menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgenboom verplanten

Ga naar meest recente reactie

bartvandev19

Bartvandev19

Hallo,

2jaar geleden heb ik een vijgenboom verplant omdat deze heel slecht geplaatst was door de vorige eigenaars. Het 1e jaar had ik geen vijgen maar deze zomer daar heerlijke vijgen van gehad.
Nu zijn we echter op zoek naar een nieuw huis en ik zou deze mooie vijgenboom graag meenemen.

De vraag is natuurlijk wanneer we ons volgende huis vinden.. .kan nog een jaar duren maar kan ook binnen 3 maand zijn.

Daarom lijkt het me een goed idee dat ik deze nu al in een pot verplant.

Iemand ervaring hiermee? hoe groot moet de pot zijn? Stamomtrek is 17cm

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 9 januari 2021 - 19:41
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik zou gaan voor een kuip van 100 liter.

Ik vind metserskuipen ideaal, niet duur, je moet wel enkele gaten in de bodem boren.
zaterdag 9 januari 2021 - 21:49
Dany

Dany

Ik zou wachten tot dat je effectief een huis hebt gekocht. Het is niet als je een huis hebt gekocht dat je daar al de volgende dag kan gaan wonen volgens mij heb je dan nog tijd genoeg om je plant in een pot te steken of heb je geluk en kan je hem direct terug in de volle grond zetten in je nieuwe tuin.
zaterdag 9 januari 2021 - 22:02
deHaan

DeHaan

Neem voor de zekerheid een paar stekken.
zondag 10 januari 2021 - 18:39
bartvandev19

Bartvandev19

@Patrikc, bedankt voor de tip van de metserskuip. Het vrouwke zal daar niet content mee zijn maar dit geeft me een goed idee van de benodigde grootte voor de bloempot.

@Dany, is mogelijk maar het kan ook rap gaan. Van zodra we iets vinden, moeten we ons huidige woning verkopen. Eens dit op foto staat, mag ik de vijgenboom niet meenemen. Dit is dan namelijk diefstal. Tenzij ik dit overeen kan komen met de koper maar dat risico wil ik niet nemen. En ik vermoed dat verplanten enkel in het najaar gaat als de boom in rust is.

@DeHaan, was ik zowiezo van plan na het snoeien Ik moet me enkel nog verdiepen over hoe ik deze boom moet snoeien.

Bedankt voor jullie input!
dinsdag 12 januari 2021 - 12:44
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Bart
Als je al bij de rondleiding duidelijk maakt dat de boom mee verhuist en je dat ook in elk contract zet, dan kan dat best. Het gaat erom dat je duidelijk maakt wat je verkoopt en wat niet.
Als de stekjes aanslaan (en dat doen ze hier vrijwel altijd), kan je zelfs voorstellen een stekje in de plaats te te zetten. (Ik zou het dan wel een heel eind verder van de scheiding zetten.)

Zeker als je vermoed dat het nog even kan duren voor de boom op zijn definitieve plaats komt te staan, zou ik hem eerder in een airpruning pot planten. De kans dat de wortels dan in cirkeltjes gaan draaien, is dan veel kleiner. Wortels die in cirkels zijn gaan draaien, moet je bij het uitplanten weer min of meer recht en weg van de stam zien te krijgen, anders krijg je een onstabiele boom.

Echte airpruning potten zijn vrij prijzig, maar je kan de wanden van zo'n metserskuip ook zelf vol gaatjes boren, of bv. een wasmand-met-gaten in de wanden gebruiken.

Hou er rekening mee dat de grond in een pot sneller bevriest en dat je die bij strenge vorst best beschermt.
maandag 18 januari 2021 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon