menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Huisjesslakken verdelgen

Ga naar meest recente reactie

jmanders

Jmanders

Zelf had ik vorig jaar veel last van naaktslakken.
Met enkele potjes bier in de tuin heb ik er veel kunnen vangen.
Maar nu een vraagje van mijn dochter.
Zij heeft heel veel last van huisjesslakken.
En deze krijgt ze niet gevangen met bier.
Ze komen er niet eens op af.
Zijn er andere middeltjes of trucjes?
Jan, Deurne NL.
zaterdag 1 maart 2014 - 09:16
BOSVROUW

BOSVROUW

Naar het schijnt lusten ze graag maïsmeel (maïzena) en na hun laatste maismaal, worden het keverdragers!
zaterdag 1 maart 2014 - 14:19
Plantadvies

Plantadvies

Niet alle slakken zijn vervelend. De segrijnslak en de naaktslak lusten wel een sappig blaadje, maar andere huisjesslakken eten alg van bladeren of restanten afval. Als je dus een bergje van dat afval in een donker hoekje legt en dat eens in de paar dagen omwoelt, dan zal je er vele vinden. Eigenlijk zijn ze dus nuttig.
zondag 2 maart 2014 - 00:39
Wannus

Wannus

Bij strenge vorst zijn er veel slakken die sneuvelen , maar aangezien
dit zachte weer denk ik dat de Hosta's dit jaar geweldig zullen afzien .
zondag 2 maart 2014 - 08:11
phili

Phili

eigenlijk lusten veel slakken liever half verteerd bladafval dus gewoon niet te netjes zijn in je tuin en wat afval laten liggen, ik vang nooit slakken en heb er eigenlijk helemaal geen last van.
De jonge plantjes worden eerder opgegeten door de vogeltjes dan door de slakken.
zondag 9 maart 2014 - 19:30
Gespeel

Gespeel

Bij een huisjesslak moet je het huisje wegnemen en ze dan vangen als een gewone slak.
zondag 9 maart 2014 - 21:00
Roeli

Roeli

Ik veronderstel dat je dat niet serieus meent.
maandag 10 maart 2014 - 15:51
sirius

Sirius

ja, en bij een bergslak jaag je ze eerst de bergen uit en van je ze .. etc. Net zoals de boomslak .. enz enz ..
maandag 10 maart 2014 - 16:53
phili

Phili

is toch als grap bedoeld, anders vind ik je eng hoor
maandag 10 maart 2014 - 20:40
Gespeel

Gespeel

Ja en bij een naaktslak doe je ze eerst kleren aan en vang je ze dan als een gewone slak. Natuurlijk was dit als flauw grapje bedoeld.
dinsdag 11 maart 2014 - 14:28
phili

Phili

pff gelukkig de lente in je hoofd?
dinsdag 11 maart 2014 - 20:29
furor

Furor

beetje zout en peper en goed kauwen!
woensdag 19 maart 2014 - 12:29
Polplastron

Polplastron

Dat zou ik in alle ernst niet doen! Je weet nooit of je buurman/-vrouw de dag ervoor slakkenkorrels heeft gestrooid hé! Zo zou je nog zelf het loodje leggen!
woensdag 19 maart 2014 - 15:10
Roeli

Roeli

Arme slakken.
Zij kunnen er ook niets aan doen dat ze als slak zijn geboren.
En een slak moet ook eten. ( maar liever niet bij mij )

gr. Roeli
woensdag 19 maart 2014 - 15:27
Paronoto

Paronoto

En wat gedacht van die "slakkensiroop" van bij den apotheker.....?
zaterdag 22 maart 2014 - 17:59
wilma*15

Wilma*15

Ik probeer dit jaar de slakken met anti-slakken tape weg te houden.
Als dit werkelijk helpt is dit een humane manier om ze weg te houden.

Het schijnt dat deze tape elke slak weg houd, zowel naakt als met een huisjesslak.

In ieder geval heb ik er hier elk jaar heel veel last van.
Misschien omdat ik op de rand van het dorp woon met bijna aan alle kanten een weiland.
Een tuinvriend die midden in een dorp woont enkele km van hier heeft nooit last van slakken en heeft daardoor ook de mooiste Hosta's gewoon in de tuin staan.

Groetjes

zaterdag 5 april 2014 - 00:15
Wannus

Wannus

In alluminium tape heb ik ook geloofd , verleden jaar gekocht ,
en bovenaan de potten bevestigd . Ook geen succes .
Ik heb een Hosta gezien in een oud wijnvat met enkele metaal
banden eraan , die zag er redelijk uit , toch ook van geproefd
door de slakken .
De mooiste Hosta die ik zag verleden jaar , waar er niet aan
gepeuzeld was , stond in een oude metalen kuip .
Geen enkel gaatje , ben benieuwd of het dit jaar weer zo zal zijn.
Maar indien je mooie Hosta's wilt moet je slakkenkorrels gebruiken ,
ik denk dat er geen andere keuze is . Jammer voor die beestjes .
Met bier in potjes kun je er wel enkele vangen , maar ik drink
het liever zelf uit.
zaterdag 5 april 2014 - 08:14
Roeli

Roeli

Net als jij, Wilma, woon ik midden tussen de weilanden,maar mijn hosta's zien er altijd goed uit.
Slakken heb ik ,helaas, ook. Maar die pakken altijd jonge plantjes (waar ik die krengen dus om vervloek )
Mijn man strooide vroeger her en der bultjes kippengraan neer. Als het dan donker was had hij ze daar voor het oprapen. In de buurt van heel kwetsbare planten strooi ik nu regelmatig esgar-go slakkenkorrels. Die heten onschadelijk te zijn voor andere dieren. En ik heb ook nog nooit een dood vogeltje gevonden.
Maar ze helpen wel. Zijn mij, helaas, veel te duur om veel te gebruiken. De naaktslakken pak ik op en gooi ze over de sloot. De huisjesslakken laat ik gewoon zitten, behalve de segrijnslak. Die gaat ook over de sloot.
Ach, en een slak moet toch ook eten.

gr. Roeli
zaterdag 5 april 2014 - 08:30
hillie

Hillie

ik moet mijn buxus nog snoeien,dus dit is mooi voer voor de slakken,als ik het goed lees hier
zondag 6 april 2014 - 11:31
MadGardener

MadGardener

zelf gebruik ik geen slakkenkorrels. Ook geen andere giften trouwens welke dieren kunnen schaden. Slakken worden gegeten door vogels. Als die dan zo een slak eten die net aan het gif heeft gezeten, gaan die er ook aan. Ook katten kunnen er aan. Laat staan dat je bezoek krijgt en er zijn kleine kindjes bij!

Zelf zaai ik hier en daar een fris slaatje. Daar heb je dan bij het ochtenddauw maar af te plukken. Van zand of ander scherp fijn spul houden slakken ook niet. Dat kan je ook (voldoende) onder struiken of rond planten strooien die je wil beschermen.
vrijdag 9 mei 2014 - 11:37
MadGardener

MadGardener

En net na mn vorig berichtje las ik elders op het forum ook iets interessants over dit onderwerp. Kijk in "De Siertuin : Tuinaanleg & Onderhoud - Anti-slakken wolkorrels
vrijdag 9 mei 2014 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon