menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe een groene speelhoek creëren voor kinderen met weinig onderhoud?

Ga naar meest recente reactie

Ronello

Ronello

Oorspronkelijk wilden we een niet al te grote tuin, maar het huis dat we kochten en de tuin waren zo charmant dat we er toch voor gingen.... we zitten er ontzettend graag in en genieten er heel erg van, maar blijven met een probleem zitten.

We deelden de tuin in, in twee delen:
- een voorste stuk met terras en erg onderhoudsvriendelijk
- een achterste stuk waar een enorm grote (en heel erg mooie) eik staat... (ongeveer 500 vierkante meter)

We willen graag het achterste gedeelte inrichten als speelstuk voor ons kindje dat op komst is.
Na 2 jaar zijn we er nog steeds niet uit wat we moeten doen met de ondergrond...
We legden er voorlopig worteldoeken op om het woekerende onkruid van voordien tegen te gaan, maar wat nu?

- Gras? Moeilijk goed te onderhouden door de vele eikels die van de boom vallen
- Schors? niet echt leuk om op te spelen
- Een varkentje? Dit heeft veel onderhoud nodig en speciale omheiningen.
- Kippen? We zitten met best wel wat vossen in de buurt.

We hoopten dat iemand zou langskomen en zeggen: Je kan ... of zeg... ga je dat niet doen... ?
Maar meestal blijft het bij: Wat ga je met het achterste stuk doen?

Is er iemand die een toffe oplossing heeft hiervoor?
zaterdag 20 februari 2016 - 10:45
Roeli

Roeli

Gewoon gras.
Een goede grasmaaier maait de eikels zo mee.
zaterdag 20 februari 2016 - 12:44
lentemode

Lentemode

En een boomhut in die eik natuurlijk !
En een woonwagen in een hoekje...
zaterdag 20 februari 2016 - 16:38
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Inderdaad: die eikels gaan niet zo meteen een gigantisch probleem zijn.

Mijn tuinsituatie is gelijkaardig als die van jullie: vooraan de "leeftuin" (niet geheel onderhoudsvrij gezien het een rozentuin is) en achteraan het "speelveld".

Het "speelveld" is gescheiden van de leeftuin door beukenhagen. Tussen deze hagen zijn openingen gelaten waar de kinderen tussendoor kunnen lopen wat heel interessant is bij verschillende spelletjes zoals tikkertje, verstoppertje e.d.
Ook staat er een schommel met schuifaf en speelhuisje: de schuifaf wordt nu minder gebruikt, maar de schommel is ook bij onze oudste (11j.) nog steeds populair.

Naast het speelveldje staan ook nog wat sierplanten, maar deze zijn van het veldje afgescheiden door een hek zodat ballen e.d. niet frontaal de planten in gaan. Nu zou je kunnen zeggen dat deze planten daar beter niet hadden gestaan, maar ze geven het geheel wel iets "gezelligs".

In de "leeftuin" omrandt een tuinpad het grasveld en de borders. Dit pad wordt graag gebruikt om op te fietsen, met de gocart te rijden etc. en vroeger lag in de leeftuin ook een zandbak die echter intussen omgetoverd is in een vijver (die wel "wat" groter is dan de oorspronkelijke bak).

Denk bij kinderen aan "nieuwsgierigheid", "exploratiedrang" en "bewegen". Een effen grasveldje is erg leuk als je een topvoetballer in huis hebt, maar in alle andere gevallen is de grote lol er snel af. Voorzie dus een afwisselende beplanting waar ook dieren een mooie thuis vinden; op deze manier leren kinderen al snel veel meer dan wat de leerkrachten in de school aanbieden en leren ze pas echt genieten van en bewondering hebben voor de natuur in alle verscheidenheid.

Erg giftige planten horen niet thuis in de kindertuin, maar geheel vermijden is erg moeilijk gezien het gros van onze tuinplanten in meer of mindere mate de gezondheid kan schaden. Zelf heb ik er altijd op toegezien dat bessendragende planten (tenzij de eetbare) niet in de buurt stonden van waar de kinderen speelden. Bladeren en bloemen worden niet zo snel in de mond gestoken tenzij door erg kleine kinderen (kruipfase), maar die laat je normaal gezien ook niet geheel zonder toezicht in de tuin, althans dat is mijn mening.

Groeten,

Pol
zaterdag 20 februari 2016 - 16:42
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

pas wel op want een varken kan de grond doen dichtslaan.
en dan is je eik na een paar jaar dood.

eikels zijn geen probleem voor een maaier.
ik maai dennenappels mee en die zijn een pak groter.

je zou bv. een pad en speelvierkant.
kunnen inzaaien met traaggroeiend gras (eco -onderhoud van barenbrug.
rond dat pad en vierkant kan je dan een bloemen weide mengsel zaaien.

zaterdag 20 februari 2016 - 17:44
baloe

Baloe

Bij ons vinden kinderen het ruwe stuk tuin geweldig leuk. Er staan wat laagstamboompjes, bessenstruiken (snoepstruiken) waarachter ze zich kunnen verstoppen, en het hoge gras met natuurlijke bloemen en kruiden, waar in geravot kan worden.
Dat samen met je oude eik, lijkt me dit al een speelpaleis, waar je niet echt veel aan moet doen.
Er worden kampen gebouwd, in de boom geklauterd (elke tak krijgt een leeftijdindicatie).
We hebben er nestkastjes, vleermuizenkastjes en insectenkasten opgehangen die ze zelf in het oog kunnen houden.
Ik zou het niet te moeilijk maken...
zaterdag 20 februari 2016 - 21:12
Ronello

Ronello

Wat tof die reacties!!
Polplastron en baloe hebben jullie een foto van jullie tuin?

Rijden jullie dat stuk gras af met een gewone grasmaaier?

Ik heb als kleuterjuf wel honderden ideetjes voor het spelelement (van bonentipie naar hangmat en boomhut, schommelbanden, een speeluinthuis,...)
Maar voor ideetjes voor de ondergrond en het onderhoud heb ik erg veel aan jullie reacties!

Dank u wel!
zondag 21 februari 2016 - 10:55
jdcoster

Jdcoster

Hierbij een foto van mijn toen elfjarige dochter, zittend in haar 'paalwoning'. Samen met mijn zoon, die drie jaar ouder was, hebben ze daar toch een zevental jaren van genoten.
Ik had dat gemonteerd op de hoogste balk van een groot schommemtoestel, drie meter hoog
Ik had het gemaakt van afvalmateriaal. Vloeren en wanden van het hout van oude paletten. Het dak afgedicht met een stuk vijverfolie dat ik ergens kreeg en erop geduldig zelf gezaagde houten dakpannetjes. Er waren raampjes in recuperatie plexiglas enz.
Met een beetje hulp van mij mocht mijn zoon zijn huisje dan zelf aankleden en inrichten. Er lag tapijt in en kussens, de binnenkant werd betimmerd met laminaat. Er stond een boekenrekje in en natuurlijk ook (jongens hé ...) het rek voor de geweren. Ze hadden een huisnummer zelfs.
Er waren twee schommels, een touwladder,een grote zandbak en een klimkoord (voor snelle evacuaties ...) Misschien heeft het er wel mee te maken, mijn zoon werd later architect .
De kinderen uit de buurt kwamen allemaal bij ons spelen en dat had het voordeel dat we altijd goed wisten met wie ze om gingen en hoe.

De beplanting er rond bestond vooral uit struiken en een paar zaailingen van bomen die tegen een stootje konden. Heel belangrijk voor hen was ook de robuuste Bruidsluier die ik er had laten over groeien. Na verloop van tijd werd dat een reusachtige groenmassa met ingesnoeide openingen, waaronder het huis je in de zomer schuil ging en die de plaats een beetje mysterieus en avontuurlijk maakte.
Ik besef dat niet iedereen goed overweg kan met allerlei knutselmateriaal maar er zijn ook zo'n huisjes te koop en zo'n Bruidsluier erop maakt van zo'n stuk eenheidsworst al gauw een uniek stuk.
In het begin mochten de kinderen er enkel in onder toezicht (dochter was pas vier jaar), als wij in de tuin of op het nabijgelegen terras zaten. Later moeten kinderen meer de illusie kunnen hebben van ongecontroleerd te zijn in hun eigen territorium. Dat kon dan al wel.

Nu twintig jaar later, is de paalhut al lang weg. Er ligt nu een vijver op die plaats

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 21 februari 2016 - 12:15
baloe

Baloe

Ronello,
een foto heb ik niet direct voor handen, maar ik ga er 2 maal per jaar met een bosmaaier door.
Een half uurtje werk, het maaisel blijft gewoon liggen zodat de zaden terug kunnen uitplanten en voor wat bloemen zorgen.

zondag 21 februari 2016 - 20:11
Polplastron

Polplastron

Polplastron en baloe hebben jullie een foto van jullie tuin? Rijden jullie dat stuk gras af met een gewone grasmaaier?


Ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb en anders probeer ik er deze week, als het weer het toelaat, een te nemen. Veel moet je je er niet bij voorstellen want het is veel eenvoudiger dan je zou denken, maar wel effectief.

Het gras dat daar ligt is het gewone gazongras dat in veel tuinen gebruikt wordt (iets wat wel goed beloopbaar is en geschikt voor kinderspel). En dus wordt het gewoon gemaaid zoals al het andere gras. Wel heb ik in de hoeken van het speelveld allerlei bolletjes zoals kievitsbloemetjes en hyacintjes geplant die het geheel wat opleuken, maar deze stonden er nog niet toen de kinderen nog erg klein waren. Af en toe belandt er wel eens een frisbee of een bal tussen, maar dat deert niet.
zondag 21 februari 2016 - 20:32
Ronello

Ronello

Het is spannend om een tuin die net opgeknapt is, weer vol te gaan planten. (vooral omdat mijn plantenkennis niet erg groot is, buiten wat we kunnen vinden op het internet of via vrienden vernemen)
We haalden er heel veel oude struiken en planten uit die 'op' waren...

Hebben jullie van die wilde bloemen dan geen zaadjes die in het 'schone' stuk waaien?
Als je met de grasmaaier over de eikels gaat, planten die zichzelf dan niet meer? (we hadden heel snel hele kleine eikjes in de tuin staan, die we dan moesten uittrekken)

Dank je wel voor alle reacties!
maandag 22 februari 2016 - 08:37
Polplastron

Polplastron

De meeste planten (en dus ook de "onkruiden") verdragen het niet om regelmatig gemaaid te worden. De eikels zullen dus wel kiemen, maar worden vervolgens snel "onthoofd".
Als je natuurlijk een hele tijd niet maait (maar dan gaat het om meerdere weken of maanden), kan het natuurlijk uit de hand lopen, maar dat geldt voor de hele tuin; regelmatig onderhoud blijft nodig. Daarbij doe je overigens beter telkens een beetje dan ineens heel veel, kwestie van het "tuinplezier" erin te houden!

Groeten,

Pol
maandag 22 februari 2016 - 20:10
baloe

Baloe

Bij ons doet de provincie acties voor de bijenpopulaties en kan je zaden krijgen voor een bloemenweide. na enkele jaren komen de grassen er vanzelf tussen en blijven de bloemen over die er goed gedijen.
Als je regelmatig maait gaat er hier niet veel val overblijven.
maandag 22 februari 2016 - 22:12
jdcoster

Jdcoster

Het is ook helemaal niet verboden van eikels samen te harken en naar het containerpark te brengen op het einde van de herfst hoor.
Ik zou dat milieu-onvriendelijk worteldoek zo vlug mogelijk wegnemen en ofwel gras zaaien, ofwel gewoon ... alle opkomend onkruid, wekelijks afmaaien. Op termijn zal er enkel nog gras overblijven.
De tuin wordt er hoogstens een klein beetje minder 'onderhoudsvriendelijk' door.
maandag 22 februari 2016 - 22:18
Ronello

Ronello

Dank je wederom voor alle toffe reacties.
Kiezen we dan best gras dat niet veel zon nodig heeft? Want door de eik zal er wel wat schaduw vallen op een groot stuk gras.

Jdcoster:
Heb je zelf een grote eik in de tuin?
Ik kan je verzekeren, om de twee jaar vallen daar eikels af waarbij je na een dag rapen nog niet alles hebt..
We hebben dit op tweedehands.be gezet en er zijn mensen eikels komen rapen om aan een hertje te geven. Dat was een toffe oplossing, maar zal ook niet altijd zo zijn natuurlijk.
Het milieuonvriendelijke doek ligt er omdat we niet met het nog veel minder milieuonvriendelijke product wilden sproeien en was overigens erg handig voor de mensen die de eikels raapten.


Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 23 februari 2016 - 17:24
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Sorry Ronello
Na het zien van deze foto dacht.... ja, onderhoudsvriendelijk, maar wat vreselijk saai.

En de eikels?
Mensen met een varkentje willen ze vast ook wel hebben
dinsdag 23 februari 2016 - 17:49
jdcoster

Jdcoster

Met eikels heb ik nu wel geen ervaring maar in een tuin als die van mij valt er ook ieder jaar nogal wat naar beneden hoor. Twee 70-jarige notelaars en twee tamme kastanjes produceren ook nogal wat. Daarom gaf in de raad van ze samen te harken, op te scheppen en naar het containerpark te brengen.
Op een verstandige manier gedoseerd tussen uw grasafval en scheerafval van de hagen, eikenblad en keukenafval zijn ze zelfs te composteren.
Mijn tuin is natuurlijk meer een weinig onderhoudsarme kijk-, wandel-, werk- en geurtuin en geen zittuin.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 23 februari 2016 - 21:36
Roeli

Roeli

Dit is een prachtige tuin.
woensdag 24 februari 2016 - 07:25
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik zou het speelgedeelte afschermen van de rest van de tuin met een beuken- of andere haag.
Dat daarachter het gras niet overal even goed groeit (en dat is met bomen bijna altijd het geval) is dan niet zo erg: in een speelhoek mag gerust wat zand te zien zijn.

Bij mij zijn er ook plaatsen waar het gras niet groeit, en indien dat in de hoeken van de haag is heb ik daar wat vaste planten gezet, maar op sommige plekken zie je echt kale stukken, maar zoals gezegd; op het speelveld stoort dat niet.

Worteldoek nodigt alvast niet uit om op te spelen dat staat vast.

De foto die ik bijvoeg is van een paar jaren geleden (Ik heb hem even opgezocht); de hagen staan intussen al wat dikker. De hagen lopen volledig rond het speelveld en achter de hagen is nog een "paadje" van een meter breed (ook gewoon in gras). Dit nodigt, zoals ik eerder al opmerkte, uit tot tikkertje, verstoppertje en andere.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 24 februari 2016 - 09:04
Polplastron

Polplastron

Nog een foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 24 februari 2016 - 09:15
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Op deze foto kan je enigszins zien wat mijn plan met de hagen was/is; namelijk een "follie". De hagen zijn zo geplant dat een deel ervan enigszins op de ruïne van een kasteeltoren lijkt. De rest van de hagen wou ik met kantelen snoeien, maar het was een beetje "too much". Het kasteeleffect werkt echter wel in het geheel van de tuin.

De vlinder op de voorgrond staat er overigens normaal gezien niet; deze was ter decoratie van het feest voor de Eerste Communie van m'n dochter. De vlinders zijn wel gerecupereerd en staan nu in de speeltuin op plekken waar bolletjes in het gras staan zodat de kinderen zien waar ze misschien toch wat voorzichtiger moeten zijn.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 24 februari 2016 - 09:19
Polplastron

Polplastron

Het "raampje" in de toren zoals je het ziet vanuit de "leeftuin":

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 24 februari 2016 - 09:22
Polplastron

Polplastron

En dan op het "speelveld" zelf: de speeltuin met schommels en schuifaf.
Gezien er op dit plekje wel wat zon komt, groeit er een Campsis tegen en over de steunen van de schommel wat in de zomer een lekker wild en kleurig effect geeft.

Vanuit de leeftuin zie je net het dak van het speelhuisje, maar door de klimplanten ervoor stoort dat tegenwoordig niet meer.

Enkel de schuifaf is nogal zichtbaar vanuit de leeftuin, maar de kinderen hebben al aangegeven dat deze intussen eigenlijk wel weg mag: ze zijn nu intussen 8, 10 en bijna 12 jaar oud en blijkbaar is naar beneden glijden niet meer hun grote hobby.

Groeten,

Pol

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 24 februari 2016 - 09:29
Ronello

Tekst aangepast

Ronello

Roelie,
Zal ik je een foto tonen van hoe hij een paar weken ervoor er uitzag? Ik vind de tuin alvast een heel mooie basis om mee aan de slag te gaan. Rome is niet in één dag gebouwd.. En een mooie tuin ook niet. Wij zijn in de fase van een net opgeknapte tuin waaruit koterijen, asbest, kasseien,... verwijderd werden op een zeer korte tijd die erg intensief was.
Vandaar de oproep op dit forum om hem nu stelselmatig verder te kunnen opbouwen.

ieder heeft zo zijn mening en ik ben erg blij met al de opbouwende tips die ik hier al kreeg om de speelhoek aan te kleden. We zullen er inderdaad voor kiezen om de tuin eenvoudig te houden zodat we hem wel mooi kunnen onderhouden.. Want een slordige onverzorgde tuin, daar wordt niemand blij van.

Dank je wel wederom voor de toffe tips en het opzoekwerk van foto's!
Zo zou ik de speelhoek inderdaad graag zien evolueren in de tuin!
Misschien dan toch maar gras durven zaaien... En op zoek gaan naar Kind-en onderhoudsvriendelijke planten en bloemen!
woensdag 24 februari 2016 - 09:48
Ronello

Tekst aangepast

Ronello

Polplastron, je voelt in je foto's zo de liefde voor je tuin! Wat een creatief idee om er een kasteelpark van te maken! Ik kan me inbeelden dat je kind/ kinderen hier een geweldige tijd in beleefde! Gelukkig hebben we nog eventjes voordat onze dochter in de tuin kan spelen

Jdecoster, wat een mooie tuin dat ook jij hebt! hij ziet er inderdaad weinig onderhoudsarm uit, je moet dit vast graag doen! Wat leuk! Ik ben zelf opgegroeid met zo een mooie tuin en een papa die meestal in de tuin op zijn knieën zat. Heerlijk! Al zal ik al blij zijn als we onze tuin en hagen gewoon kunnen onderhouden zoals het hoort, vind ik deze tuinen wel prachtig!
woensdag 24 februari 2016 - 09:59
Polplastron

Polplastron

Bedankt voor het mooie compliment. Een mooie tuin is naar mijn mening een tuin waar de eigenaar zich in "amuseert" en dat is bij mij alvast zeker het geval en bij Joël (Jdecoster) ook en verder valt over smaken altijd natuurlijk te discussiëren.

Onderhoudsarme tuinen bestaan enkel in de "boekjes", maar je kan wel veel werk voorkomen door goed na te denken. Een tuin waarin elk plekje volgegroeid is (zoals bij Joël) vraagt alvast minder wied-en schoffelwerk dan een tuin met veel lege plekken.

Beperk je bij het "volgroeien" niet tot de "klassieke" bodembedekkers zoal die verschrikkelijke Pachysandra (SORRY! Ik kan die planten écht niet zien!), maar denk ook eens aan Geranium maccrorrhizum en andere bloeiende planten. Ook Echinacea, Sedum spectabile en bijvoorbeeld zelf pioenen vragen weinig tot geen onderhoud en laten op hun plekje geen sprietje onkruid toe eens ze goed aan de groei zijn. De lijst is echter nog veel langer.

Tuinpaden en terrassen die weinig gebruikt worden, zijn ook al snel een hemel voor onkruiden terwijl de plekken waar veel gelopen/gefietst/ge... wordt vaak zonder veel onderhoud "proper" blijven: een onkruidbrander kan hier ondersteuning bieden want gif ... dat wil je natuurlijk niet in een kindvriendelijke tuin (althans dat denk ik ervan). Denk dus goed na over de hoeveelheid terras en paden die je nodig denkt te hebben.

Overigens zag ik dat je niet zo heel ver van me af woont!

Groeten,

Pol
donderdag 25 februari 2016 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon