menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wonen tussen de landbouw

Mymsey

Mymsey

Morgen... ik heb een vraagje. Onze tuin in omringd door landbouwland. Wij hebben al verschillende keren struiken/bomen en dergelijke proberen te groeien tegen de omheining om toch een beetje meer een tuingevoel te creëren. Ondertussen zijn we 7 jaar verder en hebben we geen succes gehad in het groeien van verschillende planten. De eerste paar maanden lijkt alles goed te gaan maar dan sterft de plant of zie je een drastische achteruitgang. Wij hebben onlangs onze rij populieren laten snoeien en de tuinman gaf mee dat ik helaas héél weinig zou kunnen groeien langs de omheining omdat de landbouwland vlak naast mij is en dat chemische stoffen in mijn tuin zullen vallen/waaien. Maar toch hadden we graag bomen en struiken (liefst inheems) willen zetten om meer biodiversiteit te creëren? Iemand enig idee wat ik zou kunnen zetten die hard is en ook snel groeit?
vrijdag 16 april 2021 - 11:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik woon ook in een landbouwzone (fruitstreek) en vond het ook zo vreemd dat aan 1 kant geen heesters wilden groeien.
Ik heb toen wilde rozen, Rosa wichuraiana geplant, omdat ik wist dat die snel en gemakkelijk groeiden, maar ook daar geen succes.
Dus ben ik naar de boer gestapt en hem vriendelijk verteld dat het wilde rozen zijn die in de zomer vol bijen zaten wat voor zijn fruit toch een goede zaak zou zijn.
En waarlijk ze groeien nu voluit en zonder problemen, volgens mij werden ze dus bespoten.

Hier kan je de foto's ook zien van de rozenhaag https://www.tuinadvies.be/plantengids/87/rosa-wichuraiana ze wordt wel breed maar ze geuren heerlijk.
Om de foto's te vergroten kan je op de foto tikken.
vrijdag 16 april 2021 - 14:08
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het ligt er aan waar mee gespoten wordt. Als er wordt gespoten met Round-Up dan kan ik me voorstellen dat er schade optreedt. Spuitschade die ontstaan is door drift (zeer fijne druppeltjes / nevel die door de wind worden verspreid) is vaak zeer karakteristiek (o.m. ronde bruine plekjes op het blad of gekroesd blad).

Ik kijk altijd eerst naar de grond en of het beschut of onbeschut is. Heel veel mensen denken dat van alles overal wil groeien, ongeacht wat de kwaliteit van de grond is of dat het een plek is waar je in de winter koude vorstwind uit het oosten kunt hebben. Rhododendrons, Viburnum tinus, Pieris, Aucuba, etc. hebben een beschutte standplaats nodig en fatsoenlijk grond. Te droog is niet goed, te nat ook niet want dan krijgen veel planten last van de wortels. Wat verder van belang is gezien de droge zomers van de afgelopen jaren: als recent geplante bomen en struiken tijdens droogte in de zomer geen water krijgen dan leggen ze geheid het loodje. Verder moet je er ook rekening mee houden dat er een ziekte in de grond kan zitten zoals Phytophthora of verticillium waardoor planten gaan kwijnen. Ook de aanwezigheid van wortelaaltjes in de grond kan leiden tot het kwijnen van planten.

Wat heb je daar in het verleden geplant wat het niet heeft gedaan?

Wat snel groeit zijn o.m. vlieren en elzen. Van vlieren heb je ook siervarianten met rood blad (Sambucus 'Black Lace' , 'Black Tower' en 'Black Beauty'. Graag een zonnige standplaats en niet te natte grond.

Krentenstruik, wel niet inheems, maar van prima waarde voor bijen, hommels en vogels. Amelanchier lamarckii (soms last van meeldauw) of Amelanchier alnifolia zijn sterk en groeien vaak prima, vooral als ze vast geworteld zijn.

Aronia, wel niet inheems maar van prima waarde voor bijen, hommels en vogels. Aronia melanocarpa en Aronia arbutifolia zijn ijzersterk en kunnen tegen onbeschutte standplaatsen.

Wil je een sterke boom hebben dan kun je kiezen voor een els. Groeit snel en kan ook op matige grond groeien. In mijn omgeving hebben die de laatste jaren 'last' van vreterij van het elzenhaantje (een klein kevertje dat het blad opvreet) maar je wilde biodiversiteit bevorderen ...

Gegroet, de tuinprins



vrijdag 16 april 2021 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon