menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bomen met blote wortel

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

goedemorgen allemaal .

ik heb (een misschien stomme vraag) , ik heb vorige week een amelanchier Ballerina en een Sierprunus treurvorm (Prunus Kiku Shidare Zakura) geplant met blote wortel. Normaal heb ik altijd planten in pot . Hoe vaak geef ik deze water? En in de winter gewoon blijven water geven?

groetjes Vicky.
zaterdag 23 november 2019 - 08:07
Patrikc

Patrikc

Die moet je pas volgende lente en zomer water geven, en dan nog alleen als we met zware droogte te kampen zouden krijgen.
zaterdag 23 november 2019 - 08:12
WiPe

WiPe

Je geeft die water bij het aanplanten. Daardoor gaat de grond beter aansluiten tussen de wortels. Holtes zullen op die manier dichtslibben. Verder geef je vanaf het voorjaar water wanneer het een paar dagen droog is. Daarvoor maak je een kleine opstaande rand zodat het water door de kluit moet trekken en niet kan wegspoelen. Wacht vooral niet met water geven tot het extreem droog is. Wanneer het blad begint te verdrogen is het te laat.

Zorg er ook en vooral voor dat de bovenste wortels maar net onder de grond zitten. 1 à 2 cm boven de bovenste wortels is voldoende; meer is erg slecht.
zaterdag 23 november 2019 - 08:57
molleke32

Molleke32

dank voor jullie antwoord. ik heb inderdaad bij aanplanten voldoende water gegeven. En een gietrand gelaten. nu wou ik er wat compost rond doen maar dan komt het echt veel hoger dan die 2 cm die u vermeld. Beter niet doen dan?
zaterdag 23 november 2019 - 11:32
molleke32

Molleke32

De amelanchier

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 23 november 2019 - 11:34
molleke32

Molleke32

En de sierkers

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 23 november 2019 - 11:34
WiPe

WiPe

Je kan een dunne laag goed verteerde kompost geven.
zondag 24 november 2019 - 09:42
Polplastron

Polplastron

Je kan een dunne laag goed verteerde kompost geven.


Goed plan inderdaad! Op deze manier blijft de bodemvochtigheid gelijkmatiger. Bovendien zal compost zorgen voor een beter bodemleven wat onrechtstreeks leidt tot een gezondere boom.

Haal overigens na een jaar die boompalen maar weg hé!

Groetjes,
Pol
zondag 24 november 2019 - 12:42
molleke32

Molleke32

dank je wel allemaal. dan zal ik er wat compost rond doen. Wat de boompalen betreft hadden ze mij wijs gemaakt dat die enkele jaren moesten blijven staan omdat het hele dunne stammetjes zijn.. zo zie je maar weer..
maandag 25 november 2019 - 07:58
Polplastron

Polplastron

Dunne stammetjes hebben niets te maken met de boompalen hoor!
De palen dienen enkel om ervoor te zorgen dat de boom goed wortels kan vormen zonder dat deze constant gestoord worden door het bewegen van de boom. Na een jaar of zo heeft die boom echter wel voldoende grip (en zeker als het nog zo'n relatief jonge boompjes zijn).

Zelf kies ik meestal eerder voor één lange boompaal, maar de meningen hierover zijn verdeeld.

Het niet weghalen van de boompalen doet meestal meer schade dan goed; letterlijk want de boomband beschadigd vaak de schors en zeker als de boom wat meer begint te verbreden.

Veel succes!
Pol
maandag 25 november 2019 - 11:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon