menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuingereedschap benzine

Ga naar meest recente reactie

Jerremaister

Tekst aangepast

Jerremaister

Hallo

Na enkele jaren "klungelen" met bijeengezocht benzine tuingereedschap: bosmaaier, heggenschaar en bladblazer, wordt het tijd om goed gereedschap aan te kopen.

Particulier gebruik: beukhaag van ongeveer 125 meter (moet aan beide kanten gesnoeid worden). Servitude(weg) die met bosmaaier onderhouden moet worden (4m breed en 50 meter lang). Bos aan de achterkant waar wel wat bladeren af komen. Tuin wordt gemaaid met Mulchzitmaaier. ongeveer 1200 m².

Ik heb al heel wat rond gekeken en momenteel denk ik aan volgende types.

Bosmaaier Makita EM2600l
haagschaar Stihl HS45 60cm
Bladblazer Makita EB7660TH

Wat zijn jullie meningen omtrent deze toestellen?
Is het belangrijk om bij één merk te blijven? Heb de makita EM2600l vergeleken met de Stihl FS55r en dan lijkt de makita toch wel beter te zijn. De haagschaar van makita lijkt me overkill en ook te zwaar in handelen (slechte gewicht verdeling?) en de bladblazers van Stihl zijn voor particulier gebruik wel aan de hoge kant)

Alvast bedankt

mvg

Jerremaister
donderdag 2 april 2020 - 14:21
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Die servitudeweg kan je daar niet met de zitmaaier over ?

En voor de rest zou ik accu-gereedschap overwegen, Stihl, Husqvarna of Ego, eventueel een multitool. Je kan een uur werken met een accu, en ze laadt op een uur op, dus met twee accu’s werk je permanent. Geen gesleur meer met benzine en geen lawaai en geen uitlaatgassen in je gezicht ! Het opladen van de accu kost aan elektriciteit slechts een fractie van wat de benzine zou kosten. Ik wil niks anders meer.
donderdag 2 april 2020 - 16:09
Driez

Driez

Ik zou je ook aanraden om het accugereedschap eens te bekijken.
Ik heb een heggeschaar en kettingzaag van EGO, en nooit van mijn leven ga ik nog sukkelen met benzine. Maar idd, best twee accus's kopen dan.
vrijdag 3 april 2020 - 08:28
Jerremaister

Jerremaister

Allereerst bedankt voor de info.

Mischien denk ik inderdaad te old Skool over de Benzinegereedschappen en heb ik dit niet nodig.

De merken dat jullie aanhalen zijn inderdaad premium merken, maar ik heb gezien dat makita ook best veel (goed beoordeelde) accu Tuingereedschappen heeft. Omdat ik al enkele Accugereedschappen van makita heb en de accu's dus kunnen worden uitgewisseld lijkt het mij niet slecht om binnen dit merk te blijven?

Hebben jullie met makita ervaring en zeggen jullie van dit is een goede bosmaaier (met D-handvat) en heggenschaar (60cm en dubbelsnijdende messen)

Mvg

Jeroen
zaterdag 11 april 2020 - 14:48
Patrikc

Patrikc

Voor die tuinmachines heb je echt wel veel krachtigere batterijen nodig dan voor een schroefmachientje bvb.

Je hebt blijkbaar best een grote tuin, dan zou ik ik niet met dat hobby-materiaal beginnen.
zaterdag 11 april 2020 - 16:28
Jerremaister

Jerremaister

Dag,

Ik heb het niet over instapmodellen van makita.
Het zou gaan om volgende toestellen:

- Bossmaaier: Makita DUR368LZ Accu Bosmaaier D-greep 2 x 18 Volt = 36V.
https://www.makita.nl/artikel/dur368lz.html

- Heggenschaar: Makita DUH601Z 18V Accu Heggenschaar
https://www.makita.nl/artikel/duh601z.html

Momenteel krijg je bij elk toestel een gratis 5AH - 18V batterij waardoor ik op 4 5AH - 18V batterijen kom. Ik heb een dubbele accu lader dus kan deze 5AH batterijen (2X) op 45 minuten opladen. Ook hebben beide toestellen 5 jaar dealer garantie.

Uiteraard graag jullie feedback.
zaterdag 11 april 2020 - 22:43
Patrikc

Patrikc

De andere genoemde merken hebben batterijen van 36 tot 40 volt, en tot 10Ah, je probeert echt appels met erwtjes te vergelijken.
dinsdag 14 april 2020 - 08:15
Jerremaister

Jerremaister

Dag Patrick

Voor mij is de hele accu-tuingereedschapswereld nieuw.

Bv. Bij eggo, welk type bosmaaier en heggenschaar raad je dan aan? Of een ander merk?

Let wel, particuliere gebruik.

Alvast bedankt voor de reacties!
dinsdag 14 april 2020 - 10:20
rudi13

Rudi13

Ik gebruik ook 2 makita's tuinmachiene's maar dan van 36 volt .Ik heb hier een multitool van in gebruik en een vaste heggenschaar. In het geval van een heggenschaar is het inderdaad het beste van met dubbelgesneden messen te werken omdat je het verschil toch wel voelt. Ik heb ook twee batterijen hiervoor en tegen dat de ene leeg is , is de andere opgeladen wat maakt dat ik voordurend kan doorwerken en mijn tuin is 2185 m². Eigenlijk ben ik wel best tevreden van de batterij aangedreven machiene's.
dinsdag 14 april 2020 - 15:12
Driez

Driez

Ik werk met EGO, batterij 5AH en 56 volt.
Een dikke 100m beukenhaag, 50 m laurier en 50m gemengd.
Voor de kettingzaag zijn eiken en dennen tot 50 cm diameter vlot doenbaar.
Ik heb maar één batterij, wel met snellader. Ik ga toch om het half uur iets drinken, of de zaag heeft olie nodig etc... Tegen dat ik klaar ben is die batterij ook weer klaar.
woensdag 15 april 2020 - 09:27
pplakke

Pplakke

Ik heb een Ego multitool met haagschaar opzetstuk deze kit denk ik https://www.gideonse.nl/ego-ph1400-hta2000-multitool-set-mht2000e?gclid=EAIaIQobChMIq9r-urzq6AIV1OF3Ch2WZAzUEAQYBSABEgKURfD_BwE . Nu ik kan daar niets verkeerd van zeggen. Er bestaan filmpjes als je wil zien wat dit kan, eigenlijk hetzelfde als benzine toestellen. https://www.youtube.com/watch?v=du6uEjroaBs
Het grote verschil met benzine toestellen zit hem vooral in dat accu toestellen stiller zijn en niet trillen.

Nu wat wel een nadeel is is de prijs, accu is veel duurder. Neem nu dit toestel daar zitten vele opzetstukken bij. Vrij licht gewichtige motor en kost minder dan 200 euro, neem je de Ego dan ga je over de 1000 euro. https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin-en-buitenleven/tuingereedschap/grastrimmers-en-zeisen/elektrische-gazontrimmers/1837840-guede-benzine-multifunctioneel-tuingereedschap-4-in-1-gps-1000-2-takt.htm Het is maar wat je er wil aan geven. Als je voorgemengde 2 takt benzine koopt hoef je niet te mengen en is zo een toestel zeker met die prijs ook wel een goede koop denk ik. Al weet ik natuurlijk niet hoe goed dit merk is. Je hebt ook nog Stihl multitool die staan bekend om kwaliteit maar ook weer duurder.
woensdag 15 april 2020 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon