menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe tulpenbollen overleven

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Heb nu een paar fantastische tulpen (klein en grote) zou die zeker willen over houden. Hoe doen jullie (zeker de Nederlandse bollenkwekers) dat?

Haal je die uit voor ze zaad kunnen maken???

Laat je die drogen???

dinsdag 17 april 2007 - 15:48
Adrienne

Adrienne

Hallo Nigella,

Ik ben geen Nederlander, heb ze enkel als vrienden
De bloem knip ik er uit na de bloei.
Dan laat ik ze staan tot het blad afgestorven is.
Via de bladeren nemen ze voeding op voor een volgende bloei.
Dan haal ik ze uit, laat ze drogen om in september terug te planten.
woensdag 18 april 2007 - 17:29
Esem

Esem

Nigella,
Ik ben ook geen Nederlander en doe het net het zelfde als Adrienne,
de bloemhoofdjes verwijderen voor ze de kans krijgen om zaad aan te maken, en nadat het blad volledig is verdroogd da bollen uithalen ze laten opdrogen zuiver maken ,en droog en donker wegleggen tot Half septemnber.
Daarna worden ze terug aan de aarde toevertrouwd.
Gr Esem den Belg
donderdag 19 april 2007 - 05:03
Nigella

Nigella

thanks

dat droog en donker wegleggen heb ik nog nooit gedaan, maar deze moet ik toch koesteren vind ik
donderdag 19 april 2007 - 05:09
corrielat

Corrielat

Wat bedoelen jullie met bollen schoonmaken? in een sopje?? nee hoor ik weet niet wat jullie bedoelen met schoonmaken is dat hetzelfde als uien schoonpellen?
donderdag 19 april 2007 - 05:16
Esem

Esem

Ja corrielat daar kan je het best mee vergelijken.
Alle overtollige zand en losse delen verwijderen.
Kijken of er geen rotte delen bij zijn, want deze zetten het voort op misschien andere tulpenbollen.
Gr Esem,
donderdag 19 april 2007 - 06:11
Nigella

Nigella

Kijken of er geen rotte delen bij zijn, want deze zetten het voort op misschien andere tulpenbollen.
Gr Esem,

of van die schimmel
donderdag 19 april 2007 - 16:27
Bowie

Bowie

Zeker direct donker opbergen. Niet zoals ik vorig jaar, in een doos leggen met de bedoeling ze op te bergen. Ik nam ze mee tot aan de serre, deed eerst nog iets anders, en vergat ze.

Conclusie: In de serre (volle zuiden) in een hoekje laten staan: verbrande bollen.
Het waren wel leliebollen maar dat zal voor alle bollen zo zijn.
donderdag 19 april 2007 - 16:32
an

An

weer wat geleert ik liet ze vaak niet altijd gewoon in de tuin staan en ik knipte nooit de uitgebloeide bloem eraf, ik vind het wel jammer dat je ze eerst moet laten drogen in je tuin staat zo rommelig,
als je ze opbergt waar kan je dat het beste in doen ik gooide ze altijd in een oude bloempot en liet ze liggen tot dat ze weer de grond in moesten,
met welke bollen moet je dit nog meer doen heb ook hyasinten ,narsissen,blauwe druifjes enz.
een schoenedoos moet daar nog wat in een oude lap of keukenpapier ?
donderdag 26 april 2007 - 16:42
Bowie

Bowie

Zeker zorgen dat er niks meer aan zit van vocht, dus ook zorgvuldig de aarde eraf doen. Grote bollen zoals van tulpen kan je mooi op rijtjes in een schoenendoos leggen.
donderdag 26 april 2007 - 16:46
an

An

en dan de schuur in?
dat haalde ik er ook af ook de wortel en zo,hoe doe je dat met narsissen die in pot staandaar heb ik ook alles afgehaald en liggen nog bij mij in een pot in de tuin.
gr an
donderdag 26 april 2007 - 16:52
Nootje77

Nootje77

Ik heb mijn boembollen al even uit de grond gehaald, maar liet het blad eraan. Nu zijn de bladeren echter volledig verwelkt en heb ik ze verwijderd. Bij elke bol zaten echter al nieuwe kleine stukjes, als grote lookteentjes...de meeste van de bollen vielen ook uit elkaar toen ik de nog vochtige delen verwijderde. ZIjn die kleine bolletjes dan eigenlijk levensvatbaar ?? Ze zijn echt niet groot, sommige echt niet groter dan een grote teen van knoflook. Ik was van plan ze allemaal koel en droog en donker te bewaren, maar zou het iets gaan opbrengen denken jullie ?
zondag 13 juni 2010 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon