Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Op sommige tuinsites staan de plantzones vermeld. Ik kan hier niet echt duidelijke informatie over vinden wat die nummers eigenlijk willen zeggen. Is dat de standplaats bedoeld ivm de hoogte van de plant in de borders?
Mvg Wendy
Die gegevens moet men wel wat relativeren. Er zijn ook koudere en minder koude jaren. Er bestaat ook nog zoiets als microklimaten in landstreken en zelfs in tuinen.
Zo bezocht ik eens een tuin in de Cotswolds gelegen op een helling. Daar vertelde de headgardner ons dat de temperaturen in de prille lente boven- en onderaan de helling 's nachts tot 10° C konden verschillen.
Ommuurde tuinen, hagen als beschutting tegen noord- en oostenwind, planten in de winter afdekken met bladeren of compost en in de lente met vliesdoek, kan allemaal helpen om planten die op het randje van winterhardheid (komt veel voor) gekocht werden, de winter door te helpen.
Die zones zijn een goede indicatie, maar zoals hierboven al vermeld staat is het allemaal wel relatief. Iets wat vaak vergeten wordt is ook dat de drainage van de bodem 's winters vaak doorslaggevend is bij de winterhardheid: heel wat planten verdragen best wel wat vorst, maar de combinatie met vocht is vaak dodelijk.
Ik was op een site van clematissen aan 't kijken waar redelijk wat speciale soorten op stonden. De meesten waren echter zone 5 en 6, dus indien niet te nat, moet dat goed te doen zijn lijkt me. Ik wist dus eerst niet wat die zonenummers betekenden, maar nu dus wel
Als ik die link bekijk, denk ik toch ,dat , hoe lager de cijfers, hoe kouder het is.
Dus als , voor een plant, zone 8 te koud is, moet je niet naar zone 7 , maar naar zone 9.
Of zie ik dat fout ?