menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Laurierhaag snoeien

Ga naar meest recente reactie

kalamaki

Kalamaki

Afgelopen week heb ik aan de straatkant de laurierhaag met een hoogte van 3.50 m terug gesnoeid naar 2.00 meter hoogte. Verder heb ik de haag in de breedte 50 cm ingekort.
Mijn vraag is nu: gaat deze laurierhaag in zijn geheel weer uitopen en van beneden tot aan de top van de plant weer nieuw blad dragen?
Zo ja, hoelang zou dit duren?

John

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 6 juni 2020 - 13:59
kalamaki

Kalamaki

Nog een toegevoegde foto van de straatkant.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 6 juni 2020 - 14:00
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb ze ooit heel laag teruggesnoeid. Omdat de haag ook steeds breder werd. En dat liep weer prachtig uit. Alleen dat deed ik toen in het voorjaar. Ik zal voor je duimen.
zaterdag 6 juni 2020 - 16:40
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Een vraag die hoge dikke scheuten hangen straks wel erg naar voren en dan moet je weer snoeien. Ik zou ze terugsnoeien nu je toch al zo radikaal bezig bent geweest. Krijgen de onderste takken ook een kans.
zaterdag 6 juni 2020 - 16:44
Henk-Willem

Henk-Willem

Laurierkers loopt meestal weer prima uit, duurt wel enkele jaren voordat het weer helemaal dicht is gegroeid. Nu snoeien was wellicht niet de allerbeste periode (wat laat in het groeiseizoen, droogte) maar het komt wel goed. Ik zou de struiken echter allemaal afzetten ter hoogte van de eerste dwarsbalk van de schutting, dan lopen ze mooi van de grond af weer uit. Wel op de dikke stammen de kleinere zijtakken laten zitten anders heb je kans dat uitlopen voor de plant lastig wordt. En wat organische mest en water geven (bij droogte).
zaterdag 6 juni 2020 - 21:09
kalamaki

Kalamaki

Beste Jouk en Henk Willem,

Dank voor jullie reactie en adviezen.
Ik heb de haag vandaag reeds water en haagmest gegeven.
Hoe vaak kan ik eigenlijk water en haagmest geven?
Kan ik de struiken ook nu nog over twee weken verder terug snoeien tot de hoogte van de eerste dwarsbalk van de schutting?

groeten John
zaterdag 6 juni 2020 - 23:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ja gewoon doen het is beter dan dit. En je zit weer groen voor de winter hoor.
zondag 7 juni 2020 - 10:12
Tuinprins

Tuinprins

Houd er rekening mee dat een kerslaurier bij sterke snoei last kan krijgen van een aantasting die bekend staat als 'powdery mildew' . Het blad van de nieuwe groei ziet er dan gekruld uit en is deels bedekt met een wittige schimmel. Deze aantasting komt op dit forum met de regelmaat van de klok voorbij en bijna altijd als de haag/struik flink gesnoeid is. Tegen deze aantasting is door de particuliere tuinier niet zo veel doen. Meestal heeft de plant er in het volgende jaar minder of weinig last van, soms blijft het echter terugkomen.

Gegroet, de tuinprins

zondag 7 juni 2020 - 10:35
kalamaki

Kalamaki

Hallo Joukje en Henk Willem,

Als ik die laurierhaag verder snoei tot de hoogte van de eerste dwarsbalk van de schutting, hoelang zou het dan duren eer de haag weer volgroeid is tot een hoogte van 3 meter?

Alvast dank voor jullie advies
John
zondag 7 juni 2020 - 19:05
Henk-Willem

Henk-Willem

Lauriekers heeft een gezonde groei maar groeit niet extreem snel. Mijn ervaring is dat qua hoogte het niet meer is dan pakweg een halve meter per jaar. Maar dit hangt uiteraard mede af van de groeiomstandigheden.
zondag 7 juni 2020 - 20:01
kalamaki

Kalamaki

Hallo Henk-Willem,

Wat bedoel je met groei omstandigheden.
Kun je misschien wat voorbeelden of voorwaarden noemen?

John
zondag 7 juni 2020 - 22:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon