menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border kleigrond

Ga naar meest recente reactie

britt85

Britt85

Het lukt mij niet om iets van mijn border te maken. Heb niet echt groene vingers dus onderhoudsvriendelijk heeft wel de voorkeur. Om de grond te verbeteren heb ik voeding gehaald maar nog niet verwerkt.
Voor het hekwerk is steeds het advies om daar Jasmijn te laten groeien. De twee struikjes zijn clematis die wel bloemen hebben gegeven maar wat verder niet veel doet. Het boompje is een sering die er uit gaat.

Wat ik mis in de tuin is eigenlijk een boom, voor de sfeer, het spelen met het licht, en voor de schaduw. Ik kom dan uit op Catalpa e.d. Die wil ik graag in de voortuin gaan planten die voornamelijk uit grind bestaat maar in de achtertuin liefst een wat sfeervoller iets met een wat mooiere vorm, met takken.

In de potten zitten nu Dipladenia's waar ik enorm veel plezier van heb. Ik hou van de bloemen en de rust die ze uitstralen. De winter komt er nu aan dus zou ik ook graag advies krijgen wat een mooie opvolger zou zijn in de potten.

Heel graag advies.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 17 september 2016 - 11:05
sophora

Sophora

Zet een mooie klimroos die niet te hoog wordt tegen de draad.
In de winter iets in potten laten staan is om problemen vragen of het zou moeten Buxus zijn.
zondag 18 september 2016 - 09:16
Tuinprins

Tuinprins

Enkele overdenkingen:

== Wat voor soort jasmijn zou er tegen dat hek moeten komen en van wie komt dat 'advies'?

== Wat voor soort Catalpa wil je planten? Een bolcatalpa is niet geschikt om te spelen met licht en een 'gewone' Catalpa wordt voor de meeste tuinen veel te groot.

== Je bent nooit te oud om groene vingers te ontwikkelen.

== Het bovenstaande plantvak schat ik op 4 meter bij 1.20 meter. Je kunt dit zo beplanten dat je er relatief weinig werk aan hebt (onderhoudsarm/vriendelijk schijnt tegenwoordig het toverwoord te zijn als het om de tuin gaat).

==Dat bovenstaand plantvak visueel niet werkt komt doordat er veel te weinig planten in staan.

== Wat voor voeding heb je gehaald maar nog niet verwerkt?

== Hoeveel zon krijgt dat plantvak?

== Op wat voor soort grond tuinier je?


Gegroet, de tuinprins

zondag 18 september 2016 - 10:43
deHaan

DeHaan

Kleigrond is in basis goede grond , het werkt alleen niet zo prettig.
Vol planten zetten is in mijn ogen onderhouidsvriendelijk.
maandag 19 september 2016 - 17:58
Pouketie01

Pouketie01

Groenblijvende struiken voor in potten
Deze groep struiken vormen de basis voor een aantrekkelijk terras. Door de duidelijke structuur bepalen zij de vorm van de plantengroep. Omdat we hier te maken hebben met struiken die hun blad in de winter behouden, moet er bij erg droog weer wel af en toe water gegeven worden. Door het blad wordt zuurstof verdampt waardoor, zeker bij een droge en schrale oostenwind, de potgrond snel uitdroogt. Maar het is aan te bevelen om regelmatig te controleren of de potgrond voldoende vochtig is. Zeker als de plant net zo groot, of groter is dan de pot waarin hij staat. In een dergelijk geval zal ook regenwater niet snel de aarde in de pot bereiken. Er zijn veel struiken die in de winter hun blad behouden. Voor in pot moeten we kiezen voor kleinere soorten of soorten die goed gesnoeid kunnen worden. Mooie terrasplanten zijn:
Buxus sempervirens, Palmboom
Euonymus fortunei "Emerald Gaiety", Kardinaalshoed (bontbladig)
Hebe "Emerald Green", Struikveronica (niet bloeiend)
Hebe "Pascal", Struikveronica (in de winter donkerrood blad!)
Pieris japonica
Skimmia japonica "Kew White" (witte vruchten)
Skimmia japonica "Rubella" (rode vruchten)

Groenblijvende- en/of bloeiende vaste planten voor in potten
In de categorie vaste planten hebben we het over het assortiment dat in de winter zeer geschikt is om op de tuintafel te plaatsen. Ook kunnen hiermee balkonbakken en hanging-baskets beplant worden. Kies in het laatste geval wel voor minimaal één hangende soort. Mooie vaste planten zijn:
Cyclamen coum, Cyclaam
Erica carnea "Myretoun Ruby", Winterheide (deze soort groeit in elke grond)
Gaultheria procumbens, Bergthee
Hedera helix, Klimop (hangplant, voor in balkonbakken of langs de rand van grote potten)
Viola, Winterviolen (bij vorst lijkt het met ze gedaan, maar zodra de dooi intreedt zie je de violen weer rechtop komen!)
dinsdag 20 september 2016 - 18:31
britt85

Britt85

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nieuw op het forum en ik weet niet of dit de manier is om te antwoorden.

Het is heel fijn om een overzichtje te hebben van planten voor de potten Poeketie!

En Tuinprins: om je vragen te beantwoorden:

- Toscaanse Jasmijn en dat advies komt van vrijwel iedere tuincentrum medewerker die ik heb gesproken

- Een Nana. Die is dan niet voor de achtertuin op de foto's maar de bedoeling is om er twee te planten in de voortuin

- Ik ben toch bang dat het in mijn geval vrij hopeloos is

- De afmetingen kloppen helemaal, 4,5 x 1.25. Dat is inderdaad het plan maar ook dat overzie ik gewoonweg niet.


- De planten die er in stonden heb ik er uit gehaald, al 2x omdat het een rommeltje blijft

- De voeding was Vivimus met nog iets maar dat weet ik niet meer

- De zon staat er bijna de hele dag op

- Kleigrond



woensdag 21 september 2016 - 20:52
Pouketie01

Pouketie01

Graag gedaan Britt85
woensdag 21 september 2016 - 20:59
Tuinprins

Tuinprins

Tja, die Hebe Pascal is echt een goede optie als je in Zuid Frankrijk woont maar is niet geschikt voor de Lage Landen. Kan slecht tegen matige vorst (vooral in pot: extra gevoelig voor vorst) en als de winter nat is dan zit de plant onder de bladvlekken.

Skimmia japonica Rubella heeft geen rode vruchten.

Als ik iets in een pot zou zetten voor de winter dan zou het waarschijnlijk een bolvorm van Ilex crenata zijn of eventueel een Skimmia. Die Ilex is weinig gevoelig voor ziektes en plagen en dat kan je van Buxus tegenwoordig niet meer zeggen (Cylindrocladium, buxusmot). Na de winter zou ik de Ilex crenata dan in de tuin zetten.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 21 september 2016 - 21:03
Tuinprins

Tuinprins

Terwijl ik bovenstaand verhaal aan het typen was, plaatste jij jouw bijdrage waar ik nu op reageer.

== Toscaanse jasmijn is matig winterhard in de Lage Landen. Op een zeer beschutte plek wil die de winter nog wel overleven maar vaak is het huilen met de pet op. Ik vermoed dat ze er in de diverse tuincentra nog voldoende voorradig hadden. Er zijn voor onze contreien maar een klein aantal wintergroene klimplanten echt geschikt. Klimop/hedera is er daar een van maar niet iedereen is er gecharmeerd van en je moet die redelijk vaak snoeien anders overwoekert de plant de hele schutting. Je zit vermoedelijk met de privacy maar misschien moet je afstappen van het idee dat de klimplant wintergroen moet zijn.

== Die bolcatalpa ('Nana') is op zich geen verkeerde boom maar zij is wel wat stijfjes en 'spelen met licht' is aan haar niet besteed.

== De toevoeging van Vivimus is prima . Het begin van de groene vingers zie ik al!

== Het is beter om meerdere planten van een soort bij elkaar te zetten. Planten bijten elkaar niet en het is geen ramp als ze elkaar raken. Als je planten zover uit elkaar zet als op bovenstaande foto dan ziet het er inderdaad rommelig uit. Wat grotere groepjes geven meer eenheid. Kies planten die tegen kleigrond en volle zon kunnen. Aan de voorzijde zou je bijvoorbeeld 3 x roodbladige Heuchera kunnen zetten. Daarachter een bol- of pyramidevorm van Ilex crenata. Naast de Heuchera's aan de voorzijde een tuingeranium (3 of 5 maal) die in het midden van de zomer bloeit. Plaats is er zeker ook nog voor Liatris spicata (5 maal) en een niet al te hoog wordende Crocosmia. Ruim aan de voorzijde ook nog wat plek in voor lage eenjarige zomerbloeiers. In het midden is achter plaats voor een groenblijvende struik zoals een Photinia (eventueel op stam) of Prunus lusitanica (dient een paar maal per jaar in vorm gesnoeid te worden). Verder zou ik er zeker nog een siergras inzetten bijv een niet al te hoge vorm van Miscanthus (Yakushima Dwarf) of Pennisetum. Zo, het begin is er ...



Gegroet, de tuinprins





woensdag 21 september 2016 - 21:37
britt85

Britt85

Alweer bedankt Tuinprins!

- dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Op zich hoeft de plant niet groenblijvend te zijn. Suggesties?

- en dit is helemaal iets waar ik niet over heb nagedacht. Vanaf de buitenkant is het een prachtig gezicht maar binnen in huis wordt het inderdaad misschien een heel donker vlak. Toch zou ik graag twee bomen plaatsen zodat het gebouw waar ik op uit kijk achter die bomen valt.

- haha, dat is heet positief hoor. Het hele tuingebeuren is nog steeds hogere wiskunde voor me

ik ga de planten die je hebt voorgesteld opzoeken.
donderdag 22 september 2016 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon