menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Manueel een waterput boren? Advies?

Ga naar meest recente reactie

Snoapy

Snoapy

Ik zou een grondwater put willen boren voor tuinberegening.
Daarbij kwam ik op deze grondboor: https://nl.vidaxl.be/e/8718475886211/grondboor-met-handvat-180-mm-en-verlengstukken-17-m-(staal)

Zal het echt lukken om bijvoorbeeld 17m diep te boren en daar vervolgens een PVC buis (met bronfilter) op aan te sluiten? Of is dit absoluut niet mogelijk?

Ik vraag me af of dit geboord kan worden zonder dat het gat terug instort voor ik aan die 17m kom?

Iemand ervaring?

Groeten
Snoapy
dinsdag 26 mei 2020 - 15:21
Tuinprins

Tuinprins

Zet ik grote vraagtekens bij. Waar haal je de kracht vandaan om 17 meter diep te boren? Eerste meters zal nog wel gaan, daarna wordt het lastig (zeker als er dieper in de grond hardere lagen zitten).

Mijn advies: huur professionals in, is een stuk duurder als de prijs van zo'n boor maar dan weet je zeker dat je een fatsoenlijk put hebt.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 26 mei 2020 - 20:32
Esem 2

Esem 2

Als dit een handboor is heb ik sterk mijn twijfels,en dan nog 17 meter diep.
Als je op een steen of ander hard voorwerp komt zal je waarschijnlijk niet verder komen.

Ikzelf zo er niet aan willen beginnen.

En eentje laten boren zal je een aardige duit kosten.
Gr Esem
dinsdag 26 mei 2020 - 20:34
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Met 2 man, met behulp van waterkracht, en met bloed, zweet en tranen, hebben wij een put van 15 m diep gemaakt, maar met dit materiaal zou dat nooit gelukt zijn. Die 15 meter was ook niet onze eerste poging, we hadden eerst wat ervaring opgedaan met 7 en 9 meter.

Met die handboor die je hier voorstelt, moet je elke 15-20 cm heel de boor naar boven halen om zand af te voeren, dat betekent stuk voor stuk demonteren, daarna terug monteren en weer naar beneden voor de volgende centimeters... Met waterkracht spoelt alles vanzelf naar boven, met waterkracht boort ook gemakkelijker en heb je zelfs niet zo een spiraalkop nodig.
Met stukjes van 1 meter wordt je constructie na elk koppelstuk zwakker, wij hadden stukken van 4 en 6 meter...

Deze handboor is voor derdewerelddorpen waar heel het dorp met de moed der wanhoop en uit overlevingsdrang komt helpen.

Wij hadden ons materiaal zelf gemaakt.

Ik gebruik het grondwater nauwelijks als tuinberegening want dat zou verkwisting van een schaars goed zijn. De hele zomer een groen gazon dat zou serieus knagen aan mijn geweten. Ik gebruik het uitzonderlijk in de groentetuin, en helaas steeds meer en meer om de regenwaterput bij te vullen als die leeg is, WC en wasmachine zijn daar op aangesloten.

woensdag 27 mei 2020 - 09:37
Snoapy

Snoapy

Hoe werkt dat precies, dat boren met waterkracht.
Wat heb ik daar voor nodig?
woensdag 27 mei 2020 - 15:22
k.machtelinckx@skynet.be

[email protected]

Esem 2

Toch niet zo negatief

In Vlaams Brabant boorder die manueel tot 15 à 16 meter gaat aan 500 €filter inbegrepen

Geen water, niet betalen, dat is nu toch niet zo duur

Ik zou ook wel alleen voor de fun hetz elf willen doen nadat we het eens zien doen hebben.
zaterdag 6 juni 2020 - 17:53
k.machtelinckx@skynet.be

Tekst aangepast

[email protected]

Boren met waterkracht :

Je neemt een lengsel van bijv 3 meter metalen of gegalvaniseerde buis van 1,5 duim

Onderaan breng je een kruis aan in schroefvorm (diameter het dubbele van de buisdiameter) of iets dat de aarde (modder) wat kan omwoelen en in de buis breng je kartelingen aan (tandvorm) zodat deze niet meer vlak is onderaan . Dit kan erop gelast worden of op geklemd /gevezen worden)

Bovenaan de buis wordt dan een socarex of semistugge kunststofbuis aangesloten van minstens 1 duim en een 20-25 tal meter lang . Hierop wordt water gestoken
Dat kan via een dompelpomp vanuit een kunststofvat van 1000 liter bijvoorbeeld of rechtstreeks van je regenwaterpomp bijv als deze genoeg debiet geeft .

Door de buis op een neer te wegen en de waterdruk (via de pomp) wordt een modderbrij vanuit de ondergrond steeds dieper naar boven geduwd en zo ga je steeds dieper met je buisuiteinde (steeds wat op en neer bewegen, waardoor je steeds dieper kan)

Wanneer je in een waterlaag terechtkomt bij het boren zakt het niveau van het water meestal en weetje dat je bijna diep genoeg bent
Put steeds vol houden met water (om niet te laten toeslibben) en intussen je buis er volledig uithalen en zo vlug mogelijk een filterbuis induwen die voldoende lang is om op volledige diepte te raken

Rond deze filterbuis dan een paar zakken fijn grind ingieten even wachten en dan de bron 'spoelen' , dwz water oppompen tot je proper water krijgt (dit kan door een kunststof darm met onderaan een terugslagklep tot bijna beneden in de put laten zakken en dan hierop een pomp aan te sluiten (Marina drukloos is meestal ok tot 10 m diepte )

Tot daar de theorie.


zaterdag 6 juni 2020 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon