menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn slakken gaan dood

jantjebossi

Jantjebossi

Help, mijn slakken gaan dood. Ze liggen in het vijvertje. Het water is verrot en stinkt. Wie weet raad? Ik wil juist slakken in mijn tuin. Groetjes
vrijdag 14 augustus 2020 - 12:12
Diamondshine

Diamondshine

i!k zal je er wel nieuwe vangen jantje
vrijdag 14 augustus 2020 - 12:50
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedoel je landslakken of waterslakken?

Als je ook in de Lage Landen woont, zal het je niet ontgaan zijn dat het de laatste dagen wat warmer is geweest dan normaal.
Ook het water in je vijvertje zal daardoor opgewarmd zijn. Warm(er) water bevat minder zuurstof. Als er dan ook nog eens plantenresten in liggen te rotten (= nog minder zuurstof) krijg je zo'n toestanden.

Rottende plantendelen en dode dieren verwijderen uit het vijvertje, zorgen voor schaduw (al was het met parasols, schaduwdoeken, enz.), zuurstof in het water brengen met behulp van een fonteintje, indien nodig water terug (grotendeels?) vervangen/aanvullen (best niet met regenwater, wegens te zuur).
Als je geen elektriciteit hebt in de buurt van je vijvertje, kan je proberen met een fonteintje op zonne-energie zoals bv. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/17196/aanbieding-fontein-zonne-energie-solar-fontein-sunjet#. Let wel dat je er eentje neemt met een zonnepaneeltje dat je in de zon kan plaatsen.
vrijdag 14 augustus 2020 - 13:11
jantjebossi

Jantjebossi

Dank je wel. Ik heb de rottende plantendelen verwijderd. Het gaat om landslakken die altijd even een bad nemen in het vijvertje. Overigens is de sterfte al een paar weken aan de gang, ver voor de hitte. De vijver ligt in de schaduw. Ik dacht zelf aan gif. Of cafeïne uit de composthoop, maar vorig jaar gaf dat geen problemen.
zaterdag 15 augustus 2020 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon