menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet er veel van compost af?

F.Baatsen

F.Baatsen

Hoi! Ik ben een student aan de tu delft die heel graag zijn eigen compostvat wilt gaan maken. Echter weet ik niet zo goed waar ik allemaal op moet letten bij het ontwerpen en maken van een bak of vat voor in de tuin. Zijn er compostkenners die tips hebben of punten waar ik op zou moeten letten bij het maken van zoiets?
maandag 7 september 2020 - 15:31
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Er zijn al zo veel soorten compostvaten dat je door de bomen het bos bijna niet meer ziet. Het belangrijkste bij het maken van compost is dat de temperatuur in het compostvat/bak/hoop voldoende hoog is zodat bij het composteren de ziektekiemen worden gedood en het composteringsproces redelijk snel geschiedt. Verder moet de verhouding tussen groen en 'bruin' afval in verhouding zijn. Van alleen maar grasmaaisel kun je geen goede compost maken. Verder moet er voldoende vocht zijn tijdens het composteringsproces. Droge bladeren composteren matig maar gemengd met bijv. gazonmaaisel gaat dit beter.

Tegenwoordig is 'bokashi' in opmars. Dit is het laten fermenteren van organisch materiaal. Voor meer informatie hierover zie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bokashi_(horticulture)


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 8 september 2020 - 06:42
F.Baatsen

F.Baatsen

Hartelijk dank voor uw antwoord Tuinprins, deze tips helpen heel erg. Ik vroeg me alleen af hoe ik de temperatuur in de bak zo hoog mogelijk zou kunnen maken? Of is dat volledig afhankelijk van wat ik erin gooi?
woensdag 9 september 2020 - 14:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Lijkt me lastig een goed product te maken zonder ervaring met het doel dat het moet dienen. Misschien eens rondhoren of je bij mensen de compost eens mag beluchten, keren of overscheppen?

Beluchten doe je om lucht in je compost te houden, zodat je een verteerproces krijgt, i.p.v. een rottingsproces.