menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Hallo Kan iemand mij enkele tips geven in verband met schaduwborders, en ook een paar ideeën omtrent een minder arbeidsintensieve tuin ?
Tevens vermelden dat ik wel 2 honden heb !! Ik heb momenteel een groot grasperk met een tuinpad in klinkers en een pad in grind. Ik wil dus graag een grotere border en minder grasmaaien. ' t Is echt niet omdat ik niet graag tuinier, maar gewoon een dagje ouder worden, en minder tijd.


Bedankt,
Lyne
woensdag 18 maart 2015 - 08:54
minouke

Minouke

Dag Lyne, volgens mij is grasmaaien toch minder werk dan wieden.

Veel struiken vragen geen of weinig snoei zoals Rhododendron/azalea, Hydrangea, Viburnum opulus ....
De aarde laten begroeien met bodembedekkers scheelt ook wat Ajuga reptans, Asarum, Vinca ...

Hier kan je nog meer planten vinden met de http://digituin.tuinadvies.be/zoeken

Groetjes
Chantal
woensdag 18 maart 2015 - 10:37
lyne

Lyne

Dag Chantal, bedankt, en ik ga gauw eens kijken.
Ik heb ook wel schors tussen de struiken, maar de vogels scharrelen dat alle kanten op ! Daarom wou ik graag ook een grotere border met schaduwplanten en bodembedekkers.
Groetjes,
Lyne
woensdag 18 maart 2015 - 10:53
Polplastron

Polplastron

Dag Lyne, volgens mij is grasmaaien toch minder werk dan wieden.

Vergeet echter niet dat je bij een goed groeiend gazonnetje in het seizoen wel 2 keer per week kan maaien en dat dit afhankelijk van de grootte best nog wel wat tijd in beslag kan nemen.

Een goed volgroeide border heeft echter weinig plaats voor onkruid en zal vooral in het voorjaar veel werk vragen, maar achteraf is het toch vooral genieten. Tenzij je natuurlijk pietje-precies bent en geen pijltje onkruid kan zien; tja ... dan rest niets anders dan op de knieën te gaan.

Wat Chantal zegt, is dus inderdaad waar, maar afhankelijk van hoe je het bekijkt tegelijk ook helemaal niet!

Een heel mooie plant in de schaduw vind ik zelf overigens Asarum splendens, maar hij is niet altijd even vlot te verkrijgen. Ook planten als Trycirtis groeien en bloeien goed op schaduwrijke plekken en groeien de grond goed dicht. Vergeet ook niet een aantal mooie varens te zetten als Dryopteris, Athyrium, Polystichum of de goed bodembedekkende Polypodium.

Een plant die ik pas onlangs ontdekte voor in de schaduw is Mukdenia rossii; deze bloeit in het voorjaar voor het prachtige blad verschijnt; het duurt even eer de plant aanslaat, maar daarna is het een parel.

De verschillende Epimedium-cultivars zijn overigens ook zeer geschikt om de bodem dicht te laten groeien en vergen geen onderhoud.

Groetjes,
Pol
woensdag 18 maart 2015 - 11:52
lyne

Lyne

Hallo, Heb het opgezocht op internet. Inderdaad heel mooi en lijkt wel wat op Tiarella. Is het gemakkelijk te verkrijgen in tuincentra ?
Groetjes,
Lyne
donderdag 19 maart 2015 - 07:53
Polplastron

Polplastron

Welke plant bedoel je precies?
donderdag 19 maart 2015 - 10:49
lyne

Lyne

De mukdenia rossii
donderdag 19 maart 2015 - 11:17
Polplastron

Polplastron

Nee ... die is niet zomaar overal te koop. Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht in het winkeltje van de Botanische Tuinen te Utrecht.

Maar misschien vind je hem ook wel online? Meestal vind ik dat geen al te beste manier van planten kopen, maar als het "speciallekes" zijn, durf ik de gok toch wel eens wagen. Tot nu toe ben ik nog maar één keer bedrogen uitgekomen met een varen die niet bleek te zijn wat hij zou moeten zijn ...

Groeten,

Pol
donderdag 19 maart 2015 - 14:30
sophora

Sophora

Bij Spruyt Vaste planten Buggenhout vind je hem wel. Is niet zo een zeldzame plant
vrijdag 20 maart 2015 - 16:53
lyne

Lyne

iedereen bedankt !
maandag 23 maart 2015 - 08:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon