menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groententuin sproeien waterput

Ga naar meest recente reactie

Ken M

Ken M

Beste,
Heb enkele vraagjes ivm met onze waterput.
In de kelder hebben we een waterput met grondwater.
In de put bevind zich een dompelpomp en darm die op het terras uitkomt, die gebruik ik momenteel om gieters, emmers ed te vullen voor terrasplanten en te kuisen.
Graag zou ik de tuin willen sproeien met water uit onze waterput. Het probleem is dat de moestuin zich op 60 meter van de put bevind.
Nu had ik het idee om de darm aan te sluiten op een watertank en via deze tank het water te pompen naar een andere tank in de moestuin met behulp van een extra pomp.
Of direct een waterslang en pomp aan te sluiten op de tank.
Het hoogteverschil tussen begin en eindpunt bedraagt 3-4 meter.

De put zelf is vrij klein +-1000L (1mx1mx1m), dus een extra tank komt er zoiezo voor de opslag van water.

Is dit mogelijk? wat voor pomp heb je nodig? zijn er andere mogelijkheden?

Ken
zondag 10 december 2017 - 21:00
Patrikc

Patrikc

Gewoon een standaard pomp in de kelder zetten, je vindt ze van 50 tot 1000+ €. Misschien niet het lichtste model nemen gezien de afstand tot de tuin.
Een dikke leiding nemen om zo weinig mogelijk drukverlies te hebben.
2x pompen lijkt me zinloos.
zondag 10 december 2017 - 22:15
Dany

Dany

Ik pomp mijn regenput ook altijd over in een vat van 1000L die in onze moestuin staat op ongeveer 70 m afstand met een gewone dompelpomp, ik moet wel zeggen dat het niet rap gaat.
zondag 10 december 2017 - 22:27
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

ik moet wel zeggen dat het niet rap gaat


Dat is normaal want voor dat soort pompwerk is een dompelpomp eigenlijk niet geschikt.
Eerder zoiets https://www.hubo.be/nl/p/hydrofoorgroep-rvs-ring-1200w-powxg9565/830526.html

Ik pomp rechtstreeks naar 3 kraantjes in de tuin, op 40, 50 en 70 meter.

De drukleiding, minstens 3/4’, kost evenveel als de pomp.
zondag 10 december 2017 - 23:20
Ken M

Ken M

Bedankt voor de reactie Patrick en Dany.

Patrick, wat denk je van deze pomp? Hier zou ik dan rechtstreeks de tuinslang kunnen op aansluiten, enkel weet ik niet of het voldoende zou zijn voor de afstand moest ik het vat net buiten de kelder zetten.

https://www.kaercher.com/be/home-garden/pompen/bewateringspompen/bp-2-garden-set-plus-16453620.html

Of het kan dus ook wat Dany zegt, vat in de moestuin zetten en deze vullen met de dompelpomp uit de put, dat het lang duurt vind ik op zich geen probleem.

Dany, heb jij op het vat nog een extra pomp staan voor de tuinslang want ik veronderstel dat anders de druk niet hoog genoeg is om te sproeien?
Wat voor darm gebruik je best? Heb al wat gezocht en blijbaar is de pomp niet het duurste in aankoop maar wel de darm.

Ken





maandag 11 december 2017 - 02:51
Dany

Dany

Bij mij is dat heel primitief, onze moestuin ligt ongeveer 70 à 80m van ons huis en vroeger pompten wij het water uit de regenput met de hand over in gieters maar dan hebben we een vat van 1000L aangeschaft en aan gezien ik al een dompelpomp had vullen we nu het vat op die manier. Op dat vat staat een kraan en zo vullen we de gieters terug alleen moeten we nu niet zo ver lopen met de gieters.
Het vat vullen duurt wel enkele uren maar ik laat het nooit volledig leeg komen.
maandag 11 december 2017 - 09:51
Carib

Carib

Wij besproeien af en toe de tuin met slootwater. De afstand tussen sloot en het einde van onze tuin is 150 meter. Met behulp van een kleine pomp (weet niet precies welk soort, maar geen dompelpomp) kunnen drie grote zwenksproeiers tegelijk worden bediend. We gebruiken daarvoor extra dikke slangen (30mm??). De afstand van 60 meter hoeft dus geen enkel probleem te zijn om rechtstreeks vanuit de waterput te kunnen sproeien, mits je de juiste pomp neemt.
maandag 11 december 2017 - 13:55
Patrikc

Patrikc

Dany, dat is niet primitief, dat is low-tech en duurzaam
Daarentegen, voor het pompen kan je beter een aangepaste technologie gebruiken, een andere pomp dus, je verdient de aankoopprijs terug in minder electriciteitsverbruik.

Ken, dat pompje dat je voorstelt is te licht, dan moet je binnen dat merk eerder naar de BP4 of BP5 gaan. Let op het prijsverschil met de pomp waarvan ik hierboven spreek...
De pomp die je voorstelt heeft ook geen drukschakelaar.

Met de juiste pomp kan je direct beregenen uit de drukleiding, ook op 70 meter afstand, tenminste als je de drukleiding dik genoeg neemt
maandag 11 december 2017 - 13:59
Ken M

Ken M

Bedankt allen

Misschien een dom vraagje, maar wat is het verschil met een tuinpomp en hydrofoorgroep?
Patrick, voor de pomp die je voorstelt, kan ik daar rechtstreeks een tuinslang op aansluiten of is die enkel bedoeld om over te pompen naar ander vat?

Ken
maandag 11 december 2017 - 14:28
Patrikc

Patrikc

domme vragen bestaan niet...

een hydrofoorgroep is een (tuin)pomp + een drukvat.
een tuinpomp is gewoon een marketingterm

Ik vermoed dat er bij de pomp wel een koppelstuk zal bijgeleverd zijn om een tuinslang te kunnen aansluiten, maar over die afstand zou ik niet met een tuinslang werken maar met een PE-leiding, in de volksmond nog vaak 'socarex' genoemd'.

bvb in mijn geval: regenput ligt buiten, aanzuigleiding gaat naar de pomp die in de kelder staat. Vandaar vertrekt de drukleiding terug naar buiten, het is een ondergrondse 3/4' PE-leiding.
Na 40 meter maak ik met een T-stuk een aftakking naar een kraantje, na 60 meter nog eens, en na 70 meter gewoon eindigen op een kraantje.
Tenzij het vriest volstaat het om de kraan te openen en er is water...

Voor de nodige koppelstukken laat je je best adviseren in de doe-het-zelf zaak, of bvb bij een sanitaire groothandel als je die in je buurt hebt. Het is allemaal maar in elkaar te puzzelen, een kleine investering + een beetje werk en daarna levenslang moeiteloos water in de tuin.
maandag 11 december 2017 - 15:01
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Bedankt Patrick,
Ik denk dat ik je raad ga opvolgen en de pomp die je voorstelde(of gelijkaardig model) aanschaffen.
Bedankt ook voor het idee om een kraantje te plaatsen in de moestuin, lijkt me zeer praktisch.

Nu heb ik eventjes wat zitten rommelen in de kelder en heb nog wat PE darm gevonden.
Ik denk dat deze gebruikt is geweest voor de aansluiting van een leidingwater kraantje in een ander deel van de tuin.
Dit staat er op de darm;

PE-32-20X2'8-1'0-88

Kan deze gebruikt worden als drukleiding naar het kraantje?

Ken

Wou ik nog even toevoegen: Kan de leiding direct ingegraven worden of moet er een soort bescherming rond? (de leiding zal ook onder de oprit lopen 4m)
maandag 11 december 2017 - 18:41
Patrikc

Patrikc

Die PE-leiding is prima en mag zo in de grond.
maandag 11 december 2017 - 20:09
Ken M

Ken M

Ok perfect!
Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes
dinsdag 12 december 2017 - 00:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon