menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mezen

danielj

Danielj


beste ,
meerdere jaren heb ik mezen wonen in de tuin.
voor het ogenblik zijn zij hun jongen volop aan het voederen - binnenkort verlaten zij waarschijnlijk het nest(uitvliegen) ;
vraag : nog nooit zag ik ze "uitvliegen" // op welk tijdstip an de dag zou dit gebeuren ? kan mij iemand tips geven ?
beste groeten en dank bij voorbaat
danielj
maandag 7 mei 2007 - 18:32
hugo

Hugo

vanf het moment dat je de jongen af en toe voor het nestgat ziet verschijnen duurt het niet lang meer

groetjes
maandag 7 mei 2007 - 18:44
Esem

Tekst aangepast

Esem

Hugo het klopt maar ik ga er nog wat aan bijvoegen om nog een beter beeld te krijgen de het waar en wanneer uitvliegen van de jonge.
Om de kans te vergroten om mezen te zien uitvliegen, is het allereerst nuttig te bepalen wanneer de eieren uitgekomen zijn en de jongen dus geboren zijn. Zonder in de nestkast te kijken kan dit op de volgende manier bepaald worden:
- als het vrouwtje en mannetje beiden vaak met voer in de nestkast in gaan dan is dit voor jonge mezen
- als de mezen tot na acht uur 's avonds doorvoeren. Normaliter slaapt het vrouwtje rond die tijd al.
Op de 21 of 22 dag vanaf de geboorte vliegen de mezen normaal gesproken uit. Als jonge mezen geboren zijn op een zaterdag, dan zullen ze 3 weken later uitvliegen op vrijdag of zaterdag. Er zijn uitzonderingen bekend waarbij de jongen na 25 of 26 dagen pas uitvlogen. Jonge mezen zullen een dag of 3 voor uitvliegen al door de vliegopening naar buiten kijken. Mijn ervaring is dat de eerste mees de nestkast op eigen gelegenheid verlaat en niet door de ouders geroepen wordt. Zodra de eerste mees door de ouders ontdekt wordt, beginnen de ouders de andere jonge mezen te roepen. Het roepen van de ouders is dus een teken dat het uitvliegen begonnen is.

Gr Esem
maandag 7 mei 2007 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon