menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kers

Ga naar meest recente reactie

vlinder

Vlinder

mijn vraag is of een nieuw kersenboompje in een pot geplant kan worden en zo ook de winter buiten kan overleven?
dinsdag 4 juli 2006 - 15:29
Tomateboer

Tomateboer

Ik denk niet dat dat zo'n goed idee is.
Als je bedenkt hoe groot een kerselaar niet komt.
Ik zou hem in volle grond planten
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 15:58
Victor44

Victor44

Ben het volkomen eens met Tomatenboer,wat betreft gewone kerselaars. Maar tegenwoordig zijn er ook een soort mini boompjes te verkrijgen,maar of hier wel degelijk goede ,normale vruchten aankomen betwijfel ik sterk.
dinsdag 4 juli 2006 - 19:48
jp

Jp

Ik denk net als de collega's dat kers in pot zowat het moeilijkste is uit het fruitgamma (een hele uitdaging), maar onmogelijk is het vlgs mij niet. Misschien zure krieken ook ? Dat is gewoonlijk toch een wat lagere struik.
dinsdag 4 juli 2006 - 21:05
DannyC

DannyC

ik heb thuis zo een miniboompje staan van kersen appelen peren perzikken en nektarines.
Van kersen appelen heb ik vorig jaar vruchten gehad, dit jaar hangen er nog kersen aan.
De appelen zijn aan het dikken en de rest zijn nieuwe planten die mooi gebloemd hebben, maar geen vruchten dragen.
woensdag 5 juli 2006 - 08:22
Bowie

Bowie

Bij mij staan er ook een aantal miniboompjes, nl. appel (3), kers (2), peer(3), pruim (2), perzikken.

Die staan allemaal in volle grond, veel bloesem gehad, maar geen vruchten. Ze staan er wel nog maar van vorige herfst, weet eigenlijk niet of die het eerste jaar eigenlijk vruchten zouden moeten dragen.

woensdag 5 juli 2006 - 10:02
DannyC

DannyC

dit is hetzelfde als bij mij
woensdag 5 juli 2006 - 10:41
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

dit is hetzelfde als bij mij


Bedoel je de verschillende soorten bomen of dat ze in de volle grond staan?
Heb jij de jouwe ook sinds herfst 2005 geplant? Heb je ze deze winter beschermd, zoja, met wat?

Ik had ook een abrikozenboompje staan maar dat had last van de krulziekte. Had er direct al de bladeren afgehaald en nu staan er opnieuw mooie bladeren aan. Komende herfst ga ik die echter wel in mijn serre zetten. 2 jaar geleden heb ik dat al gedaan met een vijgeboom en sindsdien heb ik er heel veel vruchten aan.

woensdag 5 juli 2006 - 11:16
DannyC

DannyC

mijn verschillende soorten staan in potten die ik in de volle grond heb gezet.
heb de mijne in de herfst gekocht en de ganse winter buiten laten staan. geen enkel probleem gehad.

Danny
woensdag 5 juli 2006 - 11:57
Bowie

Bowie

Ik heb de mijne uit de potten gehaald en zo in de grond gezet.
Maar dat mag toch eigenlijk geen verschil uitmaken? Toch moet ik iets verkeerd gedaan hebben, want veel bloesem is toch normaal gezien veel vruchten, of toch niet? Mijn tuin is wel volledig op het zuiden georiënteerd.

Aan de grond zelf kan het niet liggen, want heb al bijna 20j een mispelboom staan met altijd ongelooflijk veel vruchten aan, heb ook allerlei soorten bessen staan, nooit problemen mee gehad.

Mijn zus woont naast mij en die heeft vorige herfst laagstammige kersen, appels en peren gekocht. Bij haar veel kersen en appels, maar geen peren. Vanuit haar tuin kan er dus ook bestuiving naar mijn bomen komen.

Mijn andere buur heeft wel een zeer grote notenboom staan, maakt dat iets uit?

Heb je anders evt een idee waarom bij mijn bomen geen vruchten komen? Het is eigenlijk mijn eerste keer dat ik fruitbomen zet (buiten die mispelboom) Lang geleden had ik wel eens een Reine Claude gezet, maar die was geknakt door de wind (wist niet dat je een jong boompje moest steunen).
woensdag 5 juli 2006 - 12:10
DannyC

DannyC

misschien zijn onze boompjes te jong om vruchten te dragen.
je spreekt dat je de boompjes wil binnenzetten in de winter maar dat zal moeilijkgaan nu je ze in volle grond hebt gezet denk ik.

danny
woensdag 5 juli 2006 - 12:20
Bowie

Bowie

ik heb thuis zo een miniboompje staan van kersen appelen peren perzikken en nektarines.
Van kersen appelen heb ik vorig jaar vruchten gehad, dit jaar hangen er nog kersen aan.
De appelen zijn aan het dikken en de rest zijn nieuwe planten die mooi gebloemd hebben, maar geen vruchten dragen.


Jamaar Danny, jij hebt vorig jaar er al vruchten aangehad (schrijf je zelf) of waren dat al oudere boompjes?

Gaat een zo jong boompje zo al een groot wortelgestel hebben dat die niet meer uit de grond kan gehaald worden?
woensdag 5 juli 2006 - 12:44
DannyC

DannyC

alleen de kersen en appelen, die heb ik nu 3 jaar de rest is dus nieuw van vorige herfst
Ik vrees voor wortelbeschadeging
woensdag 5 juli 2006 - 12:49
Bowie

Bowie

Danny

Ik heb het topic nu bij fruit gezet, misschien komen er dan nog meer antwoorden op.
woensdag 5 juli 2006 - 12:56
Victor44

Victor44

Maar waarom zet je de potten toch in volle grond? Haal die planten uit de potten,en plant in volle grond! Planten die in containers staan kunnen trouwens gans het jaar uitgeplant worden.Je hindert gewoon de wortelontwikkeling door ze in die potten te laten staan en je boompjes zullen er alleen maar wel bij varen!
woensdag 5 juli 2006 - 19:42
Victor44

Victor44

Nog iets vergeten, kersen die je altijd gaat uitdoen om binnen en buiten te zetten gaan heel veel last ondervinden om steeds weer zich te kunnen aan passen. Deze bomen zijn winterhard. Wat je kersen betreft,zijn het zelfbestuivende rassen,of hebben ze bestuivers nodig? Dit hangt af van de soort,je mag 2 bomen staan hebben toch kan het zijn dat ze elkaar niet kunnen bestuiven,dus mijn vraag ;welke rassen zijn het? Trouwens al je ze nog maar van in de herfst 2005 geplant hebt mogen zij normaal toch nog geen vruchten dragen!
woensdag 5 juli 2006 - 19:53
Bowie

Bowie

Ik zou dus enkel het abrikozenboompje in de serre zetten en daar dan ook laten staan, zeker en vast niet telkens verplaatsen. Hoe oud moet een fruitboompje dan zijn om vruchten te kunnen dragen?

Ken spijtig genoeg geen namen.
woensdag 5 juli 2006 - 21:19
Victor44

Victor44

meestal een 3 tal jaar eer je kan zeggen dat er iets ophangt,perelaar nog iets later.Abrikozen staan inderdaad best in de serre,is eerder een mediterrane fruitsoort.
woensdag 5 juli 2006 - 22:33
Bowie

Bowie

ok bedankt
woensdag 5 juli 2006 - 22:36
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is mijn kerseboom in volle grond
was gewoon een afgevallen kers die een boompje werd
woensdag 25 april 2007 - 17:48
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
en dit is wat jij bedoelt ik laat hem gewoon staan het hele jaar door,dit was ook van een kers die gevallen was ik zei bij allebei geef mij maar tegen een kennis ze had zoveel uitgevallen beginnende boompjes ik heb zzelfs weg gegeven zoveel kreeg ik er.
dus je kan hem heel goed laten overwinteren ieder geval deze wel
gr an

succes
woensdag 25 april 2007 - 17:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon