menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mechanische haag-/heggenschaar

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Limburg vooruit (een medelid op dit forum) vermeldde onlangs dat hij(?) zo'n 3 uur nodig heeft om met een mechanische haagschaar een haag van zo'n 30 meter ligustrum te snoeien.
(Zie https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/67056/slanke-hoge-plantenstruiken)
Ik herinner me dat mijn grootvader zijn ligusterhaag ook zo snoeide.

Ik heb een hekel aan het lawaai van elektrische heggescharen.

Zijn mechanische heggescharen ook doenbaar voor weinig gespierde mensen?
Voor andere types hagen en struiken (beuk, taxus, meidoorn, sleedoorn, hulst)?
Dingen waar je best op let bij aankoop?
Tips bij gebruik?
Ander advies?
dinsdag 30 juli 2019 - 23:39
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Een mechanische haagschaar maakt meer lawaai dan een elektrische. Ik heb hoorbescherming op tijdens het werk.
Het gewicht van zon toestel ligt rond de 7kg.
Als je enkel die paar meter ligustrum hebt haal je best een elektrische.

Ik heb al bij elkaar zo'n 80 meter haag te doen en nog enkele laurierbollen van 3-4 meter doormeter. Ik ben niets met een elektrische.
woensdag 31 juli 2019 - 09:34
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb jaren getuinierd bij particulieren. Als vrouw kon ik het gewicht van de mechanische heggenschaar na een tijd niet meer dragen dus naar een elektrische gegaan. Nadeel is die draad waar je moet opletten en meesleuren.
woensdag 31 juli 2019 - 11:50
Patrikc

Patrikc

Alle respect voor de mensen die zo hun haag snoeien.

Maar als je dat niet gewoon bent, overbelasting van pols, elleboog en schouder, ik zou het maar bij die elektrische haagschaar houden.
Als die teveel lawaai maakt dan smeer je de messen misschien niet genoeg.
woensdag 31 juli 2019 - 11:50
Carib

Carib

Wat een vreemde discussie: volgens mij is hier sprake van spraakverwarring. Een mechanische haagschaar die 7 kg weegt en teveel lawaai maakt? Terwijl Leerling juist een hekel heeft aan lawaai? Wat wordt hier nu bedoeld met mechanisch? Het lijkt of leerling een gewone manuele snoeischaar bedoelt, die je met alleen handkracht bedient?
De gevraagde struiken snoeien lijkt me haast niet te doen met een handschaar. Ik snoei taxusbollen met een combi van handschaar en elektrisch. De topscheuten zijn simpelweg te taai om diep te snoeien met een gewone heggeschaar. Het rond snoeien gaat dan wel weer het mooist met een handheggeschaar.
Overigens, als je toch elektrisch overweegt, kijkt dan eens naar apparaten met een losse accu. Net een accumaaier gekocht voor een deel van ons gazon en een bosmaaier voor de bermen en slootranden. Dat lukt allebei met één acculading. En weinig herrie.
woensdag 31 juli 2019 - 12:47
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Moeilijk is het nu toch niet hé:

Manueel: zelf knippen
Elektrisch: op stroom of accu
Mechanisch: op 2tact meestal.
woensdag 31 juli 2019 - 13:10
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Manueel: zelf knippen Elektrisch: op stroom of accu Mechanisch: op 2tact meestal.


Vreemd; voor mij is mechanisch gewoon hetzelfde als "manueel" zoals overigens ook Carib al enigszins aangaf. Als ik bij Google "mechanische heggenschaar" intyp, krijg ik overigens als eerste x-aantal resultaten gewoon manueel bediende scharen.

Blijkbaar wordt de term "mechanisch" nogal te pas en te onpas gebruikt wat dus inderdaad leidt tot onduidelijkheid.

Misschien is het dan ook eenvoudiger om te spreken van
1) manueel
2) elektrisch (eventueel met accu)
3) benzine

't Is maar een voorstel ...

Grts,
Pol
woensdag 31 juli 2019 - 14:18
Pouketie01

Pouketie01

Ik bedoelde natuurlijk in plaats van mechanisch eentje op benzine!
woensdag 31 juli 2019 - 14:23
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik had ook verkeerd begrepen dat het ook over een manuele ging...
want mechanisch zijn ze uiteindelijk allemaal.

Misschien moet Leerling maar eens zeggen wat ze precies bedoelde...

woensdag 31 juli 2019 - 16:34
leerling

Leerling

Toen Limburg vooruit het over een mechanische haagschaar had, wist ik niet wat dat kon zijn.
Zoals Polplastron al aangaf, geeft Google bij die zoekterm manuele heggenscharen weer. En ook onder dit topic op dit forum verschijnen bij mij advertenties voor manuele heggeschaen.
Dat is ook wat mijn grootvader gebruikte.

Ik heb een elektrische heggenschaar en ik smeer de messen verschillende keren per scheerbeurt. Met naaimachineolie, boven een krant. Die krant gaat dan bij het restafval, al vraag ik me af of die eigenlijk niet bij het KGA (voor de Nederlanders: klein en gevaarlijk afval) moet. Maar ik hou gewoon niet van machines die kabaal maken.
Tuinieren is voor mij voor een groot deel buiten zijn en genieten van de natuurgeluiden. Het hindert me niet dat ik er langer over doe omdat ik iets manueel doe dat ook op een lawaaierige manier sneller kan.
Onze tuin zal nooit in de tuinblaadjes komen. Maar ik geniet van het leven dat er krioelt en van de kleine succesjes die het tuinieren oplevert.

De titel van het topic is duidelijk misleidend. Vragen om die titel te veranderen zou al jullie antwoorden verwarrend maken.

Ik ga een nieuw topic starten, met een titel die hopelijk wel de vraag dekt.

Alvast bedankt voor jullie reacties hier.
donderdag 1 augustus 2019 - 01:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon