menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laag goede grond & algemene tips

Plankondrums

Plankondrums

Ik ga tegen komende zomer eindelijk een fatsoenlijke tuin hebben (er komt binnenkort een grondwerker) waardoor ik kan beginnen tuinieren. Ik hoop hier af en toe tips te kunnen vinden. Momenteel heb ik al een concrete vraag. De grondwerker gaat een laag deftige grond achterlaten, maar er zijn ook nog andere plekjes, namelijk een gemetste plantenbak en een 'border' in ons terras ingewerkt. De grond die hier in zit is wel zwarte grond, maar intussen mogelijk niet meer goed... hoeveel grond kan ik hier best 'uitscheppen' en vervangen? de gemetste bak is een halve meter hoog ongeveer. Ik dacht dit voornamelijk voor kruiden te gebruiken...


alvast bedankt!
maandag 30 maart 2020 - 19:01
SandraS

SandraS

Hoi
Ik denk gewoon een flinke laag, 30 cm, lekkere verse potgrond erin en vullen maar....succes!
maandag 30 maart 2020 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

De meeste potgrond die je in tuincentra kunt kopen is matig van kwaliteit. Professionele kwekers zullen zulk soort potgrond dan ook nooit gebruiken voor de opkweek van planten.

De ergste meuk die je kunt bedenken is 'bemeste tuinaarde', nooit kopen (het is niet voor niets zo goedkoop).

Kruiden hebben in de regel niet al te rijke grond nodig. Als de zwarte grond (is iets anders als 'potgrond') er fatsoenlijk uitziet dan is verbeteren van de grond niet nodig.

Zwarte grond (aarde, dus geen potgrond) kan in de regel niet bederven.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 maart 2020 - 06:48
Plankondrums

Plankondrums

er zit inderdaad nog wel gewone zwarte grond in, maar deze zit na enkele jaren vol onkruid. In de gemetste bak is nogal wat grond uit gehaald door het verwijderen van de oude planten dus hier kan ik best wat toevoegen... Maar jij raadt dan aan ergens aarde te zoeken ipv potgrond?
dinsdag 31 maart 2020 - 15:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon