menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelietjes van dalen of meiklokjes - Convallaria majalis: wat plant ik daarnaast?

gerdadem11

Gerdadem11

Verleden jaar kochten wij een huisje met een zonnige wel zeer onderhoudsvriendelijke tuin die eigenlijk vol stond met rhodondenderons, berken, hulst, taxus maar ook geurige bomen zoals bosazalea, jasmijn. Er was enkel een wandelpad tussendoor waar de vorige eigenaar dagelijks de kolenassen op had uitgegoten. De rest is een zeer
Nu voor het eerste voorjaar hier zien wij overal zevenblad opkomen en daarnaast ongeloofelijk veel meiklokjes.... In totaal hebben wij waarschijnlijk enkel een 4m² grond waar geen meiklokje opkomt. Gezien ik graag groenten kweek en dit verleden jaar nog in containers deed maar nu in volle grond wil boeren stel ik mij de vraag wat ik wel mag zaaien of planten. Meiklokjes, alle delen zijn giftig. Ik heb nu ongeveer 1m² grond proberen om te keren en de meeste wortels en vertakkingen van de meiklokjes op die plaats verwijderd.
1/ Verleden jaar bij de verhuis had ik enkele bessenplanten (framboos, zwarte bes) mee en plantte die op een zonnige plaats maar die staan nu in het midden van deze meiklokjes.
Mogen die bessen gegeten worden?
2/ Het zevenblad die rond deze meiklokjes groeit en waar wij normaal gezien soep van maken of integreren in maaltijden; mag dit zevenblad nog genuttigd worden? Idem met de daslook (ik kan wel degelijk het verschil maken tussen daslook en meiklokjes)
3/ Welke groenten mogen gezaaid worden rond deze meiklokjes. Is er een bepaalde afstand nodig? Ik vermoed dat geen wortelgroenten mogen gezaaid worden, maar wat met bijvoorbeeld tomaten, erwten of bonen waarvan plots blijkt dat zij omgeven zijn met deze Lelietjes van Dalen?
Kortom..... hoe zit het eigenlijk met het buurschap van deze meiklokjes met groenten?
Een antwoord is zeer geapprecieerd.
donderdag 30 maart 2017 - 13:49
deHaan

DeHaan

Eetbare planten en eetbare plantendelen die tussen De Convallaria staan kan je gewoon eten, ook de ondergrondse eetbare delen.
donderdag 30 maart 2017 - 14:02
gerdadem11

Gerdadem11

Aan DeHaan .... Héél erg bedankt voor je reactie. Ik ga meteen aan de slag!
donderdag 30 maart 2017 - 14:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon