menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Privacy doek en klimop

Ed88

Ed88

Hi,

In de achtertuin staat een tuin gaas hekwerk, met onderaan nog kleine Hedera Hibernica klimop.

Omdat de klimop nog laag is, hebben we nu geen privacy. Maar we willen het wel graag groen houden in de tuin en geen schutting.

Paar vragen:

Hoe lang duurt het voor de klimop het hekwerk van 1.80 meter hoog volledig dicht laat groeien? (staan 2 a 3 planten per meter)

Wat kan ik doen om tijdelijk snel privacy te creëren? Ik dacht aan Wind- en zichtbreeknet grijs 1,8 meter. Maar dit moeten we dan aan de buitenkant van het gaas hekwerk plaatsen neem ik aan? Omdat anders de klimop niet kan groeien door het gaas hek?

Dat laatste vind ik wel lastig, aangezien aan beide kanten de hedera in de tuin staat dus het doek eigenlijk bij de buren de kant tegen het hek moet en de andere kant bij een steegje is (en zo kapot te maken is dus)

Iemand die wat tips heeft hiervoor?

maandag 10 juni 2019 - 20:55
Tuinprins

Tuinprins

Daar zijn weinig tips voor.

Onder de juiste condities groeit klimop zeer snel en heeft binnen 3 à 4 jaar zeker de hoogte van 1.80 bereikt. Alleen heb je m.i. te weinig planten per strekkende meter gezet waardoor het zijwaartse dichtgroeien langer zal duren.

Klimop heeft hechtwortels dus kan in principe tegen een wind/ zichtnet omhoog groeien. Toch is dat echter af te raden omdat de hechting minder sterk is dan tegen bijv. een muur of betongaas. Heb al verschillende keren gezien dat klimop bij storm/zware onweersbui los kwam van het wind/zichtdoek.

Eventueel zou je nog wat extra klimop planten kunnen zetten tussen de planten die er nu al staan. Ander is het simpelweg geduld hebben.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 juni 2019 - 06:29
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En zet zo lang klimbonen. Kun je samen met de buren van eten.
dinsdag 11 juni 2019 - 13:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon