menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet er veel van compost af?

F.Baatsen

F.Baatsen

Hoi! Ik ben een student aan de tu delft die heel graag zijn eigen compostvat wilt gaan maken. Echter weet ik niet zo goed waar ik allemaal op moet letten bij het ontwerpen en maken van een bak of vat voor in de tuin. Zijn er compostkenners die tips hebben of punten waar ik op zou moeten letten bij het maken van zoiets?
maandag 7 september 2020 - 15:31
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Er zijn al zo veel soorten compostvaten dat je door de bomen het bos bijna niet meer ziet. Het belangrijkste bij het maken van compost is dat de temperatuur in het compostvat/bak/hoop voldoende hoog is zodat bij het composteren de ziektekiemen worden gedood en het composteringsproces redelijk snel geschiedt. Verder moet de verhouding tussen groen en 'bruin' afval in verhouding zijn. Van alleen maar grasmaaisel kun je geen goede compost maken. Verder moet er voldoende vocht zijn tijdens het composteringsproces. Droge bladeren composteren matig maar gemengd met bijv. gazonmaaisel gaat dit beter.

Tegenwoordig is 'bokashi' in opmars. Dit is het laten fermenteren van organisch materiaal. Voor meer informatie hierover zie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bokashi_(horticulture)


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 8 september 2020 - 06:42
F.Baatsen

F.Baatsen

Hartelijk dank voor uw antwoord Tuinprins, deze tips helpen heel erg. Ik vroeg me alleen af hoe ik de temperatuur in de bak zo hoog mogelijk zou kunnen maken? Of is dat volledig afhankelijk van wat ik erin gooi?
woensdag 9 september 2020 - 14:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Lijkt me lastig een goed product te maken zonder ervaring met het doel dat het moet dienen. Misschien eens rondhoren of je bij mensen de compost eens mag beluchten, keren of overscheppen?

Beluchten doe je om lucht in je compost te houden, zodat je een verteerproces krijgt, i.p.v. een rottingsproces.
Keren doe je, omdat je nu eenmaal niet altijd de juiste verhoudingen groen en bruin materiaal bij de hand hebt. Het brengt uiteraard ook weer zuurstof in je silo en je zorgt er ook voor dat nieuw materiaal sneller met de beestjes en schimmels in contact komen. Als je min of meer de juiste mengeling en vochtigheidsgraad hebt, merk je vanzelf dat de temperatuur in de hoop na het keren stijgt.
Overscheppen doe je om de compost die grotendeels verteerd is, verder zijn gang te laten gaan en gemakkelijker bereikbaar te maken voor wanneer je hem wil gebruiken.

Ik werk graag met twee compostsilo's vergelijkbaar met deze: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/20718/compostsilo-van-hout-voor-in-de-tuin, aangevuld met een gesloten vat. Ze staan hier in halfschaduw.

De silo's staan hier gewoon op de grond, zodat bodembeestjes die zich in de strooilaag ophouden vanzelf de weg vinden naar wat je aanbiedt.
De reten tussen de planken helpen om lucht te houden in de compost. Bij onze silo's vind ik de reten te ruim: als je de inhoud niet regelmatig keert,, dreigt het compostmateriaal aan de wanden uit te drogen en moet je water toevoegen.
De silo's zijn open aan de bovenkant en we zien regelmatig vogels die er lekkers komen zoeken.

Ik begon met de eerste silo te vullen en die regelmatig te beluchten en te keren.
Als de silo vol zit, schep ik hem om in de tweede silo. En dan bewijst dat systeem echt zijn nut: je kan planken verwijderen, zodat je het lagerliggend materiaal gemakkelijker naar de tweede silo kan overscheppen.
Bij andere systemen was het ofwel met elke schep de volle meter omhoog, ofwel de voorkanten open maken en uithalen, opzij stappen, inladen en achteraf het verlies aan lading opruimen.
Ik ben geen bodybuilder en waarom zou ik tijd verliezen aan opruimem als het ook anders kan?

Als je zo met twee silo's werkt, heb je ook minder planken nodig. Naarmate je de eerste silo overschept in de tweede, haal je planken weg van de eerste silo om de tweede te verhogen. De tweede slinkt door het grondig overzetten snel, zodat de planken weer naar de eerste bak kunnen naarmate die verder groeit.

De tweede silo zet ik in het begin nog wat om, maar meestal is er weinig omkijks naar. Ik mis daar wel een soort van deksel. Iets dat de felle regen en zon tempert, maar toch wat water en lucht door laat, en ook voor een niet-bodybuilder gemakkelijk te hanteren is. Misschien een kant van de silo verhogen en dan tussen die zijde en de overliggende op een of andere manier losse planken bevestigen?

Als silo 1 weer vol is, of silo 2 voldoende verteerd, gaat silo 2 in een gesloten vat (met bovenaan toch nog wat verluchtingsgaten in de zijkanten van het deksel. De compost is dan al grotendeels klaar voor grof gebruik. In het vat kan die verder verteren, maar hoofddoelen zijn vermijden dat de voedingsresten wegspoelen en ervoor zorgen dat de fijne compost gemakkelijk bereikbaar is voor gebruik langs het luik onderaan.
vrijdag 11 september 2020 - 11:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon