menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

De zwarte hand

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling



Wieden doe ik liefst zonder handschoenen, omdat je dan fijner kan werken. Nadeel is dat de grond hier mijn handen echt zwart maakt. Vooral mijn 'wiedhand' heeft het zwaar te verduren. De zijlanten van mijn nagels en de zijkanten van duim en wijsvinger krijg ik gewoon niet schoon. Borstelen met een nagelborsteltje en Vim, een uur dobberen in het bad, de vaat doen... Niets schijnt te helpen.

Na een goede wasbeurt geeft het gelukkig niet meer af aan de handdoek, maar schoon zien ze er niet uit.

Heeft iemand tips?
dinsdag 26 april 2016 - 00:40
Roeli

Roeli

Vooraf goed insmeren met vaseline of zo.
Ik zelf begin altijd met handschoenen aan, maar op een gegeven ogenblik merk ik dat ik ze kwijt ben. Dan liggen ze weer ergens.
dinsdag 26 april 2016 - 07:14
minouke

Minouke

Zwarte handen horen erbij Ik steek mijn handen een tijdje in de javel (met water), en dan goed insmeren met handcreme.
dinsdag 26 april 2016 - 07:56
deHaan

DeHaan

Ik stoor mij niet aan een paar zwarte handen.
Er mag gezien worden dat je wat doe met je handen.
Uiteraard was ik ze wel goed met garagezeep
dinsdag 26 april 2016 - 09:22
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

een douche nemen met haar wassen helpt bij mij meestal, ik draai daarbij mijn vingers in de meest onhandige houdingen om bij dat haar wassen ook de nagelranden proper te krijgen. Werkt voor mij beter en sneller dan een nagelborstel.
dinsdag 26 april 2016 - 13:46
leerling

Leerling

'k Heb handschoenen zo'n beetje opgegeven om dezelfde reden, Roeli. Alleen als ik veel netels of stekelige planten te lijf wil gaan gebruik ik ze nog.

'k Vind het zelf ook niet erg dat mijn handen (en armen) sporen dragen van mijn tuin.
Maar op 't werk past het helaas niet altijd.

Bleekwater, haren wassen... het helpt allemaal niet.
In de vorige tuin wel, maar hier is het een zwart dat echt in je poriën kruipt. Toen ik klein was woonde we ook ergens met zo'n grond. Mijn moeder bleef maar over mijn knieën schrobben en zich afvragen waarom ze ze niet schoon kreeg.

Vooraf insmeren ga ik dit weekend eens proberen.
vrijdag 29 april 2016 - 23:24
corrielat

Corrielat

Ha Ha, zwarte handen, ze zeggen toch altijd groene vingers?
Hier dus ook alleen maar ZWART!,,,,,
vrijdag 29 april 2016 - 23:33
leerling

Leerling

@Corrielat


Hier dus ook alleen maar ZWART!,,,,,

Wil dat zeggen dat je dit herkent?
vrijdag 29 april 2016 - 23:53
leerling

Leerling

Roeli, je tip om je handen op voorhand in te smeren met vaseline schijnt vrij goed te helpen. De zijranden van mijn nagels zijn nog niet helemaal proper te krijgen (misschien nog niet goed genoeg ingesmeerd), maar voor de rest zien mijn handen er veel beter uit.

Bedankt!

(Nu alleen nog leren dat ik eerst langs die pot vaseline moet.)
zondag 1 mei 2016 - 00:29
Roeli

Roeli

Graag gedaan
zondag 1 mei 2016 - 07:16
corrielat

Corrielat

Voor mijgeen vetpot of handschoenen,
Nee, gewoon met de blote knuisten.
Heerlijk samen zijn met de aarde.
Dus mocht je mij ooit tegenkomen,
Kijk dan naar mijn handen voeten en knieën.

Ja, die zijn zwart.
zondag 1 mei 2016 - 20:41
sugar

Sugar

Ik heb mezelf net een paar foxgloves gekocht, en die zitten me als gegoten, wieden kan nu met handschoenen en zonder zwarte vingers.
maandag 16 mei 2016 - 12:26
leerling

Leerling

'k Heb ook zo'n paar, maar vind ze ongenaam. Als ik even bezig zijn ze aan de binnenkant nat van 't zweet.
maandag 16 mei 2016 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon