menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plan clematis combinatie

Ga naar meest recente reactie

Oriana_VV

Oriana_VV

Dag lieve tuinvrienden

Ik ben dol op blauw en heb stilaan al heel wat aangeplant. Nu heb ik hier een rijtje leibomen staan met daartussen steunpalen. Nu was het plan om op pakweg een halve meter hoogte een lang draadwerk (zo van die grootruitige groene draad) tussen de bomen te spannen met behulp van krammetjes in de paaltjes. Daar wilde ik graag klimmer onder planten. Denken jullie dat dat plan kan slagen?

Mijn eerste gedacht was om hier clematissen neer te zetten met blauwe bloemen. Ik dacht bijvoorbeeld al aan de Mrs Cholmondeley. Die waren lichtblauw als ik het goed kan zien (helaas nog niet live gezien in bloei). Nog andere aanraders? En is het mogelijk om deze clematis te combineren met een roos?
dinsdag 31 mei 2016 - 19:28
minouke

Minouke

De queen van de clematissen is voor mij 'Arabella' die is dit jaar al van begin mei in bloei, wordt wel niet zo hoog.http://www.tuinadvies.be/plantengids/54/clematis-integrifolia-arabella

Ook sterke en lange bloeiers zijn 'Etoile Violette' http://www.tuinadvies.be/plantengids/1390/clematis-viticella-etoile-violette en 'Polish Spirit'
woensdag 1 juni 2016 - 09:37
minouke

Minouke

VERVOLG:
http://www.tuinadvies.be/plantengids/53/clematis-viticella-polish-spirit

Clematissen en rozen gaan heel goed samen.

Groetjes
Chantal
woensdag 1 juni 2016 - 09:38
Oriana_VV

Oriana_VV

Dankjewel, daar kan ik alvast wat mee.
Ik ga er alleen aan moeten denken dat de planten ook wel tegen schaduw moeten kunnen. De echte zonnekloppers gaan aan mijn aangeboden plaatsje niet voldoende hebben vrees ik.

Is het trouwens toegelaten om extern te linken? Ik heb namelijk ergens een prachtige foto gezien, maar heb geen idee over welke planten het precies gaat.
woensdag 1 juni 2016 - 18:48
minouke

Minouke

je kan ook de foto kopiëren en hier dan plaatsen.
woensdag 1 juni 2016 - 18:53
Oriana_VV

Oriana_VV

Oké, ik heb net gevonden wat het moest zijn. Blijkt nu dat bij het downloaden van de foto de namen van de planten mee in de bestandsnaam zaten. Handig!

Het gaat om deze planten
Rosa charles de mills
https://www.google.be/search?q=rosa+charles+de+mills&biw=1137&bih=493&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjbt-Ss6YnNAhUqJsAKHdwDCRQQ_AUIBigA&dpr=1

Clematis prince charles
https://www.google.be/search?q=rosa+charles+de+mills&biw=1137&bih=493&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjbt-Ss6YnNAhUqJsAKHdwDCRQQ_AUIBigA&dpr=1#q=clematis+prince+charles

Ik ben vooral fan van het donkerpaarse van de roos bij het blauw van de clematis. Heeft iemand ervaring met deze roos? Qua clematis lijkt er mij nog meer keuze te zijn.
donderdag 2 juni 2016 - 19:06
minouke

Minouke

Rosa 'Charles De Mills' vormt een grote struik, is wel geen klimmer. Bloeit éénmalig maar geeft nog later in de zomer een kleine nabloei. Kan last hebben van meeldauw maar geurt ongelooflijk heerlijk.

Clematis 'Prince Charles' is ook een sterke clematis, is lichtblauw met precies 'gekreukte' bloemblaadjes. Hier staat hij eens met Clematis 'Polish Spirit' en de roos 'Leverkussen'.
Dan nog eens samen met rozen 'Gloire de Dijon' en 'Abraham Darby'

donderdag 2 juni 2016 - 21:11
Oriana_VV

Oriana_VV

Merci Minouke.
Ik ga het allemaal nog eens moeten doornemen met mijn vader die mij hiermee gaat helpen. Alvast bedankt voor de tips. Weet nog niet of het een struik of medeklimmer gaat worden. Zal er denk ik ook vanaf hangen hoe stevig de constructie wordt
donderdag 2 juni 2016 - 21:49
Oriana_VV

Oriana_VV

Voor de rozen zou ik eerder voor een rozig of erg donker (paarsachtig) gaan. Tot nu toe bevallen mij de Blairii nr.2 en de bleu magenta.

Klopt het dat je de rozen tot bijna tegen de grond (30 cm) mag terugsnoeien? Dat zou perfect kunnen passen bij clematissen die ook stevige terugsnoei vragen (groep 3).
vrijdag 1 juli 2016 - 16:05
Polplastron

Polplastron

Klopt het dat je de rozen tot bijna tegen de grond (30 cm) mag terugsnoeien? Dat zou perfect kunnen passen bij clematissen die ook stevige terugsnoei vragen (groep 3).


Heel wat rozen kunnen sterke snoei verdragen. Of ze er dan ook mooier van worden is niet altijd gezegd en hangt o.a. af van het type roos. Bij klimrozen en ramblers zou ik dit bijvoorbeeld nooit doen omdat je op die manier nooit een mooi vol resultaat zult krijgen.

De enige rozen waar ik dit zou bij doen zijn eigenlijk, als ik even nadenk, de rozen uit de groep van de trosrozen. Maar ook hier is het vaak mooier om het niet te doen ...

vrijdag 1 juli 2016 - 16:37
Oriana_VV

Oriana_VV

Het draadwerk is klaar. Dit is het momenteel. Het draadwerk begint ongeveer kniehoog en komt tot ongeveer 1m60 boven het grondoppervlak. De eerste dwarslatten van de leibomen staan op ongeveer 1m70.

Er staan grassen voor en achter het gaas. Er is ruimte tussen de planten en de muur van de buren. Deze rij bomen staat nooit compleet in de zon. De onderkant blijft schaduw hebben.

Het is niet echt de bedoeling om de clematis (en roos) tot echt in de bomen te laten klimmen. Wel om ze de ruimte onder de bomen te laten opvullen. Een te sterke klimmer is dus al uitgesloten.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 1 juli 2016 - 17:25
Oriana_VV

Oriana_VV

De grootte van de vakjes is ongeveer een handpalm.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 1 juli 2016 - 17:26
Polplastron

Polplastron

Het lijkt me zo op de foto's met de beschrijving erbij niet de meest roos-vriendelijke omgeving waarmee ik niet zeg dat het niet kan, maar waarbij ik wel vind dat je misschien beter andere alternatieven zoekt die meer kans op succes hebben.

De grassen worden nogal hoog en zullen de luchtcirculatie sterk beperken, de schaduw van de bomen is als ik je beschrijving lees toch wel constant en bovendien zullen de wortels van zowel grassen als bomen veel vocht uit de bodem halen en dat terwijl de muur waarschijnlijk al mee zorgt dat dit niet de meest vochtige plek is.

Moest je hier rozen plaatsen, dan heb je kans dat het erg iele planten worden en dat ze slechts moeizaam zullen bloeien.

Ik zou me hier beperken tot planten die deze omstandigheden beter kunnen verdragen.

Een andere mogelijkheid is dat je de grassen weghaalt en hogere rozen vóór de bomen zet zodat ze toch luchtig en licht genoeg staan.

Groeten,

Pol
vrijdag 1 juli 2016 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon