menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Renovatie border

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

hoi,
Ik ga beginnen aan de renovatie van de border (11 meter op 1,5 meter). Ik zou graag een violet/paars witte border willen , romantisch type a la dina deferme . Nu mijn vraag zou ik in
3 hoogtes naar achter werken of 4? Of is 4 mss teveel op 1,5 meter? De border staat in de volle zon en is zandgrond, wel compost ondergewerkt en bentoniet .. Iemand ideetjes voor mooie bloemencombinaties die op verschillende tijden bloeien en het kleurpallet violet/paars wit of eventueel roze hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken
donderdag 19 maart 2015 - 20:33
Arico

Arico

Het meest gangbare is inderdaad om kleinere planten vooraan te zetten en grotere achteraan, maar dat is gedateerd. Breng wat hogere planten naar de voorgrond en je border is ineens een stuk interessanter.

Ik persoonlijk vind t makkelijker om te beginnen met: "Welke zijn mijn 'hoofdplanten' of structuurplanten?" zoals buxus(bollen) of de plant die je ABSOLUUT niet kunt missen e.d. en werk daarrond.

Ik denk bijvoorbeeld aan Lupines, Zantedeschia, Echinacea, Viola, Eremurus etc etc...voorjaarsbloeiers tussenin planten (tulpenbollen, meiklokjes).
Ga eens door een uitgebreide catalogus en maak een lijst met wat je mooi vindt. Combineren is inderdaad heel moeilijk (heb zelf ook zo'n vraag gesteld eerder), maar belangrijk is uiteindelijk wat je mooi vindt, en daar draait het om. Uiteindelijk als het niet uitpakt zoals je wil kan je volgend jaar aanpassingen maken en zo leer je iedere keer weer. Een tip die ik altijd lees is probeer af te wisselen in texturen van bloem en vooral blad, anders lijkt het nogal eentonig. Een voorbeeld: Iris met lange zwaardvormige bladeren naast Helenium of een andere aster met de kleinere bladeren.
donderdag 19 maart 2015 - 22:50
jdcoster

Jdcoster

Ideale combinaties hebben met voorkeuren en smaak te maken. Ze zijn nogal persoonlijk dus.
Ik zou eens kijken in de zoekfunctie op de Digituin.
Als je vier parameters ingeeft, namelijk hoogte, kleur, winterhardheid en bloeimaand krijg je interessant lijsten waaruit je kunt kiezen.
De planten van jouw voorkeur bekijk je dan best nog eens op hun uitgebreide fiche.
Zon- of schaduwkant is ook ook nog een belangrijk gegeven.
Een paar keer dezelfde planten herhalen op meerdere plaatsen in de border werkt ook goed en brengt rust.
Ik ken de situatie niet maar ik vind 1,5 meter eigenlijk wat te smal om een border te maken ( het wordt al gauw alleen maar een bloemenboord dan).
Meiklokjes zou ik er niet in plaatsen. Ze woekeren te erg.
vrijdag 20 maart 2015 - 08:50
minouke

Minouke

Molleke, er is nu een nieuwe site van Tuinadvies http://www.tuinadvies.be/plantengids de zoekfunctie is hier gemakkelijker te gebruiken omdat je meerdere kleuren bvb kan kiezen.

Groetjes Chantal
vrijdag 20 maart 2015 - 15:15
molleke32

Molleke32

dank jullie voor de antwoorden. meiklokjes ga ik niet doen er stonden er nu zeker 200 .

Chantal bedankt voor de info, zeer interessant!
vrijdag 20 maart 2015 - 18:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon