menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bananenplant buren

Ga naar meest recente reactie

Vtje

Vtje

Ons fijne tuintje is dankzij onze nieuwe buren steeds minder fijn aan het worden.
Het begon met een uitbouw tegen de erfgrens(zonder ons in te lichten) van 3 meter lang en 3 meter hoog aan de kant van de schutting waar de zon schijnt. Weg een stuk licht en zicht. Daar stond ons terras op gericht. Omdat aan de andere kant ook een uitbouw staat voelt het behoorlijk opgesloten.
Maar goed we maken er het beste van... Alleen nu komen er de grote bladeren van 2 bananenplanten(dat zijn toch bomen zo groot?!) boven het enige nog vrije stuk van de schutting uit! Met als gevolg minder licht, geen vrij zicht meer(de bladeren sluiten aan op de uitbouw) en ze waaien continu onze tuin in waardoor alle aandacht naar die bladeren gaat. Het lijken wel vlaggen. De bladeren zijn gescheurd en wel 1,5 meter lang en 50 cm breed. Ook in huis is de beweging zichtbaar.
Mijn vraag is mag zo'n plant/ boom zo veel last geven? Het voelt alsof we meer in hun tuin zitten dan in onze eigen tuin.
zaterdag 31 juli 2021 - 16:39
Tuinprins

Tuinprins

In NL moet een boom, als deze in de volle grond wordt geplant, op minimaal 2 meter van de erfgrens worden gezet. Staat deze in een pot dan weet ik niet of hiervoor hetzelfde geldt.

Nu is een bananenboom een zeer matig winterharde boom die in NL in de winter naar binnen moet. Het kan goed zijn dat je buren de ballen verstand hebben van tuinieren en dit niet weten. Als je buren volgend jaar geen nieuwe bananenboom kopen dan denk ik dat het probleem met de boom voorbij zal zijn.

Overigens valt het bewegen van blad van een boom door de wind (hoe groot dat blad ook mag zijn) niet onder de noemer 'overlast'.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 31 juli 2021 - 17:24
dries944

Dries944

Bij deze wil ik nog vermelden dat een uitbouw tegen de erfgrens vergunningsplichtig is,in belgie toch. Weet nie hoe dat in nederland zit.
Heb je ook een foto van de situatie?
zaterdag 31 juli 2021 - 23:30
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Is in Nederland volgens mij ook vergunningsplichtig (misschien afhankelijk van de grootte van de uitbouw). In mijn woonplaats kondigt de gemeente dit aan d.m.v. een melding in een lokaal huis-aan-huis blad. Ook worden de verleende bouwvergunningen gepubliceerd op de website van de gemeente. Er is dan de mogelijkheid voor belanghebbenden om binnen een bepaalde termijn bezwaar te maken tegen de verleende vergunning. Ik begrijp dat de buren niets gezegd hebben want die zitten natuurlijk niet te wachten op bezwaren tegen hun uitbouw. Verder weet ik dat veel mensen de gemeentepublicaties zelden lezen en pas achteraf, als het te laat is, met bezwaren komen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 augustus 2021 - 07:52
Jeanine S

Jeanine S

Er is voldoende afstand van de perceelsgrenzen: in de achtertuin moet de veranda minstens 2 m van de perceelsgrens blijven, in de zijtuin minstens 3 m. Plaats je de veranda tegen een aanpalend gebouw, dan mag ze tot op de perceelsgrens reiken. De bestaande scheidingsmuur mag dan wel niet gewijzigd worden.

Regels in België
zondag 1 augustus 2021 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon