menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Netels in weide

Lavaqueresse

Lavaqueresse

Beste forumgebruikers

Ik heb een buitenverblijf gekocht in Noord Frankrijk ( Lavaqueresse) met leemgrond.
Op de bijhorende weide ( 1.3 ha) staan paarden van een local, maar er staan meer netels en distels dan gras. Hoe kan ik die best vernietigen.

de weide is glooiend en er is ook een waterbron in, en een riviertje erlangs.

mvg

koen
woensdag 1 januari 2020 - 21:38
charelke

Tekst aangepast

Charelke

Patatten op zetten zou ik zeggen maar als je die netels en distels telkens kort houd, afkapt , verminderen die wel; je kan ze ook afdekken met grondzeil (bache) dan kan er geen zon meer aan en stopt met groeien. netels en distels zaad zit dat ook niet in de uitwerpselen van paarden via het voer?
groeten
Charelke
zaterdag 25 januari 2020 - 16:04
leerling

Leerling

Wat wil je met die weide doen? Blijven aanbieden als paardeweide?

Mocht je aan gif spuiten denken: glyfosaat mag ook in Frankrijk niet meer worden gebruikt.
Met water in de buurt is het sowieso geen goed idee om gif te gebruiken. Veel herbiciden zijn nefast voor insecten (waarvan de populatie overal ter wereld nu al schrikbarend achteruit gaat) en voor heel wat waterleven (dat mee aan de bron ligt van hele voedselketens).

Wat is de situatie in de aangrenzende percelen?
Mag je langs daar een constante aanvoer verwachten van nieuw zaad?
Of hebben zij eerder last van de aanvoer vanuit jouw perceel?
Hoe pakken je buren het aan?

Een aantal distels zijn tweejarige planten. Het jaar dat ze ontkiemen maken ze wortels en een bladrozet. Het tweede jaar komen ze in bloei en vormen ze zaden die een paar jaar kiemkrachtig blijven.
Voorkomen dat ze zich uitzaaien helpt dus al enorm.

Volgens https://www.galmaarden.be/leefmilieu/bestrijding-van-distels.aspx kan je er een uitputtingsslag van maken door op de juiste tijdstippen te maaien. Let wel dat de tijdstippen die daar opgegeven zijn, gebaseerd zijn op groei- en bloeiperiodes in Nederland. En op de distels die daar groeien.
Ook uitkijken wat je doet met het maaisel. Zelfs als de bloemen nog geen zaad hadden toen je ze maaide, kunnen ze nadien nog zaden ontwikkelen.

Zeker in een jong stadium, worden niet-giftige distels graag gegeten door geiten, pony's, schapen, ezels...
Als paarden de jonge distels niet lusten, kan je misschien andere dieren bij de paarden zetten?

Sommige distels hebben flink wat zon nodig. In de schaduw van bomen en struiken hebben ze het lastig. Misschien kan je op die wei wat bomen planten, of wat C-vormige hagen (met de rugzijde naar het zuiden)? De dieren die er grazen gaan alvast mee profiteren van die schaduw.
Wel nakijken welke bomen en/of hagen je plant. Op bv. https://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_giftige_planten vind je een lijst van planten die giftig zijn voor paarden.

Netels groeien graag op stikstofrijke gronden.
Regelmatig maaien en maaisel afvoeren zal ook die planten uitputten en daardoor doen verdwijnen.
zondag 26 januari 2020 - 00:54
Lavaqueresse

Lavaqueresse

Bedankt voor de reacties

Het probleem met maaien op de juiste tijden is dat we slechts één weekend per maand daar zijn.

Maaien en afvoeren is ook niet de meest voor de hand liggende methode, ik heb wel een tractor staan en ben van plan een klepelmaaier ervoor te kopen, maar een klepelmaaier met opvangbak kost een rib uit mijn lijf. Ideaal zou een diersoort zijn die netels lust, maar die zijn dun gezaaid vrees ik.

Sproeimiddelen zijn ook niet direct mijn favoriete oplossing.

een bache leggen is geen optie, ik denk dat er 4000 m2 netels staan, veel bachkes nodig!

de distels zijn eerder in de minderheid , enkel in de tuin ( 1500 M2) staan er redelijk veel , maar die kunnen we wel uitsteken et de hand.

boven in de weide staan veel bomen, en daar staat minder "onkruid" dus bomen planten zal de oplossing worden denk ik

mvg
koen
zaterdag 8 februari 2020 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon