menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtsnippers

SherryLou

SherryLou

Hoi!

Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraag waarvan ik het antwoord online niet kan vinden.
In mijn nieuwe huis hebben de vorige bewoners houtsnippers op een gedeelte van de tuin gestrooid. Nu las ik online dat die na een paar jaar verteert zijn. Betekent dit dat ze dan compleet zijn ‘opgelost’ in de bodem of blijft er nog een soort van restlaagje liggen?
Misschien een domme vraag maar dan weet ik of ik geduldig moet afwachten of het volgend jaar moet wegscheppen als het er niet meer mooi uitziet.
Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!
woensdag 9 juni 2021 - 15:22
Polplastron

Polplastron

De snippers verteren inderdaad. De snelheid waarmee dat gebeurt hangt af van de grootte van de snippers en de houtsoort.
De verteerde snippers vormen na een tijd een humuslaagje vergelijkbaar met wat compost zou doen.
Als het enkel snippers zijn, zou ik ze dan ook gewoon laten liggen. Kijk echter ook even na of er onder die snippers geen onkruiddoek ligt. Vaak passen mensen immers snippers of schors toe omdat ze (onterecht) denken dat dit onkruid zou weren en dan wordt er vaak nog een worteldoek onder gelegd.
woensdag 9 juni 2021 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon