menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ophogen van voormalige moestuin

Ga naar meest recente reactie

Thomas Rillaerts

Thomas Rillaerts

Hallo, ik ben Thomas! 25 jaar oud en nieuw hier op het forum.

Mijn vriendin en ik hebben net een huis met een mooie tuin gekocht in Ranst. Dit huis was het eigendom van een vrouw met groene vingers. Moestuin, serre en heel veel verschillende soorten (sier)planten zijn allemaal aanwezig; de winterprei staat zelfs nog in de grond. Mede daarom waren we ook aangetrokken tot het huis.

Veel van deze elementen willen we behouden, mits de nodige vernieuwing en heroriëntering. Zo willen we de moestuin wat inkrimpen en verplaatsen naar de andere kant van de tuin. Hier krijgt deze meer zon en staat minder in het directe zicht. Er vallen dan ook geen naalden meer in van de grote spar uit de naburige tuin.

Op de huidige plek van de moestuin zouden we graag een kleine boomgaard met halfstam gemengde fruitbomen zetten. Deze wil ik graag aanplanten in de herfst. Dit stuk tuin ligt vermoedelijk door de herhaalde teelt en oogst 10 tot 20 cm lager dan de rest van de tuin en het huis. Over heel het perceel ligt geen niveauverschil, buiten dus het stuk moestuin van pakweg 120m2. Het lijkt me aangewezen om dit stuk voor de aanplant terug op te hogen tot normaal niveau. Hiervoor zou ik maximaal 24 kuub grond nodig hebben, wat nog ruim onder het toegelaten ophoogniveau ligt (zonder bouwvergunning: < 30m3)

De vraag is met wat voor grond ik dit best ophoog en hoe? De bovenlaag is nog zeer vruchtbaar, maar ligt dus te laag. Eerst frezen en dan vermengen met nieuwe teelaarde? Of gezien de beperkte ophooghoogte, eerst grond aanvoeren en dan omfrezen? Ik kan via een vriend aan enkele aanhangwagens gezeefde potgrond komen. Dit lijkt me een goede start, of is dit een heel slecht idee?

Bedankt voor de suggesties !

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 13 april 2020 - 12:03
leerling

Leerling

Zelf niet zo'n beste ervaring met aangevoerde grond. Hier is die aangevoerd na grondwerken waarbij heel veel rotzooi uit de grond is gehaald en waarbij we ook een paar zieke bomen hebben laten verwijderen.

Op zich was die grond waarschijnlijk wel van goede kwaliteit (zwarte aarde gemengd met compost, zonder steentjes erin), maar er zaten/zitten ontzettend veel onkruidzaden in, zodat het al een paar jaar een constant gevecht is om dat onder controle te krijgen (vooral kweekgras en schapenzuring zijn hier sedertdien een pest).
maandag 13 april 2020 - 14:29
Patrikc

Patrikc

Herhaalde teelt en oogst leidt niet tot verlagen van het grondniveau hoor. Ik zie geen reden tot ophogen, daar haal je je alleen maar problemen mee op de hals.
maandag 13 april 2020 - 16:26
pplakke

Pplakke

Als die prei goed groeid zullen de fruitbomen het ook wel doen. Het kan zo maar zijn door daar te gaan rijden met zware wagens. Dat je de boel verdicht en net het tegenovergestelde krijgt van wat je wil.
maandag 13 april 2020 - 18:28
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik ben het met bovenstaande reacties eens.

Niet ophogen want dat leidt alleen maar tot problemen. De grond is goed anders zou de vorige bewoonster op die plek nooit een moestuin hebben gehad. Het is beter om met het niveauverschil te leren leven dan dat je allerlei problemen op de hals gaat halen.

Mogelijke problemen: je krijgt slechte grond geleverd (grondhandel is net zo iets als handel in tweedehandsauto's), grond zit vol met onkruidzaden, je zult die 24 kuub met de kruiwagen meten aanbrengen want zware machines verdichten de grond wat onherroepelijk leidt tot drainage problemen, je krijgt drainageproblemen doordat je met 2 grondsoorten zit etc.

Kortom: niet doen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 april 2020 - 06:09
dannygooye18

Dannygooye18

Patrikc ophogen levert problemen? Wat voor problemen dan?
ophogen kan juist goed zijn, bijvoorbeeld bij erg hoge waterstand.
dinsdag 24 januari 2023 - 12:41
dannygooye18

Tekst aangepast

Dannygooye18

Als je gewoon zonder in je aarde te lopen en rijden netjes grond en compost aanbrengt, bijvoorbeeld met een kruiwagen, kun je prima ophogen. Ophogen doe je ook met moestuinbakken. Welke erg fijn werken omdat je beter zicht hebt op wat je in welk vak hebt staan en je ook wat minder diep hoeft te bukken. Planten verzuipen gebeurt ook minder snel omdat ze hoger staan. Aanbrengen van een mulch-laag helpt om voldoende vocht vast te houden. Mulch wordt daarbij ook nog eens door het bodemleven langzaam de grond in gewerkt waardoor je een organisch rijke grond krijgt. Daar hoef je verder niets voor te doen.
Het is zelfs beter voor je plantjes zeker bij hoog grondwater immers de wortels van plantjes moeten niet in water staan daar gaan ze van verstikken.
Een moestuin kan zeker na verloop van tijd inklinken. Zeker als er geen planten op groeien en de aarde open en bloot ligt
kan door regen de tuin inklinken na verloop van tijd. Soms ga je er ook toch even in staan om ergens bij te kunnen en daardoor klinkt de moestuin(bak) nog meer in. Oudere generatie was daar allemaal nog niet zo mee bezig.
Gewoon bladeren en compost blijven aanbrengen elk jaar. Daar blijft je grond mooi luchtig en open van en krijgt het die mooie humus.
Een organisch rijke bodem is niet alleen goed voor de groei van je plantjes maar ook voor een goede waterhuishouding: het voert overtollig water beter af en houd vocht vast.
dinsdag 24 januari 2023 - 12:49
dries944

Dries944

ik heb de tuin achteraan ook opgehoogd omwille cvan de erg natte grond. Da doe je best met de kruiwagen en zeker niet met zware machines. OOK veel compost aangebracht en ingefreesd. Alleen maar voordelen met groencompost!
Als de tuin erg nat is nu best wachten tot het wat droger is om te beginnen met ophogen. Hoe natter hoe meer kans op verdichting!

Grond ophogen vlak bij bomen is natuurlijk een no-go. Zo krijgen de bomen geen zuurstof meer en takelen ze langzaam af!

Blote grond altijd bedekken met een mulchlaag,zoals dit in een bos ook gebeurd.

dinsdag 24 januari 2023 - 23:37
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Waarom wil je eigenlijk ophogen? Wij hebben een aflopend perceel waar niveaus in komen, ik vind dat visueel ook mooier ivm ophogen. Wij moeten zelfs afgraven.

Heb je waterproblemen of andere?
donderdag 23 februari 2023 - 23:05
Thomas Rillaerts

Thomas Rillaerts

Waarom wil je eigenlijk ophogen? Wij hebben een aflopend perceel waar niveaus in komen, ik vind dat visueel ook mooier ivm ophogen. Wij moeten zelfs afgraven. Heb je waterproblemen of andere?


Het was zijwaarts licht aflopend, niet naar achteren toe. En dat in een verder totaal vlak Kempens tuingebied. Dus niet echt om van een heuvellandschap of grotere niveauverschillen te spreken. Het verschil tussen linkerkant en rechterkant was een 20 tot 30 cm, dus dat leek eerder fout dan een stijlkeuze of passend in de streek.

Ter info: Deze post was drie jaar geleden. Inmiddels drie jaar verder dus veel veranderd. Eerst schutting, palen en verharding verwijderd. Dan uiteindelijk alles gefreesd en manueel wat gelijk getrokken met kruiwagen en hark. Niet perfect gelukt, maar wel gelijker. Dan fruitbomen, bessenstruiken en een gemengde haag geplant, een kleinere moestuin gezet en verder (lang) gras ingezaaid. Foto van vlak voor een tuinfeest vorige zomer.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 24 februari 2023 - 10:40
dannygooye18

Dannygooye18

Mooi geworden zeg!!
zaterdag 4 maart 2023 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon