menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras kapot onder okkernotenboom

Ga naar meest recente reactie

Katr86

Katr86

Hallo
wij wonen in een stadstuin met op aangrenzend perceel een hele grote okkernotenboom. Ieder jaar is het gras hieronder, na de bladval, kapot en vol met gaten. Dit is nu bijna meer modder dan gras. Waar kan dit aan liggen?
Komt dit door de stoffen die de okkernoot afgeeft? Kunnen we dit voorkomen, door bijvoorbeeld sneller de bladeren en noten te ruimen? Door dat de tuin frequent bewandeld wordt, is het wel zeer moeilijk om alle noten snel te verwijderen, daar deze dan ingedrukt worden (en het zijn er echt gigantisch veel).
Ik heb wel al gehoord dat de wortels ook giftig zijn en er bijna niks onder deze boom groeit?
Echter ben ik wel al eens in een tuin geweest met een even grote okkernotenboom en hier was het gras wel super mooi...
Waar zou het aan liggen? Ik las ook iets van engerlingen? Of een combinatie van beide?
Heeft iemand tips om een mooie ondergroei te behouden?
Erg bedankt!!

vrijdag 15 januari 2021 - 23:11
deHaan

DeHaan

Zeer regelmatig blad en noten opruimen.
De noten eet je op of je verkoopt ze.
zaterdag 16 januari 2021 - 07:52
Tuinprins

Tuinprins

De giftigheid van de wortels betreft vooral Juglans nigra / zwarte noot en in veel mindere mate Juglans regia / gewone walnoot / okkernoot. Ik ken genoeg tuinen waar het gras er onder de walnoot prima uitziet.

Als je last hebt van engerlingen dan moet je in de regel ook vogels zien die op zoek naar de engerlingen (larven). Die pikken in de grond en krabben met hun poten het gras en grond weg.

Net als De Haan hierboven denk ik dat het simpelweg een kwestie is van het blad en de noten tijdig weg te halen. Onder een dikke laag nat walnotenblad verstikt het gras redelijk snel.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 16 januari 2021 - 08:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bomen en gras zijn een slechte combinatie. Je kan proberen om gras onder bomen te laten groeien, maar met een van de twee krijg je dan problemen.
Ofwel groeit het gras goed en dan gaan de bomen aftakelen. Of de bomen zijn gezond en dan sterft het gras. Je kan beter wat anders onder een notenboom planten.
zaterdag 16 januari 2021 - 19:38
Katr86

Katr86

Bedankt! We ruimen het thans regelmatig op maar wsl nog niet snel genoeg dan. Volgend jaar beter!
maandag 18 januari 2021 - 22:22
WiPe

WiPe

Ook wanneer je het blad onmiddellijk opruimt zal dat gras niet goed groeien en afsterven.
dinsdag 19 januari 2021 - 09:25
dries944

Dries944

Als gras niet goed groeit onder bomen, wat zou dan een alternatief kunnen zijn dat daar wel goed groeit Wipe? Bodembedekkers,klaver? Of mss een muclhaag van houtsnippers of schors? Een (half)verharding aanleggen rond de boom lijkt mij wel het slechtste dat je kan doen ivm de wortels.
dinsdag 19 januari 2021 - 21:30
WiPe

WiPe

Planten die van nature in de schaduw groeien. Bodembedekkers dus. Bij noten zou dat bv Vinca kunnen zijn. Die maai je eind augustus, begin september kort zodat je de noten goed ziet liggen. Als je dara dan ook nog eens narcissen of andere voorjaarsbollen tussen plant, heb je in het voorjaar extra bloei.
dinsdag 19 januari 2021 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon