menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe grond zuurder maken

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Voor planten die om zure/zuurdere grond vragen wordt meestal turf gebruikt of potgrond die rijkelijk vermengd is met turf of veengrond.

Dat gaat dan ten koste van unieke stukken natuur elders.

Wat zijn de alternatieven?

En waarschijnlijk domme vraag: als je wat azijn mengt door kokospotgrond, heb je dan grond voor zuurminnende planten, of heb je dan gewoon de boel verpest?
maandag 30 maart 2015 - 23:10
Arico

Arico

Compost op basis van conifeernaalden of gemalen graniet door de aarde mengen (graniet is een felsisch/zuur gesteente)

En nee, zo werkt het niet met azijn
dinsdag 31 maart 2015 - 00:04
RdB

RdB

Op wat voor soort grond zit je? Als de omgeving van nature kalkrijk is blijft het dweilen met de kraan open, dan kun je veel beter andere planten kiezen want mooi worden de zuurminners toch nooit. Zo kan ik hier echt geen Azalea of Rhododendron goed houden, wat ik ook probeer.

Ruud
dinsdag 31 maart 2015 - 08:49
Patrikc

Patrikc

@leerling,

Op uw zandgrond in Katelijne-Waver zal je niet veel moeite moeten doen voor zuurminnende planten.

Gewoon een flinke compostgift en de rest gaat vanzelf. Uiteraard geen kalk strooien.

Voor Rhodo's, Azalea's, Kalmia is een dikke mulchlaag tegen het uitdrogen van de bodem nuttig, voor Erica en Calluna is zelfs dat niet nodig.
Uiteraard zijn er nog veel meer planten die je kan toepassen.
dinsdag 31 maart 2015 - 11:32
leerling

Leerling

De reden achter de vraag is dat ik droom van een voedselbosje à la permacultuur. Daar wil ik o.a. zwarte bessen, blauwe bessen en honingbessen in planten en die houden allemaal van wat zuurdere grond.

@Arico
Bedankt voor de tips. Ik bekijk ze verder.

@RdB
'k Ben nooit een liefhebber van Rhododendron of Azalea geweest. Dat is zeker niet verbeterd na een werkvakantie met The National Trust in Wales waar ik o.a. gezien heb wat voor ravage Rhododendron kan aanrichten. Daar zijn heeldere heuvels ingepalmd door Rhododendrons en daar groeit echt niks anders meer - zelfs geen gras of onkruid. 't Is daar stil, want ook insecten vind je er niet meer en dus trekken ook de vogels er weg.
Hier in de buurt loopt het gelukkig nog niet zo'n vaart en zie ik hoe de vogels graag schuilen in de Rhododendrons van de buurvrouw. Maar elke zaailing die ik vind gaat meteen de composthoop op.
Maar dat terzijde.

Onze tuin was oorspronkelijk zandgrond. Tijdens de grondwerken is op een groot deel ervan een laag zwarte grond gespreid. Die laag varieert van 10 tot 30+ cm. 'k Ben er niet onverdeeld gelukkig mee, maar door allerlei tegenslagen tijdens de werken (niet te wijten aan de aannnemer) en een te drukke agenda op het werk, is dat gewoon 'gebeurd'.

Ik weet dus niet meer onder welke noemer ik de grond hier moet beschrijven.

@Patrikc
Op uw zandgrond in Katelijne-Waver zal je niet veel moeite moeten doen voor zuurminnende planten.
Gewoon een flinke compostgift en de rest gaat vanzelf.

Probleem is dat ik met die extra laag zwarte grond dus eigenlijk niet meer weet welk grondtype we nu eigenlijk hebben.

Hoe zit dat eigenlijk met (gewone) compost? Suggereer je dat die eerder zuur is? Of dat het er eigenlijk niet toe doet zolang er maar genoeg voedingsstoffen in zitten die om het even welke plant kan gebruiken?
woensdag 1 april 2015 - 00:31
Patrikc

Patrikc

Eigenlijk bedoel ik dat de zandgrond van nature een relatief lage PH heeft, best OK voor de meeste 'zuurminnende' planten. Die zandgrond is ook van nature relatief arm vandaar mijn suggestie om compost te voorzien.

Betreffende die extra laag 'zwarte' grond, de kans lijkt mij toch vrij groot dat het diezelfde zandgrond van in de streek is.

Heb je de PH van je tuingrond al eens gemeten ?
woensdag 1 april 2015 - 08:43
Polplastron

Polplastron

Hoe zit dat eigenlijk met (gewone) compost? Suggereer je dat die eerder zuur is? Of dat het er eigenlijk niet toe doet zolang er maar genoeg voedingsstoffen in zitten die om het even welke plant kan gebruiken?

"Gewone" compost is over het algemeen eerder neutraal van zuurtegraad. Compost kan wel verschillen naargelang het materiaal dat gecomposteerd werd, maar bij een "normale" mengeling mag dat dus in principe geen probleem zijn ...

Overigens is het makkelijker om je beplanting aan te passen aan je grond dan je grond te proberen aan te passen aan je beplanting zeker als het gaat om zo'n moeilijke materie als zuurtegraad. Als je echt specifieke planten wil hebben, kan je ze eventueel ook in een verhoogde bak met een speciaal grondmengsel planten. Het gebruik van turf om de grond te verzuren is niet alleen ecologisch onverantwoord, maar je zal ook telkens moeten blijven turf aanvoeren om je zuurtegraad op peil te houden en dat is toch te gek niet waar? (Maar dat gaf je zelf ook al aan)


Groeten,

Pol
woensdag 1 april 2015 - 20:23
Wannus

Wannus

Ik kies nog altijd voor het ouderwetse , dus aan de zuurminnende struiken
en planten gewoon Turf toevoegen , dit kun je verkrijgen bij Aveve (boerenbond)
woensdag 1 april 2015 - 20:36
leerling

Leerling

@Patrikc

Betreffende die extra laag 'zwarte' grond, de kans lijkt mij toch vrij groot dat het diezelfde zandgrond van in de streek is.
Het grootste deel van Katelijne schijnt heel vruchtbare grond te hebben. ('t Is hier niet voor niets een gekende groentestreek.) Wij wonen echter op het stukje dat nog bij de Zuiderkempen hoort. Echt zandgrond, dus. Licht om te bewerken en licht van kleur. De zwarte grond is verrijkt met compost, is een pak zwaarder, veel kleveriger en minder vochtdoorlatend (na een fikse regenbui kan het een dag duren voor de plassen weggetrokken zijn).

@Patrikc
Heb je de PH van je tuingrond al eens gemeten ?
Nee, ik heb geen zuurtegraadmeter. Ooit wel gehad, maar dat ding werkte volgens mij voor geen meter. 'k Heb hem zelfs ooit eens in wat water met azijn gestoken en hij beweerde doodleuk dat dat een pH van 7 had. Toen is tie op het containerpark beland.
Maar als je een werkend merk met een redelijke prijs kan aanbevelen, dan wil ik het nog wel eens proberen.

@Polpastron
Bedankt voor de bevestiging dat "gewone" compost meestal neutraal is.
'k Heb overigens de indruk dat de meeste planten op een neutrale bodem uiteindelijk toch wel vinden wat ze nodig hebben en dat 'zuurminnend' een rekbare term is.

@Wannus
Ik kies nog altijd voor het ouderwetse , dus aan de zuurminnende struiken en planten gewoon Turf toevoegen
Helaas kies je er dan voor om je eigen planten voorrang te geven op unieke natuur. Zie o.a.
http://www.tuinkrant.com/artikel/de-nationale-plantentuin-roept-op-om-veenvrije-potgrond-te-gebruiken

@Arico
Compost op basis van conifeernaalden of gemalen graniet door de aarde mengen (graniet is een felsisch/zuur gesteente)
Zou compost met een boel taxus helpen?
Enig idee waar je gemalen graniet kan vinden in voldoende zuivere vorm voor een eetbare tuin?
donderdag 2 april 2015 - 00:43
Esem

Esem

Compost van dennennaalden is perfect,ik strooi deze zelfs aan de hortensia's om deze de blauwe kleur te benadrukken.

Je kan zelfs gewoon de dennennaalden op je grond strooien en deze zo laten verteren.Of ze een beetje in werken.

gr Eddy
donderdag 2 april 2015 - 01:00
leerling

Leerling

@Eddy
Compost van dennennaalden is perfect
Helaas heb ik hier geen den. Maar ik ga zeker eens horen bij familie en vrienden.

donderdag 2 april 2015 - 01:05
Patrikc

Patrikc

Het grootste deel van Katelijne schijnt heel vruchtbare grond te hebben. ('t Is hier niet voor niets een gekende groentestreek.)

Die groenten groeien goed omdat (van nature) arme zandgrond mits een intensieve bemesting daarvoor heel geschikt is. Maar hierover doorbomen zou ons te ver off topic brengen.

Wat betreft die PH meting, met een testkitje lukt dat wel denk ik.

Welke planten wil je eigenlijk in je tuin zetten ? Best is zoals Pol al aanhaalt om je plantkeuze aan te passen aan de bodem en niet andersom want dan wordt het een eeuwige strijd tegen de natuur en de natuur wint altijd.

By the way, ik zit aan het andere uiteinde van de zuiderkempen op +/- dezelfde bodem.
donderdag 2 april 2015 - 08:32
Wannus

Wannus

leerling
Turf is door de jaren heen veel gebruikt geweest , wordt toegevoegd
in potgronden , voor zuurminnende planten en ook een goede
bodemverbeteraar voor droge gronden , omdat turf goed water vasthoud.
Nu blijkbaar is het niet meer aan te raden , wat is er dan nog goed .
De uitstoot van auto's en de industrie is nog het slechtste voor
de bodem en ook voor ons , en daar kunnen we niets tegen doen .
Waarom zouden we dan geen beetje turf meer mogen gebruiken .
vrijdag 3 april 2015 - 19:44
RdB

RdB

Waarom zouden we dan geen beetje turf meer mogen gebruiken .

Omdat voor de winning de laatste hoogveen gebieden naar de bliksem geholpen worden.

Ruud
vrijdag 3 april 2015 - 23:06
leerling

Leerling

@Wannus
Waarom wil je nog meer onherstelbare schade toebrengen aan de laatste veengebieden, terwijl er, zoals Arico al aangaf, andere manieren zijn om het je zuurminnende planten naar hun zin te maken?

Als je naast compost van naaldbomen, of een mulchlaagje naalden, ook nog vermiculiet toevoegt, dan heb je meteen ook een prima middel om het vochtgehalte van droge grond te verbeteren.
zaterdag 4 april 2015 - 01:35
leerling

Leerling

Omdat ik nog niet aan een lading naalden van naaldbomen ben geraakt, hoopte ik met Cocos Potgrond een ander alternatief gevonden te hebben.

De verpakking ziet er aantrekkelijk uit:
- een BIO-label
- "potgrond op basis van kokosvezel"
- "pH-zone (water) 5 - 6,5
- "Bevat enkel producten toegelaten in bijlage van de verordening (EG) nr. 889/2008 inzake de biologische productiemethode

Helaas blijkt eens te meer dat biologisch niet hetzelfde is als ecologisch. Op http://storage.condros.eu/Uploads/bionerga/files/begeleidend%20document%20kwaliteitspotgrond.pdf vind je de eigenlijke inhoud: "Potgrond cocos is een teeltsubstraat op basis van 50% kokosvezel, 35% turf en 15% groencompost."
zaterdag 4 april 2015 - 01:47
Wannus

Wannus

Ruud
Alles wordt naar de bliksem geholpen door de slimmigheid van de mens .
zaterdag 4 april 2015 - 08:31
leerling

Leerling

@Wannus
Dus,"Après moi, le déluge"?
zaterdag 4 april 2015 - 10:24
Esem

Esem

Alles wordt naar de bliksem geholpen door de slimmigheid van de mens .

Door de domheid van de mensen ,ja

Gr Eddy
zaterdag 4 april 2015 - 11:20
RdB

RdB

Hebzucht is er een beter woord voor. Gelijk dat banken schorem.

@leerling: waarschijnlijk laagveenturf, iets minder schadelijk voor de natuur.

Ruud
zaterdag 4 april 2015 - 23:06
leerling

Leerling

Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: Arico schreef dat je ook gemalen graniet door de aarde kan mengen.

Ik heb wat rondgezocht, maar vind niet meteen wat bruikbaars. Weet iemand daar meer over?
Hoe is een felsisch/zuur gesteente door de grond mengen beter dan er wat azijn aan toevoegen?

@Ruud
Waarom vermoed je dat het bij cocosturf om laagveenturf gaat? En waarom is de ontginning ervan 'iets minder schadelijk voor de natuur'? Kan je laagveenturf wel duurzaam verbouwen?
zaterdag 4 april 2015 - 23:48
vloeiende

Vloeiende

Let wel op met aangekochte compost, deze is zeker niet zuurwerkend integendeel:

"• Compostgebruik vermindert de noodzaak om extra te
bekalken (de zuurbindende waarde van compost ligt
tussen 20 – 34 kg/ton)"

Dit is een tekstje die op de site van igean te vinden is over hun compost.
Zeker niet geschikt voor heidegrondplanten of andere zuurminnende planten.
zondag 12 april 2015 - 14:32
RdB

RdB

@Leerling: waarom laagveen turf: da's goedkoop.

Lees verder over hoog/laagveen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Veen_%28grondsoort%29

Lees het antwoord van Arico nog eens en beantwoord dan zelf de vraag over dat azijn.

Ruud
zondag 12 april 2015 - 15:28
leerling

Leerling

@RdB
Sorry, maar als Arico schrijft: "zo werkt het niet met azijn", blijft het voor mij onduidelijk waarom gemalen graniet wel zou helpen en azijn niet. Verder vind ik ook nergens vermeldingen van gemalen graniet toegepast in tuinbouw.

Maar als jij het wel ziet, by all means, enlighten me.

(Het voordeel van deze alias is dat ik me al eens mag vergissen en me niet wijzer hoef voor te doen dan ik ben.)

Bedankt voor de wiki link, maar die had ik al gevonden. Het geeft geen antwoord op mijn vragen i.v.m. samenstelling van cocosturf en de impact op de natuur.



'k Heb van een achternichtje ondertussen wel een paar zakken sparrenaalden gekregen. Als het al niet helpt om de grond te verzuren, dan lijkt het me in elk geval goed mulch materiaal.

zondag 12 april 2015 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon