen koopt dan bij een betrouwbaar adres waar ze correct worden opgeslagen.

Vandaag de dag kun je tulpen het beste behandelen als eenjarige planten. Er zijn slechts weinig tulpensoorten die jaar na jaar goed terugkomen. Dus planten in het late najaar en na de bloei op de composthoop, eventueel uitplanten in de tuin maar verwacht er niet te veel van. Tulpen hebben goed drainerende grond nodig die niet te nat is. Als de grond te nat is krijgen ze vaak last van tulpenbrand.

Vanwege een verschillende groeicyclus kunnen lelies en tulpen niet samen in 1 pot worden geplant.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 augustus 2021 - 06:13
molleke32

Molleke32

Dank je wel tuinprins, hier ben ik wat mee
De tulpen in volle grond haal ik er na de bloei ook altijd uit, het jaar erop vind ik de bloei telkens teleurstellend dus dat doe ik niet meer.
De lelies in volle grond doen het wel goed , tenzij de leliehaantjes me voor zijn

groetjes vicky
woensdag 11 augustus 2021 - 10:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon